Probleem met bijbaantje...

Hey meiden,

Ik moet mijn verhaal even kwijt en zou graag weten wat jullie van mijn situatie vinden.

Sinds september 2014 heb ik een baantje bij een supermarkt, ik werk daar als caissière en heb er hartstikke veel plezier in. Vorig jaar, toen ik nog bij mijn ouders woonde, werkte ik dan ook erg veel. Als er iemand niet kon werken en om vervanging vroeg in de groepsapp dan was ik altijd één van de weinigen die wel wilde/kon. In de twee weken voor de examens was ik ook de redder in nood, want van de 15 hulpkrachten die in het examenjaar zaten waren maar 2 (waaronder ik) die wel wilden werken in die twee weken. De leidinggevende(n) lieten altijd wel duidelijk merken dat ze erg blij met me waren en dat ik mijn werk goed deed. Na de examens heb ik ook nog bakkerij en de vleeswaren afdeling geleerd, in de zomer ook flink wat uren aan het werk geweest.

Nu ben ik na de zomervakantie op kamers gaan wonen, ruim drie uur reizen van waar mijn ouders wonen. Mijn weekenden zijn erg druk, ik heb een lieve vriend die driekwartier reizen bij mijn ouders vandaan woont en heb veel repetities en concerten. Nu moet ik eigenlijk ook nog op zaterdagochtend naar school, ik heb al aangegeven dat dit mij in ieder geval niet iedere week gaat lukken, maar we zijn op school in overleg hoe we dat gaan oplossen.
Weer even naar het werk, in de vakanties (herfst, kerst, voorjaars) ben ik bijna voor de volle 100% beschikbaar, maar de weekenden gaan nou eenmaal wat lastiger. Ik geef vrijwel altijd ruim op tijd aan wanneer ik wel/niet kan werken in de weekenden. Oh ja, trouwens, mijn eerste contract liep eigenlijk tot oktober 2015, ik had stiekem verwacht dat ze me geen verlenging zouden geven, maar dit hebben ze wel gedaan. Anderhalve week geleden kregen we de planning van afgelopen week, ik moest zaterdagmiddag werken… en ja, zaterdagochtend moest ik naar school, dat kan, maar niet met drie uur reistijd er tussen. Ik had gevraagd of iemand anders voor me kon werken en werd gebeld door de leidinggevende: dit kon zo niet, wanneer dit nog een keer gebeurde zouden ze me ontslaan. Uiteindelijk heb ik me ziek gemeld op school en ben ik gaan werken, voor zoiets wilde ik mijn baantje niet kwijt raken.
Voor volgende week had de leidinggevende mij niet ingepland, toen ik vroeg waarom ik geen uren had antwoordde ze dat ik de zaterdagavond wel kon werken, ze had bij mijn beschikbaarheid van een andere week gekeken. Prima, dacht ik. Máár ik heb dus zaterdagmiddag rijles, tot 13:30, dus ik zou om 16:30 in de stad waar de supermarkt is moeten kunnen zijn, maar ja, je kent NS… Toen een meisje in de groepsapp vroeg of er iemand zondag voor haar kon werken, zei ik wel te kunnen, maar het wel fijn zou vinden als er iemand dan de zaterdagavond kon overnemen, de reden heb ik er ook bij genoemd.

Toen kreeg ik het volgende berichtje van haar: Jij hebt wel lef, denk dat wij eerst maar eens een goed gesprek moeten hebben over wanner en hoe en wat jij werkt?! Want zoals het nu gaat werkt voor mij niet! Heb je inderdaad niet ingepland omdat ik een fout had gemaakt, mijn excuses daarvoor! Jij hebt een beschikbaarheid opgegeven voor volgende week zaterdag dat je 's avonds kunt werken. En zet ik je op die avond neer en vervolgens zeg je doodleuk dat je dus niet beschikbaar bent?! Dit gaat er bij mij niet in!
Hier op heb ik geantwoord dat ik niet heb gezegd dat ik niet kan, alleen dat het me niet zo goed uitkomt. Dat wanneer er niemand kan ik zal proberen een half uur eerder te stoppen met mijn rijles, een trein eerder zal nemen en er alsnog om 17:00 uur te zijn. Maar dat het nou eenmaal een hoop gevlieg zou schelen als er iemand anders voor me gaat werken, of dat zo raar is…
Ze zei dat ze dit gesprek morgen via de telefoon wil voeren.

