Probleem met een vriendin

Eyyyy allemaal,

Ik heb een probleem en ik weet niet wat ik eraan moet doen. Nou het is dus zo dat ik een vriendin heb die ik al bijna 5 jaar ken. I knowww het is een lange tijd, maar in die 5 jaar waren we niet echt close, we zijn meer goede vriendinnen maar we vertellen elkaar niet alles. Ik heb hiermee geen problemen, alleen nu is het zo dat de laatste 6 maanden voormij echt een HELL waren. Daar heb ik met haar overgepraat en aan haar had ik echt grote steun. Nu is het zo dat ons vriendschap een beetje vaag is, we zien elkaar wel op school maar zitten niet echt samen in de pauze. Ik zeg vaak hooi in de gangen, maar zei geeft me vaak een glimlach of ze negeert me. Als we samen zijn in de pauze vraagt ze vaak naar andere mensen en als ze haar vriendinnen ziet loopt ze weg en zegt ze: ‘je mag nu weg gaan hoor’. Alsof ik een reserve ben. Het is ook dat ze geen zin heeft om samen te fietsen met mij, iets dat ik niet snap en meerdere keren naar haar heb gevraagd. Een tijdje geleden heb ik het contact verbroken met een vriendin die ik bijna 2 jaar ken, en ze vraagt steeds van ‘wanneer ga je het goed maken met haar’. Ik heb al duidelijk aangegeven dat ik geen behoefde heb omdat te doen, maar ze blijft er toch naar vragen. Vandaag had ze iets vervelends gezegd en ik wilde haar daarnog over appen of bellen want ik denk daar de heletijd aan. Toen ik haar belde hing ze onmiddelijk op. Ik stuurde haar appjes van wrm je ophing en ze kwam best wel bot over. Ik vroeg als er wat was en toen loog ze (denk ik) dat ze druk was. Ik ken haar wel langer dus ik denk dat ze liegt. En als je druk bent kan je het ook op een aardige manier zeggen.
Het is zo dat ik het gevoel heb dat onze vriendschap verwaterd en dat ze liever met andere mensen bezig is… en dat ze me ziet als reserve. Ik wil er met haar over praten, want ik kan dit probleem er niet bij hebben. Alleen ze negeert me op app en ze leest me berichtjes niet.
Voor mij geeft dit ook aan wat onze vriendschap is, als ze mij nodigt heeft sta ik voor haar klaar, als ik haar nodig heb dan staat ze niet altijd voor me klaar.
Nu vraag ik me als onze vriendschap verwaterd is? Ik merk van mezelf dat ik best wel ben veranderd en dat ik liever met bepaalde mensen omga, waar ze niet echt bij hoort. Alleen ik ken haar bijna 5 jaar en ze is wel aardig, maar tegenwoordig is de vraag is ze wel een vriendin?

Het verwaterd niet, zij wil het duidelijk niet. Dan is het geen vriendschap meer. Het moet van twee kanten komen en dat komt het niet dus ik zou het los laten, hoe moeilijk dat ook is

Ik zou het inderdaad los proberen te laten. Ze behandelt je niet meer als een vriendin, maar gebruikt je wanneer het haar uitkomt. Je hoeft dit echt niet te accepteren, vind ik.

Eens met de anderen. Je kan ervoor kiezen om de dingen die je hier omschrijft met haar te bespreken. Of je laat het langzaam zelf verwateren door haar geen aandacht meer te geven.

Ik vind wel dat jullie gelijk hebben maar het ding is, buiten school vraagt ze wel als kan afspreken etc. En dat is iets dat ik wel fijn vind na de 6 maanden van hel.
Ik ga erover met haar praten want ik wil weten wrm ze zo doet… en dan ben ik van plan om de vriendschap te beëindigen. Alleen ben ik nu slecht als ik tegen haar zeg, ik wil liever geen vriendinnen meer zijn (face to face, dn wel want ik ben geen bitch).

Jammer dat het zo gegaan is. Ik denk dat vriendschap niet zomaar verwaterd als jullie het een hele lange tijd heel leuk hebben gehad samen. Ik zou met haar praten en haar vertellen hoe je je voelt. Je weet niet of iets haar dwarszit,misschien doet ze wel zo omdat ze eigenlijk niet lekker in haar vel zit? Als je erover praat kan zij er ook wat over zeggen en zo komen jullie uit op een oplossing. En als het nou zo is,dat er echt niks aan de hand is met haar en dat ze gewoon de ‘normale’ is,dan zou ik ook geen vriendinnen meer met haar zijn. Ik zou dan niet zeggen tegen haar dat je geen vriendinnen meer wil zijn,gewoon het contact een beetje laten verwateren. Wat vaker zeggen dat je niet kan afspreken,of minder vaak begroeten. Na een tijdje begrijpt zij de hint wel. Hopelijk heb je hier wat aan :’)

Ik ga morgen met haar praten en kijken hoe dit afloopt. Het meer van ik wil graag weten wat er met haar speelt, ook al zegt ze dat er niks is.

Is het praten gelukt?

