Problemen met cadeau van ouders

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem waar ik graag jullie mening over zou willen weten. Het is namelijk zo dat mijn ouders en ik in plaats van sinterklaas aan de kerst doen. Nu ben ik er achter gekomen dat ze mij een cadeau van over de 300 euro gaan geven. Alleen hebben we vanavond nog ongelofelijke ruzie gehad waarin mijn moeder letterlijk tegen mij schreeuwde dat ik op moest rotten. Dit gebeurt vaker, al ruim vijf jaar. Hier wordt ik best boos/verdrietig/kwaad/geïrriteerd van en eigenlijk wil ik het cadeau dan ook niet aannemen, maar ik weet niet hoe ik dat moet brengen. Ik wil geen cadeau aannemen van iemand die me een kutgevoel heeft, het zou over kunnen komen alsof het dan weer goed en in orde is, en dat is het niet. Wat zouden jullie doen?

Liefs

Ik snap 100% dat je die gevoelens voelt. Waarom een cadeau aannemen als ze gemeen zijn tegen je? Is het dan wel een echt gemeend cadeau? Je zegt zelf dat het vaker gebeurd dat ze dingen zegt, die ze eigenlijk niet hoort te zeggen. Als ik kijk naar hoe de situatie is thuis, waar het ook vaak ruzie/geen ruzie/ruzie/geen ruzie… is, dan zou ik het cadeau gewoon aannemen. 300 euro is veel geld dat ze besteed hebben, en bedenk je je wel dat als je dit cadeau niet aanneemt, er een immense ruzie aankomt? Ik heb het ook moeilijk gehad met cadeaus te kopen dit jaar voor hun, maar ik doe het toch, want ik heb misschien nu ruzie, maar in the end blijven het mijn ouders nog, en ik woon hier nog en ben afhankelijk van hun.

Ja dat heb ik ook, dat ik afhankelijk van ze ben. Ik wil het cadeau op zich ook wel aannemen omdat het best handig is (heb het nodig to be honest) maar ik wil hen niet het idee geven dat het zomaar weer oké is. Wil ook geen ruzie opnieuw veroorzaken door stennis te schoppen over het cadeau. Daarom zit ik echt in tweestrijd.

Ik heb ook zo’n periode gehad thuis en als ik jou was, dan zou ik het cadeau aannemen. Als je het niet aanneemt komt er gegarandeerd een fikse ruzie aan en kom je ook nog eens arrogant en ondankbaar over én de kans bestaat dat ze je te pas en te onpas opmerkingen in je gezicht gaan wrijven als: “wil je nog erwtjes? Oh nee, ik was vergeten dat je niks wilt hebben van ons.”
Of dat zou toch bij mij thuis gebeuren.

En daarbij, het is kerst. Probeer je over die ruzie/boze gevoelens heen te zetten, het blijven je ouders. Je kunt er beter een leuke avond van maken, toch?

Hahahaha dit is geweldig grappig. Maar verder kan ik me inderdaad wel vinden in je antwoord… thanks!