Problemen met Engels

Hey meiden, ik heb een beetje een probleempje

Ik moet woensdag 45 minuten lang lesgeven in het engels aan mijn klas, alleen het punt is dat ik echt geen engels kan, echt totaal niet. Mijn niveau is nog lager dan de kinderen uit mijn stage klas (groep 4)

Ik doe een MBO4 opleiding waar alles heel makkelijk gaat maar ik kom niet onder deze presentatie uit ben ik bang.

Ik durf echt niet te presenteren. Ik heb het begin dit jaar gedaan totdat iemand haar lach niet kon inhouden door mijn belabberde Engels en sindsdien durf ik geen woord meer in het Engels te zeggen.

Zou ik aan mijn leraren vragen of ik alleen voor hun mag proberen? Ik weet niet wat ik moet doen…
Ze weten dat ik heel veel moeite heb met engels, maar om mij gelijk les te laten geven, aan mijn hele klas, in het engels, en 45 minuten lang vind ik wel een hele grote stap…

Ik heb trouwens faalangst, en heb ook een angststoornis en depressie met soms paniekaanvallen waardoor het me nog moeilijker maakt…

Heeft iemand tips of ideeen…

Ik weet niet of je leraren weten van je faalangst, angststoornis en depressie? Anders zou ik dat met hen bespreken en ook dat je het heel eng vindt om 45 minuten lang Engels te spreken voor de klas. Maar bedenk wel dat het om groep 4 kinderen gaat, dan zijn ze rond de 8 of 9 jaar? Zij weten vast niet of je een woordje wel of niet goed zegt. Probeer anders even te oefenen voor een vriend of vriendin, of één van je ouders. Daarnaast, moet je echt de volle 45 minuten praten? Je kan bijvoorbeeld een knutsel-les geven en ze wat laten maken, dan leg je het uit in het Engels, bv. paper of scissors, pencil enzo.

Succes! Presenteren vindt bijna niemand leuk, maar als je het eenmaal achter de rug hebt ben je hartstikke blij dat je het hebt gedaan + vast ook goed hebt gedaan!

Nee weten ze niet en wil ik eigenlijk graag zo houden…

Ik bedoelde dat ik zo slecht ben in engels als kinderen van8/9 jaar maar ik moet lesgeven aan mijn eigen klas, dus mensen van 17/18/19/20.

Dat van die knutselles is wel een leuk idee ja, allleen is dat volgensmij niet de bedoeling. Ik moet bijvoorbeeld iets vertellen over de romeinen, of over honden en dat soort dingen en dan een verwerkingsopdracht er aan vast plakken

Ik zou het toch vertellen. Bij ons op school hebben ze speciale opdrachten voor mensen met faalangst, waardoor deze niet meteen aan een ‘te grote’ opdracht worden blootgesteld en zich zo makkelijker kunnen aanpassen op hun eigen tempo.

Daarnaast zou ik me niet bijzonder veel druk maken om jouw Engels. Er zijn bijzonder veel Nederlanders die niet heel goed zijn in Engels, maar het maakt hen niet tot een minder mens: jij hebt andere kwaliteiten! misschien ben jij weer heel goed in Wiskunde of omgang met andere mensen, iedereen heeft zijn eigen talent en jij bent niet minder omdat je toevallig een vreemde taal niet (super goed) beheerst!

Wat kan helpen is dat je kiest voor een onderwerp waar je gepassioneerd over bent. Wanneer je praat over iets wat je heel leuk vindt, is het makkelijker om er wat losser in te worden en zo met meer vertrouwen voor de klas te staan. Presenteren gaat er in principe niet om hoe goed je je onderwerp uitlegt - het gaat er meer om hoe je voor de klas staat (een goede presentator kan een saai onderwerp leuk maken.)

Als je nog vragen hebt, of hulp nodig hebt met iets wil ik je heel graag helpen. Ik volg al 6 jaar lang Tweetalig VWO en spreek dus wel een aardig woordje Engels - je mag dus altijd aankloppen voor hulp!