Ze heeft het afgezegd…omdat ze teveel huiswerk heeft, opeens. Ik had ook nog vandaag gevraagd als we nog kunnen afspreken, en zij zei zo van als je wilt. Nu heeft ze het opeens afgezegd. Ik zat gisteravond ook te denken over de dingen die ze doet op… en ik was behoorlijk negatief daarover. Ik ben van plan om haar een appje te sturen en te zeggen van ‘vind je ook niet dat we minder close zijn’. Ik zie dan wel verder.

I’ll keep your guys posted

Bel haar dan op zijn minst, ga niet appen want dat werkt niet.

Ik heb met haar gesproken en het was niet positief, Ik begon heel positief en zei van ‘vind jij ook niet dat we minder close zijn’ en toen begon ik verder met we zijn heel erg veranderd etc. Ze kwam letterlijk met een reactie van ‘boeit niet’. Daarna begon ik subtiel te zeggen van…'nou bv bij gesprekken vraag je letterlijk wnr je vriendinnen komen of als je hun ziet loop je weg. Toen ging ons gesprek slechter een slechter, En nu zijn we gwn friends. Op dit moment was ik boos en had ik geen zin meer in deze vriendschap, maar toen ben ik wel naar mijn zus gegaan en zij stuurde een lief berichtje naar haar. Ze zei letterlijk, ‘we zijn geen besties maar friends’. Nu weet ik 100% zeker dat ze me zat begint te worden.

Dit was btw in de ochtend, dus het was wel heel vroeg om te bellen

Ik zou haar lekker laten, ze heeft duidelijk geen zin om te investeren in een vriendschap. Zonde van jouw tijd :slightly_smiling_face:

Als eerst wil ik jullie heel erg bedanken voor alle advies die jullie hebben geven over dit probleem. De laatste tijd heb ik t zwaar en weet niet meer wie ik vriendin kan noemen. Ik weet nu dat onze vriendschap geen stand meer kan houden, want als zij er geen zin in heeft wie ben k dan om haar te dwingen.
Voor mij zijn dit soort dingen best wel lastig want ik heb dit nooit meegemaakt…
Het ding is ik ben zo erg veranderd en kan beter met dit soort situaties omgaan.

Erg heel erg bedankt…Xxx voor me in de juiste richting te sturen

Je hebt het in ieder geval geprobeerd. Ik zou nu inderdaad ervoor zorgen dat je lekkerder in je vel gaat zitten, daar heb je haar gelukkig niet voor nodig.

Als zij niet verder komt dan, “we zijn friends”, dan zou ik er zeker geen tijd in steken.

Hoihoi!

Ik weet niet of je de vriendschap al helemaal beeindigd hebt of niet, maar ik hoop dat ik je nog een beetje kan helpen. Ik zal haar gewoon nog een duidelijk berichtje sturen. Je zou eventueel iets kunnen sturen als;

‘‘Hey, ik vind het erg jammer als onze vriendschap zo zou moeten eindigen en ik zou er graag nog met je over willen praten. Als je iets dwars zit kun je dit gewoon eerlijk aan me vertellen want dan weet ik ook waar ik aan toen ben. Als je er niet meer over hoeft te praten vind ik dit ook goed maar dan beeinding ik deze vriendschap wel want ik vind de manier waarop je me op dit moment behandelt totaal niet prettig dus ik zou hier wel graag een verklaring voor willen krijgen’’

Je zou haar zoiets kunnen sturen als je daar nog behoefte aan hebt. Dit komt natuurlijk wel een beetje formeel over en je hoeft het natuurlijk ook niet letterlijk over te nemen maar gewoon een net berichtje waarin je uitlegt dat dit je gewoon dwars zit kan wonderen doen. En natuurlijk moeten jullie er daarna samen ook nog over praten want dat is natuurlijk altijd beter dan via whatsapp oid. Misschien zit haar ook gewoon iets dwars en valt dit prima op te lossen als jullie hier gewoon samen over praten. Het zou wel erg jammer zijn van de 5 jaar vriendschap maar als jullie er allebei geen zin in hebben en zij ook niet wilt praten/haar gedrag naar jou toe wilt verbeteren kun je deze vriendschap denk ik wel beter beeindigen.

Heeeel veel succes xxxx

Ik heb haar geappt en ze zei dat ze wel vriendinnen wilt blijven, maar ze zei ook dat ze geen zin in mij heeft (iets dat ik niet snap) en dat ze niet zo lekker in haar vel zit. Maar na de toetsweek spreken we wel af, want ik wil toch weten hoe we verder kunnen

Sorry hoor, maar ik snap niet dat je hier überhaupt nog moeite voor doet. Iemand die je negeert in de wandelgangen en gewoon tegen je zegt datje weg moet gaan omdat ze niet met je wil zitten in de pauze is niet bepaald een vriendin.

Ik wil toch weten hoe het zit… ik heb alleen gezegd via de app dat we beter niet meer kunnen afspreken of samenfietsen, hierdoor heb niet de duidelijkheid als ze nog wel vriendinnen wil zijn, want ze zei alleen maar ‘als dat is wat je wil’. Nu heb ik haar een appje gestuurd, want ik zie duidelijk nog waarde in onze vriendschap, maar als zij dat niet ziet dan ga ik verder met mijn leven.