Probleem met Canon Powershot s2 IS

Hallooow
ik fotografeer al enkele jaren met een compacte Lumix en met een Canon Powershot s2 IS,
met mijn lumix heb ik geen problemen om foto’s van zeer dichtbij te trekken, de macro werkt heel erg goed
Maar met de Canon krijg ik iets gewoon niet scherpgesteld van dichtbij, soms ook niet van veraf,
hij stelt wel scherp maar meestal het verkeerde voorwerp, of hij stelt de achtergrond scherp terwijl ik het voorwerp op de voorgrond scherp wil.
Als ik de macro aanzet verbeterd dit niet veel, dus weten jullie misschien hoe ik dit kan oplossen?
Dankjeeeeeeee

zit er een functie van handmatig scherpstellen op? dat zat bij mijn canon powershot op de macro-functie namelijk wel. dus als dat er op zit kan je dat misschien gebruiken?

soms helpt het ook om de ontspanknop nog een keer half in te drukken zodat hij scherp stelt. als je dan loslaat en dat nog een keer doet kan 't zijn dat hij op een andere plek scherp stelt. of misschien van iets verderaf of juist dichterbij, op een andere plek gaan staan?

Handmatig scherpstellen… ik zou niet weten waar ik die functie moet zoeken, maar ik zal zo meteen eens op het internet kijken. Voor de rest heb ik echt alles al geprobeert, alle functies uitgetest, overal al gaan staan, ingezoomd, uitgezoomd, half ingedrukt, nog eens, nog eens,… het lukt gewoon niet. Dankje in ieder geval voor je reactie !