Probleem met vriendin.

Hallo iedereen,
ik hoop dat jullie me willen helpen met dit probleem. Ik heb namelijk al bijna drie jaar een vriendin (sinds de eerste). Ik vind haar echt heel aardig, maar de laatste tijd heb ik nogal wat problemen met haar. Haar vader is namelijk overleden toen ze negen was, en haar moeder is heel vaak van huis. Haar vader was echt haar alles, vertelde ze. Met haar moeder heeft ze niet zo’n goede band.

Nu had ik laatst een beetje ruzie met haar. Hoewel ik had beloofd om met haar af te spreken, had ik met een andere vriendin achter haar rug om afgesproken. Omdat ik haar niet wilde kwetsen, vertelde ik het haar pas op het laatste moment. Dit was een grote fout van mij! Ik heb duizend keer mijn excuses aangeboden, daarna gebeurde het ook niet meer.

Na verloop van tijd hadden we weer een ruzie. Na afloop van deze ruzie moest ze heel hard huilen, en ze vertelde dat ze moeilijk kan omgaan met mij, vanwege de dood van haar vader. Door de dood van haar vader is ze gevoeliger geworden, zegt ze. Dus als ik haar kwets, dan kan ze er niet zo goed mee omgaan.

Na dit gesprek waren we weer hele goede vriendinnen, maar wordt ze elke keer als ik bijvoorbeeld een datum vergeet waarop zij iets gaat doen, hartstikke boos, en negeert ze mij en mijn vriendinnen voor een paar dagen.

Ze praat ook heel vaak over zichzelf, en luistert niet zo vaak naar anderen. Laatst was ik aan het vertellen over mijn sinterklaas cadeautjes, en toen was ik net begonnen met de waslijst aan cadeautjes op te noemen aan haar, en toen begon ze ineens een gesprek met iemand anders. Ze informeert ook nooit naar mij of mijn vriendinnen.

Nu heb ik dit haar laatst verteld, maar ze reageerde weer in een slachtofferrol. Thuis krijgt ze gewoon niet genoeg aandacht, dus dan vindt ze dat ze op school wel wat meer aandacht verdient. Ook zei ze dat ze als ze chagrijnig is, nooit meer op anderen let want daar heeft ze gewoon geen behoefte aan.

Nu weet ik niet wat ik moet doen, moet ik haar loslaten of moet ik vriendinnen blijven en haar steunen?

Ik hoop dat jullie dit lange verhaal willen lezen en me helpen, want ik zou graag hulp willen van een buitenstaander.
xxx

Lastige situatie zeg!
Ik zou haar zeker niet laten vallen en juist steunen. Maar wel misschien een keer duidelijk zeggen wat jij hier ook vertelt.

Niet echt advies helaas, maar succes!

Dankjewel! Ik denk dat ik ook aan haar ga vertellen wat mijn kant van de situatie is. Ik hoop dat ze dat begrijpt en waardeert!

ik zou ook tegen haar zeggen dat zij niet de enige is die het moeilijk heeft.

superbedankt voor de tips iedereen!
xx

o-o. ik heb nu nog meer problemen met der.

normaal als ik op facebook met haar praat of aan het chatten ben, reageert ze enthousiast met duizend x’jes en een hoop ‘lieverd’ enzo. nu helemaal niet meer, en als ik iets voorstel om in de vakantie te gaan doen, dan zegt ze dat ze er geen zin in heeft. ook zet ze op mijn facebook nu allerlei activiteiten die ze met andere vriendinnen wél gaat doen. (b.v. ik vroeg naar haar goede voornemens en ze antwoordde: vaker logeren met anna) moet ik nog steeds om haar heen zitten, of tóch afstand doen? ik heb nu het idee dat ze genoeg van me heeft, en ik weet niet of ik mijn energie wel in haar wil stoppen als ze zo blijft doen.

Hmm, lastig.
Ze doet wel een beetje flauw. Ik zou het nog een laatste keer aan haar uitleggen, en als ze daar verder niks mee doet is het haar probleem. Laat het dan een tijdje rusten en dan zie je vanzelf wel verder.

@Monofoob

bedankt voor je tip :slightly_smiling_face:
als mijn vriendin weer online is, dan ga ik wel even met haar chatten, en daarna zie ik wel wat er komen gaat!

Ja, ze doet inderdaad een beetje flauw. Ze verdiend niet meer aandacht op school als ze thuis minder aandacht krijgt. Dan verdiend ze thuis meer aandacht. En als je chagrijnig bent is dat geen excuus om maar lomp te doen omdat je geen behoefte hebt aan andere mensen.
Jij hebt toch ook gewoon recht om je verhaal te doen, en daar mag dan ook naar geluisterd worden.

