Problemen met geld

Ik heb een soort van probleem. En ik weet dat het een luxeprobleem is (en ik zal vast overkomen als een verwend meisje, dat is ook zo) en daar mag je best kritiek op hebben, maar hoop op reacties hoe ik dit aan kan pakken.

Ik wil dus volgend jaar mijn rijbewijs halen, ik wil met vriendinnen op vakantie en een half jaar naar Spanje om te werken en vloeiend Spaans te leren voordat ik ga studeren, nou heb ik ouders die er achter staan, me alles gunnen en zelfs bijna alles willen betalen, maar ik vind gewoon dat ik het niet kan maken zelf niks te sparen. Ik moet dus écht geld gaan sparen. Dat vinden mijn ouders trouwens ook. En het klinkt misschien stom, maar ik heb in heel mijn leven eigenlijk nooit meer dan 500 euro gespaard, de laatste tijd zelfs helemaal niet meer. Maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet gaan doen.

Nou werk ik dus al bijna 2 jaar bij hetzelfde bedrijf, heb het er super erg naar me zin, maar het probleem: ik kan daar slechts 4 uurtjes werken op zaterdag en verdien in de maand maar 60 euro. Als ik één keertje uit ga (maar ga meerdere malen per maand), geef ik op een avond 30 euro uit, betaal benzine voor m’n scooter en koop eten en dan koop ik nog niet eens kleding en alles van m’n geld. Weg maandloon. Ik krijg geen zakgeld of kleedgeld (maar kom echt NIKS te kort hoor).

Ik heb al met mezelf afgesproken dat ik de komende tijd niet (vaak) meer uit ga en geen geld meer ga besteden aan nutteloze dingen (zoals eten in tussenuren) en vaker op de fiets zodat ik geld kan besparen, maar sparen zal moeilijk worden. Ik ga wel in de kerstvakantie elke dag werken.

Nou twijfel ik heel erg: stoppen met mijn baantje en een baan zoeken waar ik heel de zaterdag kan werken? Dat zou ik wel jammer vinden, want ik heb het heel goed naar mijn zin op mijn werk. Bovendien zou ik dan een baantje zoeken voor een relatief korte periode (in augustus ga ik naar Spanje) Maar dan verdien ik wel een stuk meer.

Of doordeweeks een baantje zoeken, vakkenvullen of iets anders en mijn andere baantje er bij houden. Dat zou ik best willen, maar ik zit ook in mijn examenjaar en moet keihard leren en werken om dit jaar te halen, want ik vind het een ontzettend moeilijk jaar. (en ik mag niet zakken, dan moet ik van school af)

Ik ben al mijn kamer en kledingkast aan het doorzoeken of ik spullen kan verkopen op Marktplaats, ik had ook wel een paar dingen op internet gezet, maar ik heb nog 0 geïnteresseerden, terwijl het naar mijn idee toch redelijk goede spullen waren.

1. Kan iemand mij vertellen hoe ik goed kan sparen?
  2. Zal ik een andere zaterdagbaan zoeken, een baantje doordeweeks of iets anders?
  3. Weet iemand een goede manier om tweedehands spullen te verkopen? Marktplaats heeft blijkbaar geen geïnteresseerden.
  4. Heeft iemand ervaring met werk wat op oproepbasis is (bijvoorbeeld promotiewerk), het liefst regio Rotterdam?
  5. Andere manieren om geld te verdienen?

Dankjewel. :slightly_smiling_face:

1. Open een apparte bankrekening waar je per maand wat geld indoet, zodat je ‘vergeet’ dat je dat hebt. Dat zorgt dat je het niet uitgeeft, en als het dan zover is, denk je; ohja, ik heb hier nog een heleboel geld :slightly_smiling_face:

2. JA, er zijn genoeg baantjes waar je het heel erg naar je zin kan hebben. En bij een baantje gaat het nou eenmaal om wat je verdient.

3. probeer het via girlscene :slightly_smiling_face:

4. neee x

5. uhm, sorry x

1. Bied op je eigen advertentie

Ik had bij sommige dingen op mijn eigen advertentie geboden, maar dat hielp ook niet. Ga het denk ik via Girlscene proberen ja. Ik ga denk ik inderdaad ook een andere rekening openen. En over m’n baantje, vind ik echt moeilijk. Dankjulliewel.

