problemen met mijn beste vriendin

Ik wist niet precies waar ik dit moest plaatsen, dus ik heb het maar hier gedaan

Ongeveer 4 jaar geleden, toen ik nog op de middelbare school zat, ontmoette ik mijn beste vriendin. Sinds dien zien we elkaar eigenlijk bijna iedere dag (tenzij ze natuurlijk met haar vriend is, haha). Het was altijd ontzettend gezellig en we hadden samen een erg leuke vriendengroep waarmee we ieder weekend uitgingen en/of leuke dingen deden. We hadden nooit ruzie.

Sinds ongeveer een maandje is dit helemaal omgeslagen. Toen ik mijn beste vriendin een keer vroeg of wij ergens anders konden afspreken (er stond veel wind, zij heeft een scooter en ik een fiets dus vroeg ik of het wat dichter bij mij kon) was dit niet goed. Het moest persé op de plek die zij had aangegeven. Door dit moment ben ik mij gaan beseffen dat ik de afgelopen 4 jaar eigenlijk alleen maar deed wat zij graag wou. Ik vond dit niet erg, maar verwacht dan natuurlijk wel dat er, als ik ook eens iets vraag, wat voor terug word gedaan. Ook had ik een beetje het gevoel dat ze het normaal is gaan vinden dat ik van alles voor haar deed.

Sinds dien is de plank eigenlijk volledig mis geslagen. We hebben vaak ruzie, doordat ik wat vaker voor mezelf opkom. Iedere keer met een ruzie is er weer hetzelfde probleem, ik heb een totaal andere mening en die is nooit goed.

Vandaag is de bom bij mij echt gebarsten. We zouden gezellig iets gaan doen vanavond, wat een paar dagen geleden al was afgesproken. Op het laatste moment heeft zij toen afgezegd omdat ze liever met haar vriendje iets ging doen, waarmee ze net ruzie had gehad. Ik besef mij ontzettend goed dat ik hier geen zin meer in heb en dat het maar eens door moet komen dat ook ik een mening heb die niet altijd fout hoeft te zijn. Ik hoef niet als een stuk vuil behandeld te worden, maar ook besef ik mij dat ik zonder haar, helemaal niemand meer over houd. Als ik geen vrienden meer met haar ben, valt ook mijn hele vriendengroep weg. Dit wil ik natuurlijk ook niet.

Hebben jullie tips?

Sorry voor het lange verhaal

Zij is dus blijkbaar gewend van jou dat je veel voor haar doet, zonder iets terug te willen. Ze is dus waarschijnlijk in de war omdat je opeens ‘moeilijk’ doet, wat voor jou gewoon voor jezelf opkomen is. Wat ook goed is en wat je ook zeker niet mee moet ophouden. Ze moet er gewoon aan wennen denk ik? Ik zou geen ruzie met haar maken over zo’n klein ding, als je dan gelijk je hele vriendengroep kwijt raakt.

misschien zien jullie elkaar te vaak?
en eisen jullie teveel van elkaar?
geef elkaar wat meer ruimte, en spreek iets minder vaak af, dan zal ze het ook minder snel afzeggen.

dankjewel, hier heb ik wat aan! Het is alleen zo dat ik nu iedere keer als er iets is wat ik niet leuk vind, ik alle dingen die ik niet leuk vond erbij ga halen. hierdoor word mijn boze gevoel altijd groter en ga ik mij steeds meer irriteren. ik weet het echt niet meer…

Misschien is het handig om een break te nemen, alles even te laten bezinken. Ik zou je als ik jou was ook niet teveel druk maken om die vriendengroep. Als je die kwijtraakt krijg je er zeker weten weer andere vrienden voor terug. En niet iedereen in een vriendengroep hoeft evengoed bevriend te zijn met elkaar. Neem even rust, denk erover na, als je dat boze gevoel een beetje kwijt bent zou je het ook nog kunnen proberen het uit te praten

Je moet niet zoveel afspreken.
Ik zie mijn beste vriendin 2x in de week, of net iets minder. In het begin zagen we elkaar ook elke dag. Maar zij is nu getrouwd, en zwanger dus de situatie ligt iets anders ofc. Maar we verschillen ook HEEL VEEL met elkaar… Ook qua uitjes enzo. Praat goed met elkaar. Face to face en niet via FB/whatsapp ect. Probeer concrete afspraken te maken, dat jullie bijv. 1x in de week iets doen wat JIJ wilt doen, en de andere keer je beste vriendin. Jij blij, zij blij.

Idd. Ik zou haar niet laten vallen om zoiets.

bedankt voor jullie reacties.
@candyholic, ik en mijn beste vriendin zitten bij elkaar op school, doen dezelfde opleiding en zitten bij elkaar in de klas. het is dus een beetje lastig om elkaar minder vaak te zien. ook verschillen wij juist bijna niets van elkaar, we hebben dezelfde intresses etc.

Gisteren is het helemaal uit de hand gelopen. Ik had me eroverheen gezet dat ze liever met haar vriend wou zijn dan met mij en had er verder geen probleem van gemaakt. Gisteren gingen we naar een feestje en toen ging het de hele avond over haar vriendje, maar ik had daar gewoon geen zin in. Ik heb haar toen verteld dat ik geen zin meer had om het alleen maar over haar vriendje te hebben, maar ze vond het belachelijk en er ontstond een fikse ruzie. Waarschijnlijk als ik hier weer op in ga, telt mijn mening weer niet en moet ik naar haar luisteren.