Ik heb een soort van probleem. En ik weet dat het een luxeprobleem is (en ik zal vast overkomen als een verwend meisje, dat is ook zo) en daar mag je best kritiek op hebben, maar hoop op reacties hoe ik dit aan kan pakken.
Ik wil dus volgend jaar mijn rijbewijs halen, ik wil met vriendinnen op vakantie en een half jaar naar Spanje om te werken en vloeiend Spaans te leren voordat ik ga studeren, nou heb ik ouders die er achter staan, me alles gunnen en zelfs bijna alles willen betalen, maar ik vind gewoon dat ik het niet kan maken zelf niks te sparen. Ik moet dus écht geld gaan sparen. Dat vinden mijn ouders trouwens ook. En het klinkt misschien stom, maar ik heb in heel mijn leven eigenlijk nooit meer dan 500 euro gespaard, de laatste tijd zelfs helemaal niet meer. Maar ik weet gewoon niet hoe ik het moet gaan doen.
Nou werk ik dus al bijna 2 jaar bij hetzelfde bedrijf, heb het er super erg naar me zin, maar het probleem: ik kan daar slechts 4 uurtjes werken op zaterdag en verdien in de maand maar 60 euro. Als ik één keertje uit ga (maar ga meerdere malen per maand), geef ik op een avond 30 euro uit, betaal benzine voor m’n scooter en koop eten en dan koop ik nog niet eens kleding en alles van m’n geld. Weg maandloon. Ik krijg geen zakgeld of kleedgeld (maar kom echt NIKS te kort hoor).
Ik heb al met mezelf afgesproken dat ik de komende tijd niet (vaak) meer uit ga en geen geld meer ga besteden aan nutteloze dingen (zoals eten in tussenuren) en vaker op de fiets zodat ik geld kan besparen, maar sparen zal moeilijk worden. Ik ga wel in de kerstvakantie elke dag werken.
Nou twijfel ik heel erg: stoppen met mijn baantje en een baan zoeken waar ik heel de zaterdag kan werken? Dat zou ik wel jammer vinden, want ik heb het heel goed naar mijn zin op mijn werk. Bovendien zou ik dan een baantje zoeken voor een relatief korte periode (in augustus ga ik naar Spanje) Maar dan verdien ik wel een stuk meer.
Of doordeweeks een baantje zoeken, vakkenvullen of iets anders en mijn andere baantje er bij houden. Dat zou ik best willen, maar ik zit ook in mijn examenjaar en moet keihard leren en werken om dit jaar te halen, want ik vind het een ontzettend moeilijk jaar. (en ik mag niet zakken, dan moet ik van school af)
Ik ben al mijn kamer en kledingkast aan het doorzoeken of ik spullen kan verkopen op Marktplaats, ik had ook wel een paar dingen op internet gezet, maar ik heb nog 0 geïnteresseerden, terwijl het naar mijn idee toch redelijk goede spullen waren.
- Kan iemand mij vertellen hoe ik goed kan sparen?
- Zal ik een andere zaterdagbaan zoeken, een baantje doordeweeks of iets anders?
- Weet iemand een goede manier om tweedehands spullen te verkopen? Marktplaats heeft blijkbaar geen geïnteresseerden.
- Heeft iemand ervaring met werk wat op oproepbasis is (bijvoorbeeld promotiewerk), het liefst regio Rotterdam?
- Andere manieren om geld te verdienen?
Dankjewel.