Ik weet alleen echt niet wat ik hiermee moet… Het is niet dat ik echt niet zonder dat salaris kan, maar het maakt het leven nou eenmaal net iets comfortabeler wanneer ik het wel heb. Ook met oog op de zomervakantie vind ik het wel heel fijn als ik daar nog zou kunnen werken, gezien het daar wel lekker verdient. Een baantje in mijn studentenstad zit er voor dit schooljaar ècht nog niet in, omdat ik school alleen eigenlijk op dit moment al niet aan kan. Volgend jaar zal ik een véél rustiger schooljaar hebben en kan er een baantje hier prima bij. Maar voor nu…

Héél erg fijn als je dit verhaal tot het einde hebt gelezen, ik zou het erg op prijs stellen als jullie hier je mening over zouden willen geven en/of vertellen wat jij in deze situatie zou doen.

Liefs!

Wow ik vind echt dat je baas zich aanstelt, bij mij hielden ze heel goed rekening met de mensen die op kamers zaten. Ik zou aan de telefoon nog een keer uitleggen dat je gewoon was gekomen als zij niet kon, maar dat dit gewoon handiger was. Als ze je ontslaan zou ik er niet achteraan gaan, ik zou het al niet prettig vinden om in zo’n sfeer te werken en waarschijnlijk kan je over een paar weken wéér niet.

Wauw, had verwacht dat een baas/leidinggevende wel wat meer rekening kan houden met zijn werknemers, vooral met werknemers zoals jij, die eigenlijk altijd voor iemand inspringen. Die zou je juist moeten waarderen.
En als je op tijd aangeeft wanneer je wel/niet kan … Zou het geen probleem moeten zijn.
Ook zou een baas/leidinggevende wel meer rekening kunnen houden met studenten.
Ik ben eigenlijk net een persoon als jij, dat je altijd lief blijft lachen en doet alsof er niets is en je altijd blijven verontschuldigen, maar als zij zo blijft door reageren zou ik daar echt wel weggaan! Jij hebt je best gedaan en als ze dat niet accepteren …

Wat een onzin van jouw werk. Ik zou het inderdaad aan de telefoon allemaal duidelijk uitleggen en hopen op het beste. Zorg er wel voor dat je niet je werk telkens voor je studie laat komen, studie is veel belangrijker dan een bijbaantje!

Jeetje lekker ondankbaar, vind het echt niet normaal hoe je baas met jou omgaat. Ik zou in een persoonlijk gesprek vertellen dat je het niet fijn vind hoe ze tegen jou praat en dat je het belachelijk vind terwijl je zo vaak hebt ingevallen voor anderen. Waarom kan dat nu opeens niet meer andersom?
Werkt het niet, zou ik ontslag nemen want dit werkt gewoon niet.

Ze maakt echt keihard misbruik van je.

Pff wat aso van haar, je gaat bijna dood voor je werk en zelfs dat is niet goed? Ik zou haar eens even lekker duidelijk maken dat je studie wel echt voorgaat!

Wat raar! Als je toch gewoon kan regelen dat iemand anders voor je werkt of je ruilt, zou er toch geen probleem moeten zijn?!

Kan je niet in de buurt van je school een goed en leuk baantje vinden en ontslag nemen bij die supermarkt? De horeca verdient bijv heel goed als je zwart wordt betaald…

Ik vind het echt onzin dat je baas zo moeilijk doet…

Heel erg bedankt voor deze reacties meiden. Jullie schrijven echt precies wat ik er van vind.

Ik vind het echt zo’n nare situatie, ik ga namelijk echt met heel veel plezier naar mijn werk, ik vind het zo heerlijk om gewoon lekker met klanten bezig te zijn. Als ik twee weken niet werk ofzo dan mis ik dat contact met de klanten gewoon echt. Maar hoe het nu gaat is gewoon zo kut…

Het is echt lastig, aan de ene kant word ik hier gewoon echt zo moe van dat het iedere keer zo’n gedoe is. Aan de andere kant vind ik het werk zelf gewoon dus echt heel leuk en het geld zelf is natuurlijk ook wel fijn.