1. Nou, dat je minder uitgaat helpt al ;p 30 euro per keer? Kan ook makkelijk 10 euro minder, en dat is best veel. Je kan het beste sparen door jezelf steeds af te vragen; heb ik dit wel echt nodig? en als je twijfelt niet doen, of er echt over nadenken en later pas kopen. Als je iets koopt dan kan je het misschien in een boekje opschrijven zodat je je uitgaven bijhoud.
  2. Als je tijd hebt, zou ik een nieuw baantje nemen waarbij je meerdere uren kan werken en dus meer verdient. Geef dit dan ook niet meteen uit :wink: Vooral aangezien je geen kleedgeld of zakgeld krijgt (maar volgens mij krijg je echt veel van je ouders ;p) is het handig om wat geld te hebben als je het nodig hebt.
  3. Hier op girlscene, geduldig zijn op marktplaats. Verder weet ik niet echt ;p
  4. Nee. xd
  5. oppassen, klusjes voor je ouders?, klusjes in de buurt. Gewoon kleine dingen waar je niet veel voor vraagt, denk dat mensen wel interesse hebben.

Hoop dat je er iets aan hebt ;p

Op spaarrekeningen kan je vaak geen geld opnemen voor een bepaalde tijd. Dus geen verleiding om toch te betalen met het geld.

@SweetHeartHere, ja klopt, 30 euro is veel ja. Komt ook omdat ik dan gebruik moet maken van openbaar vervoer en entree betaal, want qua drankjes koop ik meestal weinig. Maar als ik dus minder uit ga, is het minder. En ik ga sowieso weinig uitgaven doen de komende tijd.

Ik wil wel klusjes doen, maar wat voor dingen? Meestal zijn die dingen zo achterhaald en is er helemaal geen vraag meer naar. Ik wil heel graag oppassen, maar ken gewoon geen mensen met kleine kinderen goed, geen één. Misschien kan ik een advertentie ophangen in de supermarkt of zoiets? En klusjes van m’n ouders, tja dan krijg ik het alsnog van m’n ouders. En voor klusjes die ik voor ze doe hoef ik geen geld te krijgen eigenlijk.

Nogmaals bedankt voor de reacties. :slightly_smiling_face:

Kan :wink: Je kan ook in basisscholen (veel kinderen daar ;p).

Je kunt ook nog je aanmelden bij een uitzendbureau en tussendoor soms losse opdrachten aannemen. Ik weet niet waar je op het moment werkt, maar als je bijvoorbeeld ervaring hebt in een winkel dan kun je makkelijk in diverse zaken aan de slag en het fijne is dat je opdrachten aan kunt nemen wanneer je zin en tijd hebt.

neem geen andere baan, werk leuk vinden is heel belangrijk vind ik.

Bovendien snap ik niet zo goed waarom je alles meteen dan wilt?
een reisbewijs hoeft toch niet meteen?
relativeren is volgens mij wel belangrijk nu, en je kan ook bij boeg of iets invullen wat je doel is, zij helpen je dan met het behalen geloof ik.

Neem een 2e baan? Zo blijf je bij je oude baan maar heb je ook meer werk :stuck_out_tongue:

Ik zou er nog een baantje bijnemen zodat je toch kan blijven werken waar je werkt. Denk ook aan van die klikprogramma’s op internet, zet de refferal url in je signature. Hier verdien ik zelf het meeste aan (meer dan de emailtjes die ik moet klikken dus). Ook zou ik je spulletjes hier op girlscene zetten, dan kunnen mensen ál je spulletjes zien en niet één klein dingetje in een wirwar van duizenden producten. Voor het uitgaan kun je met jezelf afspreken om maar bijvoorbeeld 10 euro mee te nemen en geen pinpas. Zo kun je gewoon niet meer uitgeven dan je bij je hebt. Wat ik vaak zelf nog gezelliger vind is voordrinken met vriendinnen, allemaal een fles drank mee en ben je voor een paar euro behoorlijk kachel en heb je een gezellige avond.

Oke, dit is best lang geworden:’)

En kan je dan niet in de buurt uitgaan? Of met vriendinnen meereizen die voordeelurenabbonement/studentenreiskaart hebben? Scheelt weer 40%

1. Kan iemand mij vertellen hoe ik goed kan sparen?
    Geen geld uitgeven. Hahaha (: Iets wat ik nu doe is ‘mezelf’ zakgeld geven. Bijvoorbeeld 10e per week, of 5e per week. Daar koop je dan eten/drinken voor. Als het op is, is het op. en met uitgaan kan je ook alleen entree betalen en niks drinken, of gezellig bij iemand thuis gaan zitten.
  2. Zal ik een andere zaterdagbaan zoeken, een baantje doordeweeks of iets anders?
    Baantje erbij, al denk ik niet dat je dat gaat lukken voor een paar uur…
  3. Weet iemand een goede manier om tweedehands spullen te verkopen? Marktplaats heeft blijkbaar geen geïnteresseerden.
    geen idee, sorry
  4. Heeft iemand ervaring met werk wat op oproepbasis is (bijvoorbeeld promotiewerk), het liefst regio Rotterdam?
    Weet niet precies, een vriendin van mij doet het ook en moet zo’n beetje 1x per week ergens op komen draven, maar als je promowerk doet valt dat vaak binnen schooluren-'s middags-
  5. Andere manieren om geld te verdienen?
    Vragen om loonsverhoging bij je eigen werk, of daar vragen of je meer uur mag werken. baantje erbij. Wil je iets gaan kopen kan je van te voren uitzoeken of er ergens uitverkoop of aanbiedingen zijn.

