Probleem profielkeuze havo.

Hallo mensen,

Ik doe nu TL en ik heb me al ingeschreven de opleiding Doktersassistente, omdat ik namelijk te horen had gekregen dat het profiel dat ik op de havo wou doen niet meer mogelijk voor mij was… Ik zit in een schakelklas voor de havo op dit moment.

Nu ben ik vandaag dus weer bij de decaan geweest (deze keer de havo decaan) en die vertelde me dat het wel kon. Ik heb nu op TL Wiskunde, Biologie, Economie en Duits. (naast de verplichte dingen dan). Maar ik weet al een half jaar dat ik niks met economie wil, ik wil iets medischs. Dus zou ik op havo N&G moeten kiezen, maar ik heb dus geen scheikunde en geen natuurkunde.

Nu zit ik er aan te denken misschien toch niet naar MBO maar Havo 4 te gaan, maar ik ben bang dat het met Natuurkunde en Scheikunde wel zwaar wordt. In de derde stond ik voor Scheikunde een 7.5 en Natuurkunde een 6.3. Niet zo hoog dus. Ik heb ook geen idee of het mogelijk is! De decaan zei dat ik sowieso wel een bijspijkercursus voor Scheikunde kon volgen, natuurkunde hebben we het niet over gehad omdat ik dat toch niet wou. Maar nu ik erover nadenk, natuurkunde is voor veel dingen ook wel verplicht en heel erg handig. Ik kan wel Aardrijkskunde kiezen ipv natuurkunde, maar dat vind ik eigenlijk ook niks.

Weet iemand ook hoe ik dit aan zou kunnen pakken? Of is er iemand die iets soortgelijks heeft gedaan? Ik wil echt geen M profiel, want ik wil niks met economie of talen ofzo. Voor Biologie sta ik overigens een 8.2 en Wiskunde een 7.0 en gemiddeld voor alles een 7.8

Heel verhaal maar ik weet nu eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet. :frowning_face:
Heb je veel voorkennis nodig als je in Havo 4 opnieuw begint met deze vakken? Of beginnen ze weer echt helemaal bij 0 en bouwen ze het langzaam op?

Ik zou 't gewoon proberen.

Dan doe je toch N&G lite? Dus dat is met bio, scheikunde, de standaard vakken en ak ipv natuurkunde dacht ik.

^
Ja daar ga ik de decaan sowieso nog even naar vragen. Ik ga maar even kijken, al zie ik AK niet heel erg zitten omdat ik het idee heb dat natuurkunde bij veel medische studies gewoon ontzettend handig is en je aan AK vrij weinig hebt. Maargoed ik moet ook niet iets gaan doen wat veeel te zwaar voor me is dus dit is denk ik ook de enige optie die mag van mijn school. (:

Sleipnir@
Ja ik wil het ook gewoon proberen denk ik. :’) Ben wel bang dat het ontzettend zwaar wordt, aangezien ik in de derde wel problemen had met Natuurkunde. Maar dat was ook meer omdat ik voor de meeste vakken geen reet uitvoerde, en voor dit vak moest ik opeens leren. Dat was moeilijk een knop omzetten destijds.

hoe wil jij een medische opleiding gaan doen zonder natuurkunde?
toen wij profielkeuzes moesten maken,
kregen wij van de decaan een papier schema iets met daarop allemaal opleidingen HBO en ook een papier met WO opleidingen en wat je daar voor allemaal nodig had. En wat ik me daarvan herinner is dat je niet word toegelaten op een medische opleiding zonder natuurkunde op je diploma
ik weet alleen dat dat heel moeilijk is natuurkunde en vooral in de bovenbouw,
je bent goed in wiskunde dus dat is een voordeel alleen je mist de basis omdat je geen natuurkunde hebt gehad dit jaar…
Naja iniedergeval succes!

Swishers @ Dat is dan zeker WO niveau. Want Verpleegkunde, Fysiotherapie, Ok-assistent etc. kun je zonder natuurkunde doen.

Maar je hebt wel gelijk, ik vind natuurkunde sowieso heel handig als ik iets medisch wil doen. En om nou AK te gaan doen… daar heb ik in mijn geval weer niet zoveel aan. :x Morgen ofzo maar even aan de decaan vragen denk ik.

Je zou ook een cursus natuurkunde kunnen volgen in de zomer voordat je je opleiding gaat volgen. Maar ik dacht dat je niet perse natuurkunde hoefde te kiezen voor een medische hbo opleiding? Scheikunde wordt btw wel vaak onderschat. Het is veel abstracter dan mensen denken geloof ik. Nouja, veel succes in ieder geval.