Problemen met slapen

Hoi,

Ik zit de laatste tijd hier nogal mee, en ik hoop dat iemand misschien tips heeft of zich hier ook in herkent.
Sinds mijn ouders gescheiden zijn en mijn moeder een vriend heeft, is zij een aantal nachten per week 's nachts weg (bij haar vriend dus). In het begin had ik het hier moeilijk mee, omdat ze eerst altijd gewoon thuis was. Eerst was het de afspraak dat mijn broer thuis zou zijn ('s nachts) wanneer mijn moeder weg was, maar inmiddels houdt hij zich hier ook niet vaak meer aan. Hij gaat dan gewoon weg en komt de volgende dag pas weer terug of heel laat midden in de nacht.
Nu heb ik hier dus ontzettend veel last van, elke nacht dat ik alleen thuis moet slapen, voel ik me enorm gespannen en gefrustreerd, omdat er telkens maar door mijn hoofd spookt dat er iets zou kunnen gebeuren (een inbreker, of iets dergelijks). Nu weet ik best dat als alle deuren op slot zijn, er bijna onmogelijk iets kan gebeuren en al helemaal omdat wij in een vrij veilige buurt wonen. Maar toch lig ik dan de hele nacht wakker en val pas tegen de ochtend in slaap. Ik heb echt vanalles geprobeerd, (lichten aanhouden, katten bij me in de slaapkamer) maar niks helpt!
Ik heb dit met mijn moeder en broer besproken maar zij vinden dat ik er maar mee om moet leren gaan. Andere ouders van vriendinnen vinden dat het niet goed is dat ik 's nachts alleen thuis word gelaten.

Ik heb echt geen idee wat ik eraan moet doen. Maar het is wel ontzettend vervelend! Wat vinden jullie?

Misschien kan je eens proberen muziek te luisteren voor je gaat slapen (niet van die enge, trage muziek, maar ‘feelgood’ muziek) en leg je telefoon langs je zodat je als er iets gebeurt je meteen iemand kan bellen zodat je een beetje gerustgesteld bent.

Sorry, meer advies heb ik niet voor je. Probeer misschien nog eens met je moeder te praten erover.

Oke, toch bedankt!

Mij kalmeer tumblr enzo heel erg op mijn ipod voordat ik ga slapen zegmaar, gewoon lekker plaatjes kijken.

Ik vind het ook niet normaal dat ze je zomaar alleen laten terwijl jij je daar zo vervelend bij voelt. Als ik zelf alleen thuis ben 's nachts, slaap ik ook minder rustig. Maar wat bij mij wel helpt is wat licht aanlaten in de huiskamer of op de gang, nog even de deuren en de ramen controleren. Ik ben niet bang in het donker, maar dan heb ik altijd het idee dat dat inbrekers hopelijk afschrikt ofzo…

Bedankt voor de tips. Ja, ze vinden dat ik oud genoeg ben om 's nachts alleen thuis te blijven. Ben ik het niet helemaal mee oneens, maar toch voel ik me er niet prettig bij…

hoe oud ben je?

En er kunnen ook inbrekers komen als iedereen wel thuis is… het kan op elke moment gebeuren. Al snap ik je wel, het is anders als je weet dat er nog iemand thuis is.

Kan je geen vriendin uitnodigen als je alleen thuis slaapt?

Ja oke, objectief gezien geldt dan zoiets, maar als jij je er niet fijn bij voelt. Misschien inderdaad een vriendin vragen om te komen slapen of bij haar slapen?

Ik ben 16. En tsja, een vriendin uitnodigen is een optie, maar dat kan natuurlijk niet 3x per week…

Houd ook een bus deo of haarlak ofzo naast je bed voor als er een inbreker komt, kun je hem lekker verblinden :wink: En verder wat iedereen hier boven al heeft gezegd (;