Problemen met Gelovige vrienden:( help!

Hoi! ik ben bevriend met een paar jongens. ze zijn echt super aardig enzo! :grinning: en ik spreek elk weekend met ze af!
Maar nu het probleem;
Ze zijn behoorlijk christelijk, en hun ouders zijn erg streng in het geloof.
Ze moeten op zaterdag om 12 uur thuis zijn enz.
1 vriend is bijna 18 en mag bijna niet uit, mijn ouders denken nu dat het slecht is dat ik met hun omga omdat ze niet veel mogen, ik ga nu ook naar een soort club wwat van de kerk is.
ikzelf heb er geen problemen mee maar mijn ouders blijven maar zeggen van ja je moet andere vrienden zoeken enzo…
wat moet ik doen? ik kan er ech tniet meer tegen:(

Heel eerlijk? Je kan niks doen.
Je kan moeilijk naar hun ouders gaan, en met ze praten.
Hoe ik het weet? Ik heb een beste vriendin die christelijk is. Die niet zaterdags uit mag, altijd netjes optijd terug ect. Heel jammer maar je kan er niks aan doen. Het is hún geloof.

En misschien is het beter om andere vrienden te zoeken, zonder zulke ouders. Denk niet dat je die ouders makkelijk om zou praten.

Ik ben zelf ook christelijk en wij gaan bijna iedere zondag naar de kerk. alleen ik mag wel gewoon uit en later thuis zijn etc. ik vind het wel een beetje raar dat je ouders vinden dat je andere vrienden moet zoeken? Als jij er zelf geen problemen mee hebt? En je vrienden zijn toch ook niet slecht ofzo?

ik vind het oordeel van jullie over christelijke mensen een beetje erg zwart wit.
want ik heb vrienden wie wel altijd uitmogen ieder weekend en geen tijd meekrijgen om thuis te komen.

maar wat je kandoen?
geenidee.

Wel stom van je ouders om te zeggen dat je andere vrienden moet zoeken. Dat is heel lullig voor je vrienden, je kan vrienden niet zomaar aan de kant zetten! ikzelf heb er ook ervaring mee. maar dan andersom, ik moet als ik naar een schoolfeest ga ook iets eerder thuis zijn , omdat ik moslim ben :angel: ik weet niet of het bij jou ook zo is dat ze 's avonds niet lang mogen blijven, maar anders kan je je ouders kennis laten maken met hun ouders, dat die hun kinderen wat meer vrijheid gaan geven omdat ze je ouders vertrouwen :slightly_smiling_face: werkt bij mij :stuck_out_tongue:

Zijn het jouw ouders die zeggen dat je andere vrienden moet zoeken?
Dat vind ik eigenlijk best wel raar. Het zijn jouw vrienden. Ze hebben denk ik geen slechte invloed op jou, helemaal niet dacht ik zo.
Je zou je eigen vrienden moeten kiezen.

Waarom doen jouw ouders daar moeilijk over dan?
Als jij je fijn voelt bij die vrienden, zou ik er vooral bevriend meeblijven.

Ik zou gewoon met ze om blijven gaan. Als ze gewoon aardig doen enzo, waarom zou je dan geen vrienden meer willen zijn, alleen omdat ze christelijk zijn en minder mogen? Ik snap aan de ene kant wel dat je ouders dat zeggen, maar toch, het slaat een beetje nergens op vind ik. Laat ze dan lekker gewoon om 12 uur thuis zijn, je hebt toch ook nog andere vrienden om na dat tijdstip mee om te gaan?

Mijn ouders hebben juist het liefst dat ik alleen maar vrienden ben die om 12 uur thuis moeten zijn, haha. Maar daar kun je niks aan doen, als jij blij bent met jouw vrienden waarom zou je dan andere vrienden gaan zoeken? Best raar eigenlijk want mijn vriendin is echt heel erg protestants, ook iedere zondag kerk en God betekent echt onzettend veel voor haar, maar haar ouders vinden het prima als zij om 5 uur zat thuis komt 's weekends. Ze word heel vrijgelaten en volgens mij werkt dat prima bij haar want ze doet eigenlijk nooit wat verkeerd enz.

Ik vind het een beetje raar dat je ouders zeggen dat je andere vrienden moet zoeken.
Als je nou hele foute vrienden had dan snapte ik het nog wel, maar dit kan toch geen slechte invloed op jou uitoefenen?
anyways, ik vind dat je zelf je vrienden mag uitzoeken en als je je er zelf aan ergert dan ga je met andere mensen om
ik ben ook christelijk en moet ook zondagochtend met een fris hoofd zonder kater in de kerk kunnen zitten en mijn vrienden hebben daar geen problemen mee…

Het heeft geen ene reet met de religie te maken.
Het zijn gewoon strenge ouders.

inderdaad, er staat nergens in de bijbel dat je als 16 jarige voor 12 uur thuis moet staan, dit klinkt meer alsof je vriendin zich een beetje schaamt en het zo maar achter het geloof schuilt. wat ik best kan begrijpen aan de ene kant want strenge ouders hebben is gewoon heel onprettig.

