Probleem met vriendin

Ik heb dus een vriendin, een goede waar ik geen ruzie mee wil. Ze doet toneel. Een half jaar geleden had ik haar gezegd dat ik misschien wel toneel wou doen met haar. Nu zijn dus de inschrijvingen en ze vroeg me of ik al ingeschreven was, waarop ik ‘nee’ antwoordde. Ze vroeg waarom en ik antwoordde omdat ik er niet echt zin in heb, het moeilijk te combineren valt met school en ze zei me eens iets van dat nieuwe mensen die komen vaak de sfeer verpesten en dan zei ik dat ik me zo een persoon zou voelen. Ze zegt dat het niet waar is, en dat iedereen me tof zal vinden. Nouja, ik heb Gezegd dat ik et misschien het jaar na dit zou doen en vroeg of ze boos was, want ze reageerd al een tijdje niet. ze reageerd nu nog steeds niet. Ik wil eigenlijk het toneel ook niet doen omdat ik mezelf niet erg sociaal vind ne bang ben dat ik met niemand durf praten en omdat ik me de laatste tijd echt slecht voel en ik gewoon nergens zin in heb, maar echt nergens maar deze redenen heb ik haar niet gezegd, terwijl het de meest doorwegende zijn… Alles wat ik afspreek met vriendinnen wil ik op het laatste moment afzeggen maar toch ga ik en dan voel ik me depri. Dus nu antwoord mij vriendin no steeds niet en ik weet gwn echt niet wat ik moet doen want ik wil haar niet kwijt. Weten jullie misschien wat ik kan sturen naar haar? Alvast bedankt

Het is je beste vriendin, dus ze zou heus niet boos zijn.
Een vriendschap hoeft niet altijd over rozen te gaan he.
Als jij haar eerlijk vertelt dat je het te spannend vind om nieuwe mensen te ontmoeten en daarbij een jaartje wilt wachten tot dat je je beter voelt? Dan moet zij daarmee akoord gaat.
Als zij wel graag op toneel wilt gaan, dan moet zij zich inschrijven. Dan kan je een keertje mee om te gaan kijken en wellicht ook inschrijven.

Toch blijft het voor je vriendin tegenstrijdig he. Eerst samen op toneel en nu ineens niet meer. Dan trap je in je eigen leugen.
Ik herken me enigszins in het afspreken en op het laatste moment afzeggen. Ik ben ook niet het type die ‘o zo sociaal’ wilt zijn met honderdduizend afspraken in de week.
Ik heb één beste vriendin, een vriendje en wat losse meiden met wie ik zo nu en dan afspreek. En dat vind ik meer dan genoeg.
Mijn beste vriendin weet dat ik haar heel graag zie, graag afspreek, maar dat ik ook mijn eigen ding nodig heb en haar daardoor soms maar 1x in de twee weken zie. Je hoeft in een vriendschap niet elke dag af te spreken of whatsapp contact te hebben.
Maar zolang je dat niet met elkaar bespreekt, blijf je je depri voelen.

Kortom: stuur haar een berichtje dat je je rot voelt over deze situatie en vertel haar alles wat erop je hart ligt.
Wedden dat ze je knuffelt en je je nergens druk om hoeft te maken.
Go for it!

Bedankt voor je reactie!
Ik zal je advies opvolgen, bedankt :slightly_smiling_face: Ik zet nog wel een reactie hoe het ging

Ik heb haar gestuurd dat ik liefst een jaartje wil wachten en ze vond het goed. Ik heb haar ook gezegd waarom en ze zei dat ik alles bij haar kwijt kon. Bedankt voor je reactie

Oke ik lees al dat het is opgelost met je vriendin fijn trouwens (dat het al is opgelost). Maar goed ik wil toch nog ff reageren.

Voor toneel hoef je absoluut niet sociaal te zijn hoor. Ik snap dat het eng is om te doen maar je wordt niet zomaar in het diepen gegooid. Daarnaast is alles wat je speelt ‘toch niet echt’. Eigenlijk moet je het zien als een nieuwe uitdaging je leert nieuwe mensen kennen. Leert je zelf kennen en je leert ook een beetje voor je op komen. En daarnaast is afleiding juist als je je een beetje down voelt belangrijk :slightly_smiling_face:.

Ik doe zelf toneel en heb zelf 2 jaar een depressie gehad maar geloof me. Toneel was mijn enige uitlaat klep. Even kon ik iemand anders zijn. Hoefde ik niet mezelf te zijn, dat is zo fijn. Ook is dat wel lastig. Om iemand te spelen die bijvoorbeeld heel vrolijk is. Je moet je er gewoon een beetje over heen zetten door dat soort dingen te doen.

Goed, wil niet zeggen dat je nu op toneel moet. Als je nog liever een jaartje wacht wacht je liever. Maar wat ik wil zeggen is dat je niet vast moet komen te zitten in je gevoelens. Ik hoop dat je er wat aan hebt :slightly_smiling_face:.

Bedankt voor je reactie bird, hij heeft me erg aan het denken gezet