oppaswerk!! Hang advertenties in de supermarkt, plaats een advertentie op marktplaats (zónder je telefoonnummer, want je krijgt creeps aan de lijn) en zeg het tegen iedereen voort dat je op wilt passen! :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt voor de reacties.

@intuos: aan wat voor uitzendbureau zit je dan te denken? Want ik heb al wat gegoogled, maar dan kom ik eigenlijk alleen maar op dingen vanaf 18+ jaar, of serieuze functies. Ik ben 17 jaar en zit in 5 HAVO. Want het idee lijkt me wel goed. Ik heb geen ervaring in een winkel, helaas.

@MJ555: je hebt wel gelijk met mijn doelen misschien een beetje bijstellen hoor, alleen, dat idee van een half jaar Spanje, dat wil ik gewoon. Ik wil gewoon heel graag een half jaar daar heen en vloeiend Spaans leren, mijn ouders willen ook graag dat ik dat doe, maar als ik daar woon, wil ik eigenlijk wel mijn rijbewijs hebben, ik kan daar niet me ouders vragen of ze me ergens heen brengen, moet zelf dan zorgen dat ik op verschillende plekken kan komen, maar dat zou ook met het openbaar vervoer kunnen ja. En die vakantie met vriendinnen hebben we het al jaren over. Als het niet anders kan, ja dan zou ik dingen schrappen, maar liever niet.

@ilona92: Dankjewel. Misschien ga ik dat wel doen, wordt dan wel lastig hoe, wanneer en waar, maar ga het proberen!

@SWEETGOODBYES: Wat houd dat precies in? Ik dacht altijd dat dat onzin was, via internet. Met uitgaan drink ik altijd al weinig, ben niet zo’n alcohol drinker, althans, niet altijd. Het is meer het openbaar vervoer, ik woon in een klein rotdorpje, dus moet wel naar de stad. Reis wel met korting, maar de bobbus mag niet met OV-korting.

@kirstenKETCHUP: oef, loonsverhoging vragen durf ik echt niet hoor haha, denk dat ik direct mag vertrekken. Nee, dat is overdreven, maar loonsverhoging krijg ik niet. Ik kan er niet meer uur werken, want doordeweeks wordt er 's ochtends tot 12 gewerkt of van 1 tot 4 en dat kan ik nooit, doordeweeks. En op zaterdag wordt er maar gewerkt tot 12.

@pinkLieve: ik ga een advertentie ophangen bij de Albert Heijn hier! :slightly_smiling_face:

Als je gaat sparen, zou ik sowieso een ‘veilige’ plek verzinnen voor je geld. Zoals een oud sieradenkistje, een envelop of wat je dan ook in huis hebt. Stop je geld daar in en haal het er dan ook niet meer uit! Het is soms heel makkelijk om ‘maar’ twee euro voor een broodje uit je potje te halen, maar des te moeilijker om het weer terug te stoppen.

Als je je huidige baantje heel leuk vind, zou ik er niet weg gaan. Ik zou wel even rondvragen of je niet wat meer zou mogen werken. Zoals doordeweeks een paar uurtjes, of op een (koop)zondag. En laat je collegas ook vooral weten dat jij misschien wat uurtjes van hun over wilt nemen!
Kijk ook rond bij andere werkgelegenheden. Al ga je maar twee avonden in de week drie uurtjes werken bij de buurtsuper, het is toch weer een stapje dichterbij je doel. En omdat je niet gek veel werkt, heb je ook tijd voor je schoolwerk!

Kleding kun je beter verkopen als je de foto aantrekkelijk maakt. De foto moet niet alleen duidelijk zijn, maar ook een rustige achtergrond hebben. Op marktplaats kun je de optie inschakelen dat je zelf een prijs bedenkt, maar er alsnog op geboden kan worden. Dat is ook erg handig, als er niet geboden kan worden, haken mensen sneller af.
Laat iedereen weten dat jij je spulletjes verkoopt en plaats op meerdere sites advertenties! Hier op Girlscene kun je ook een topic aanmaken. En kijk/vraag rond of er ergens een rommelmarkt binnenkort is! Vraag een vriendin mee, dat is hartstikke gezellig!