Probleempje met spiegelreflex camera

hoi!
ik heb nog sinds een paar maanden een 2e hands camera gekocht, een Canon eos 300D. Er zat geen lens bij, maar we hadden thuis nog een lens die vroeger op een analoge camera zat en dat is een canon zoom lens EF 35-80 mm 1:4- 5.6.
Het probleem is als ik een foto maak en hij staat op AF, dat hij geen foto maakt, hij blijft scherpstellen en als je dan een foto wil maken blijft ie niet staan zeg maar. Als ie o manual staat en je stelt zelf scherp doet hij het wel. Het ligt niet aan de lens denk ik, want ik heb er ook een andere lens opgedaan en toen deed het nog steeds hetzelfde. Ik ben nog niet echt een goede fotograaf. En van het boekje word ik ook niet zo veel wijzer. Dus ik vroeg me af of iemand misschien hetzelfde probleem heeft/gehad?
Alvast bedankt!

Dan is de lichtinval gewoon niet goed en kan hij niet goed scherpstellen geloof ik. Ik zou hem gewoon op MF zetten ipv AF, is ook mooier :slightly_smiling_face:

Een analoge lens heeft meer moeten met scherp stellen heb er zelf ook een namelijk een 28-80mm. Ik merk gewoon dat deze er veel lang over doet om scherp te stellen.

De kans zit er in dat hij niet kan scherp stellen op het punt dat je wilt. Moet je even kijken of dit wel lukt als je meer afstand houd. Je moet wel even zelf in de gaten houden hoeveel.

En als hij het met anderen lenzen ook niet doet. Ja dan zou ik zeggen dat het contactje voor je lens zodat dat het motertje stroom krijgt niet helemaal lekker meer is. Dit ligt aan de body en zou niet helemaal raar zijn je hebt al een wat ouderen camera.