Ik zou het haar nog eens proberen uit te leggen en als ze niet luisterd, jammer voor haar. Wat je ook besluit te doen, cijfer jezelf niet weg. (:

Hmmmm heel lastig, maar ik weet van mijzelf als ik lastig ga doen, wil ik juist dat iemand doorvraagt en doorgaat… Dus ze laat wel zien dat ze niet zo zin in je heeft, maar ik denk juist dat het het omgekeerde betekend.

Erg lastig! Het is wel erg naar voor haar dat haar vader is overleden en dat ze geen goede band met haar moeder heeft, maar dat is nog geen reden om lullig ofzo tegen jou te doen. Als zij geen zin heeft om dingen met jou te doen, laat haar dan maar lekker gaan en besteedt lekker aandacht aan andere vriendinnen, als ze echt zo’n geweldige vriendin is, komt ze van zelf wel weer naar je toe! Neem het alsjeblieft van me aan, ik heb hier wel ervaring mee en ik heb er een hoop van geleerd. Laat haar maar even lekker achter je aan lopen, laat haar het gesprek op facebook eens beginnen, laat haar maar de vragen stellen. Echt waar :slightly_smiling_face:! Succes!

oke, dank jullie wel voor de reacties!
wauw, girlscene is echt zo’n handig forum! xx

Verder geen reacite gelezen maar,
Erg dat haar vader is overleden, maar daar kan jij/je vriendinnen niets aan doen… Ze heeft iets te veel zelf medelijde… Doordat ze thuis geen aandacht krijgt, moet ze op school meer dan jullie krijgen? Jullie hebben ook wel is shit thuis, waarom is zij dan speciaal?
Ik zou niet zo naar haar omkijken, ze zegt eigenlijk (in mijn ogen) dat jullie haar aandacht moeten geven. En geen ruzie met haar mogen maken… Laat haar gewoon, dan komt ze er vanzelf achter dat ze niet normaal tegen jullie doet, en na die tijd doet ze waarschijnlijk wel weer is normaal.

Je vader of moeder verliezen is meestal het ergste wat je als kind kan overkomen, dus ik snap heeel goed dat ze het daar heel erg moeilijk mee heeft. Ik zou haar zeker niet laten vallen, want het is al een lange tijd je vriendin. Je moet haar blijven steunen, en zeggen dat jij soms ook wel eens aan haar wat kwijt wil omdat jij soms ook iets wat voor jouw moeilijk is mee maakt, en het voor jouw veel betekend als ze daar ook naar luistert en om vraagt.

Ik denk dat jullie sowieso langzaam uit elkaar aan het groeien zijn. Je schrijft dat je vaak ruzie met haar hebt, en ik denk dat dit uiteindelijk wel leidt tot het einde van de vriendschap, want zo kunnen jullie ook niet door.
Ze doet inderdaad een beetje lastig, dus vertel haar wat jou dwars zit, zodat ze hieraan kan werken.

Ik zou eigenlijk ook wel boos zijn als je achter mijn rug met iemand anders afsprak terwijl je iets met mij zou gaan doen. En misschien hebben ze het thuis niet breed? Dan is het idd niet leuk als je iemand hoort opnoemen hoeveel kadootjes ze wel niet gekregen heeft. Jouw vriendin heeft een lastige thuissituatie en dat doet wat met een mens, hoor.

Sorry dat ik het voor haar opneem, maar ik denk niet dat je beseft hoe moeilijk het is om thuis niemand te hebben. Ikzelf kan thuis nooit m’n verhaal kwijt omdat ik geen goede band heb met m’n ouders…Ik heb ook heel veel behoefte aan mensen die naar me luisteren en interesse tonen en ja, soms praat ik te veel over mezelf. Maar dat zouden vriendinnen moeten begrijpen, vind ik. Zij reageert niet goed, maar jij ook niet.

Ik zou minder met haar om gaan. Het is duidelijk dat het minder goed gaat tussen jullie… En als jullie minder met elkaar om gaan kan het beter worden … of niet. Je ziet het wel. Ik zou haar gewoon even met rust laten

ik zou als ik jou was haar even een tijdje in dr eigen sop gaar laten koken en daarna weer contact met haar op proberen te nemen. dan hebben jullie allebei een beetje nadenktijd en kan je dingen even laten bezinken en misschien realiseer je wel dat je fout zat of dat je iets misschien wat tactvoller had moeten brengen en misschien zij dus ook wel.
laat het dus even rusten en misschien draaien jullie later wel weer bij.

Ik vind het helemaal niet erg dat je het voor haar opneemt! Dat ik achter haar rug om met iemand anders afsprak, was inderdaad fout van mij, maar gelukkig hebben we het daar al grondig over gehad :wink: Ze heeft het thuis gelukkig wel breed, anders had ik natúúrlijk niet gezellig al mijn cadeautjes lopen opnoemen. Dit was slechts een voorbeeld van een situatie. Maar toch superbedankt voor deze waardevolle tips! Ik ga zeker nog meer nadenken over de situatie, vooral na jouw reactie. xxx