wat je vriendin kan doen is compromien sluiten, 1 of 2 keer in de zaterdag wat later thuis en dan bijvoorbeeld 1 zaterdag thuis blijven iets leuks doen met haar moeder of vader, en het laatste 4 de weekend gewoon om 12 uur er zijn. ze moet haar ouders laten zien dat ze verantwoordelijk is. (geloven ze het dan nog niet; zoek dan een documentaire op waar kinderen met strenge ouders helemaal ontsporen en daardoor juist gekke, extreme dingen doen; laatst was er een op reallife tv)

ik vind ook dat jij eens een goed gesprek moet hebben met je ouders, zij kiezen voor de makkelijkste weg, gewoon niet meer omgaan en andere vrienden zoeken. de makkelijkste grond werpt niet vaak de beste vruchten (niet bestaand gezegde maar you’ll get the point). Het is ergens heel onvolwassen natuurlijk, later zal je ook met mensen moeten werken die andere overtuigingen hebben dan jijzelf (met deze overtuiging doel ik niet het geloof maar de manier waarop zij hun leven indelen) dan kan je moeilijk weglopen.

dat wil je ook niet

xxx

ik vind het ook dom van mijn ouders, maar ze zijn bang dat ik geen nieuwe mensen leer kennen doordat ik met mijn ‘‘gelovige’’ vrienden omga… want mijn vrienden mogen niet veel laat maar zeggen…
er is hier een disco in de buurt en bij de christelijke mensen in de buurt staat die disco bekend als iets ‘‘slechts’’ , en zo is dat met meerdere uitgaansgelegenheden… dus ik kom niet echt in disco’s ofzo met hun :stuck_out_tongue:,
zelf heb ik daar geen problemen mee, maar mijn ouders zijn bang dat mn vrienden me een keer laten zitten omdat ik niet gelovig ben en dat ik dan niemand meer over heb.

als iker met mijn ouders over praat, draait het meestal op ruzie uit, want ze blijven iets tegen christelijke mensen hebben omdat ze zelf ook zo zijn opgevoed…

bedankt voor jullie reacties trouwens! kvind t echt leuk dat jullie hierop reageren !

lieefs !xx

dat is wel vervelend inderdaad, maar als jij het gewoon gezellig met hun hebt dat is wel jammer dat je andere vrienden moet zoeken!
ik ben zelf ook christelijk, en ga ook naar de kerk, maar mijn ouders zijn echt helemaaal niet streng! haha, ik mag altijd zelf weten hoelaat ik thuis kom enzo.
veel succes ermee!

Mwjah, ik ben ook altijd netjes op tijd en mag s’avonds niet tot laat wegblijven.
Mijn ouders zijn niet echt gelovig haha. Ze zijn gewoon streng ( Omdat ik een meisje ben en blijkbaar op elke hoek van de straat verkracht kan worden =/). Ik vind het ook maar onzin om tot 4 uur s’ochtends elke zaterdag over straat te zwerven :9.

Voel je prettig bij je “christelijke” vrienden? Dan boeiend. Laat je ouders gewoon. Leg ze uit, dat ze niet anders of slechter zijn. Zo leer je ook is een andere familie kennen. En dat ze een goede invloed op je hebben, want dan kom jij ook eerder thuis :stuck_out_tongue:.

Nouja, opzich… Het kan nooit kwaad om ook buiten je vaste vriendengroep, er ook andere vrienden op na te houden. Bijvoorbeeld dat je 1x in de maand met een paar kennissen dus naar die discotheek gaat. Dat is voor iedereen trouwens een goed idee, en niet alleen maar omdat jij toevallig christelijke vrienden hebt.

Ik snap het punt van je ouders opzich best wel, maar ze zijn ook gewoon bezorgd. Ik vind zelf zo: zolang vrienden maar respect voor elkaar hebben, dan maakt het niet uit of ze gelovig zijn of niet. Bovendien heeft het niet uit mogen gaan etc. meer te maken met de ouders dan met het geloof.

Misschien hebben ze wel zelf zoiets meegemaakt.
Maar dat betekend nog niet dat het ook bij jou gebeurt.

Want dan zouden je vrienden wel hele slechte christenen zijn. ;3

Ikzelf ben ook christelijk opgevoed en heb nu niks meer met de kerk, maar dat betekend niet dat ik negatief tegen gelovige mensen aankijk:S ik heb respect voor ze en vind het knap dat ze zoveel steun kunnen halen uit iets waar ik onmogelijk in kan geloven. Als dit de vrienden zijn waar jij je prettig bij voelt moet je doen wat jij wilt. Je ouders moeten ook begrijpen dat jij je eigen vrienden kiest en dat je vanzelf wel andere mensen leert kennen. Tot die tijd is het toch prima dat jij met deze jongens omgaat en niet in de problemen komt? Mijn ouders zouden t geweldig vinden als ik elke zaterdag om 12 uur thuis kwam:P

Lieve hemel, het is toch geen drama als je niet uit kunt? er zijn toch zat andere dingen… :pensive:

Ga dan op vrijdag uit;)