Problemen met moeder...

Heeii,

Ik zit dus heel erg met mijn huidige thuissituatie.
Mijn ouders zijn 2½ jaar gescheiden.
Mijn moeder woont samen met haar vriend en mijn broertje, in een normaal huis.
En ik woon bij mijn vader, in een klein kamertje, zonder privéruimte ofzo.
Mijn ouders zitten dus ook dik in de schulden, wat nog een paar jaar gaat duren.
Maar waar ik dus het meeste mee zit is mijn moeder. Het is haar schuld dat we schulden hebben en in deze situatie zitten. Ze liegt over haar ziekte (ze zegt dat ze reuma en ME heeft), ze liegt tegen de gemeente en daarbij betaalt ze ook nog amper mee aan de schulden, en laat mijn vader voor alles opdraaien. Ik heb het haar ook een paar keer duidelijk willen maken dat ze fout zit. Dan zegt ze wel van dat weet ik. Maar dan zeg ik dat ze het moet veranderen en dan gaat ze weer tegenstribbelen, dat ze er niks aan kan doen enzo. Ik heb ook al een paar keer gezegd dat als ze er niks aan verandert, dat ik dan niks meer te maken wil hebben met haar zodra ik zelfstandig kan wonen. Alleen lijkt dit haar niks te interesseren. Ik zit hier echt mee, het lijkt me ook hartstikke moeilijk om contact te verbreken met je eigen moeder…

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie, of is er iemand die al een tijdje geen contact meer heeft met moeder? En hoe is dat dan? Voel je je er wel opgelucht door ofzo, of voel je je dan nog hartstikke beroerd? Of heeft iemand tips wat ik moet doen met mijn moeder?

Ah wat een vervelende situatie!
Ik heb eigenlijk geen idee wat je er aan kan doen, sorry.
Zelf heb ik een paar jaar geen contact gehad met mijn vader, maar dat was om hele andere redenen. In het begin was ik wel opgelucht, maar daarna begon ik het steeds vaker te missen om een vader te hebben. Sinds ongeveer een jaar hebben we weer contact, en het gaat nog steeds niet helemaal soepel maar ik vind het zo toch wel fijner.
Misschien kun je tijdelijk even afstand nemen van je moeder? Misschien dat ze dan in gaat zien waar ze mee bezig is?
Je moet sowieso altijd doen waar je jezelf het beste bij voelt! Jij hebt niet gekozen voor deze situatie.
iig veel sterkte!! :four_leaf_clover:

Misschien dat je het nog een keer met je moeder over moet hebben, en zeggen dat ze zich verantwoordelijk moet opstellen en ook moet meebetalen aan de schulden vooral ook omdat het grotedeels haar schuld is.

Maar ik snap niet zo goed waarom jou vader de schulden van je moeder betaaldt, ze zijn gescheiden en je moeder heeft al een nieuwe vriend.

Ikzelf heb gelukkig nooit in zo een situatie gezeten,het lijkt me erg moeilijk om mijn moeder niet meer te (willen) zien.
Wens je veel succes.

Dat is dus omdat mijn moeder tegen de gemeente heeft gezegt dat ze geen relatie heeft en daarom moet mijn vader het meeste betalen omdat mijn moeder niet goed betaald kan werken vanwege haar ziektes. Dus mijn vader moet haar leefgeld betalen + grotendeels van de schulden afbetalen.

Misschien dat dat wel een goed idee is. Eerst een tijdje aanzien hoe het loopt als ik geen contact zou hebben.

Hoe oud ben je? En kan je bij iemand terecht (tante, vriend, oom, etc.)?

Ik ben 16. En ik krijg ook hulp bij jeugdzorg, en mijn oom en tante proberen ook zoveel mogelijk te helpen. Alleen heeft dat allemaal niet zon nut, omdat ik zowiezo sterk wil zijn tegenover andere mensen, terwijl ik hier wel om kan huilen als ik het er met mensen over heb. Ik weet ook niet zo of er echt hulpverleners zijn die me kunnen helpen.
Ik denk dat mensen met een soortgelijke ervaring het beste advies kunnen geven…

g

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan je wel meegeven dat je moeder psychisch ook niet lekker in haar doen is.
Ze wilt haar eigen probleem niet zien, laat staan jouw goed bedoelde adviezen om het probleem op te lossen.
Je kan je moeder een laatste kans geven en gewoon bij je vader blijven voorlopig.
Zorg voor eigen geld en eigen zelfstandigheid, zodat je op jezelf kan zodra dat lukt.
Je kan evt. op school een vertrouwenspersoon inschakelen die je kan helpen en waar je af en toe je verhaal bij kwijt kan.

Oke ik snap het, maar weet je vader dan niet dat zij een vriend heeft en dat jullie samen wonen? Dan zou hij stappen kunnen nemen bv naar de gemeente gaan en de waarheid vertellen.
Moeilijke situatie, ik weet niet wat ik zou doen…
Het gaat erom doe waar jij je goed bij zou voelen.
Succes

wat ik en eerste wil zeggen is dat als je hulp krijg aangeboden van jeugdhulp neem dat aan. want ze hebben er echt verstand van en willen je echt helpen! ik woon ook nu een jaar bij jeugdhulp. tuurlijk wil ik niet zeggen dat je gelijk uit huis moet maar ze kunnen je wel helpen met het contact met je moeder.
ik heb zelf een jaar geen contact met me vader gehad en dat luchte voor mij heel erg op. ik kon me even op mezelf richten en nu hebben we weer contact en gaat het veel beter!
in ieder gevaal sterkte meis!

Je vader zou ook toch gewoon naar de gemeente kunnen stappen en zeggen dat de relatie al is verbroken.
Ik denk dat je vader een advocaat bij de hand moet nemen. Want dat hij dat allemaal moet betalen terwijl je moeder zoveel schuld heeft is oneerlijk.

Ik heb de hulp van jeugdzorg al aangenomen, alleen kamertraining ofzo kan ik nog niet omdat ik daar niet genoeg voor verdien met mijn werk.
En eerst was ik ook van plan zelf naar de gemeente te stappen om het verhaal uit te leggen over mijn moeder en dat ze een vriend heeft etc. Alleen mijn tante zei dat we daardoor nog meer problemen konden krijgen, zoals dat mijn moeder dus loog, en mijn moeder krijgt van de gemeente geld omdat de gemeente denkt dat mijn moeder daar gehuurt zit. Als de gemeente erachter komt, dan kan het dus zijn dat mijn moeder dat geld ook weer allemaal moet terug betalen, en dan hebben we dus weer meer schulden.

hmm, tis nogal moeilijk en ingewikkeld allemaal ;s

Ik zou je moeder gewoon eerst laten. want het beinvloed nu jou hele leven en dat is niet de bedoeling.
denk om jezelf meis!
en jeugdhulp heeft meer te bieden dan alleen kamertraining.
en voor kamertraining hoef je niet te betalen he