Ik had dit kort in de beginpost al genoemd. (:
Mijn opleiding kost zo ontzettend veel tijd, ik ben er eigenlijk van 's ochtends 9 tot 's avonds 9 mee bezig. Ik combineer VWO met een voorbereidende muziekopleiding. Volgend jaar ga ik dit jaar waarschijnlijk nog een keer doen, maar dan met minder VWO vakken, want ik doe dit alleen maar om mijn muziekopleiding uit te stellen om op een hoger niveau te komen zeg maar.
To the point: ik heb dit schooljaar dus ècht nog geen tijd voor een bijbaantje hier, volgend jaar zal dat waarschijnlijk wel lukken. :slightly_smiling_face:

Je zegt dat een baantje niet noodzakelijk is, ik zou dan er gewoon mee stoppen.

ik moest zaterdagmiddag werken… en ja, zaterdagochtend moest ik naar school, dat kan, maar niet met drie uur reistijd er tussen. Ik had gevraagd of iemand anders voor me kon werken en werd gebeld door de leidinggevende: dit kon zo niet, wanneer dit nog een keer gebeurde zouden ze me ontslaan. Uiteindelijk heb ik me ziek gemeld op school en ben ik gaan werken, voor zoiets wilde ik mijn baantje niet kwijt raken.

Is dit serieus? Dat moet je echt niet meer doen hoor. School gaat voor werk en daar horen ze op je werk gewoon rekening mee te houden?

Jij hebt wel lef, denk dat wij eerst maar eens een goed gesprek moeten hebben over wanner en hoe en wat jij werkt?! Want zoals het nu gaat werkt voor mij niet! Heb je inderdaad niet ingepland omdat ik een fout had gemaakt, mijn excuses daarvoor! Jij hebt een beschikbaarheid opgegeven voor volgende week zaterdag dat je 's avonds kunt werken. En zet ik je op die avond neer en vervolgens zeg je doodleuk dat je dus niet beschikbaar bent?! Dit gaat er bij mij niet in!

Is dit je leidinggevende? Zo ja, gelijk weggaan. Zo ga je niet met mensen om.

Ik ben het met al het bovenstaande mee eens. Ik zou niet per definitie weg gaan, maar mocht zij zo blijven doen zou je altijd nog naar je bedrijfsleider kunnen gaan (als er nog iemand boven haar is). Want dit is echt niet normaal. Je studie is vele malen belangrijker dan een bijbaan en die vrouw(?) moet beter met haar personeel om leren gaan. Daarbij zou ik als ik jou was ook echt niet je bijbaan voor laten gaan door je studie af te zeggen.

Dit is echt belachelijk. Ik werk ook in een supermarkt, maar mijn baas zou altijd school voor het werk laten gaan. Bovendien heb je zelf vervanging gezocht, bij ons kan dat zelfs nog tot een paar dagen van tevoren en dan hoef je niet eens een reden te geven o.i.d.

Ik vind echt dat je moet zeggen dat je school belangrijker vindt dan werk, en dat je al veel hebt opgeofferd voor je werk (te veel eigenlijk). En dan ontslaat ze je maar als zij dat niet vindt, zo’n werkgever wil je niet.

Zoals hier boven wordt gezegd moet je school gewoon altijd voor je werk gaan. Ik zou lekker in de vakanties gaan werken en als je kan invallen op zondag/zaterdagavond en ze het verder maar uit laten zoeken.
En het volgende jaar van je opleiding een baantje dichterbij huis zoeken, dan ben je gelijk van dat gezeur af.

Wow wat een bitch. Sorry maar het is maar een bijbaantje he? Je geeft al zoveel op? Je valt vaak in, wanneer je kan etc. Dat moeten ze ook voor jou doen.
Je baas heeft echt wel een andere baas denk ik. Die kan je contacteren met deze tekst. Dat je je niet gemakkelijk voelde.

Ik vind dat echt niet kunnen, ze kunnen toch wel rekening houden met je?

Ik zou niet eens meer proberen dit recht te trekken. Ik zou haar persoonlijk een bericht sturen met:
en jij hebt wel lef om misbruik van mij te maken. Daarom neem ik per direct ontslag want ben nog liever werkloos dan zo’n heks als bazin te hebben die mij als een hond behandeld.

Maar aangezien jij je baantje niet kwijt wilt zou ik haar toch rustig via de telefoon uitleggen maar wel aangeven dat je er niet van gediend bent dat jij zo behandeld word.
Sorry hoor ik word een beetje moe van wergevers die hun werknemers zo vreselijk misbruiken.

Maar tbh
het lijkt me het niet waard jouw baantje te houden aangezien het niet noodzakelijk is. Je leidinggevende is gewoon een trut die niet weet hoe ze met mensen moet omgaan.

Ja dit! Je kan gewoon naar haar baas zeg maar mailen en dan met screenshots van die app. Nog beter dan mijn idee eigenlijk hahah. En idd je geeft al zoveel op, wat een vreselijke trut is zij om jou zo te behandelen.

Waarom kun je wel een bijbaan 3uur verderop hebben en niet in je studentenstad? Kun je dat uitleggen?

Verder denk ik dat je gewoon een goed gesprek met haar moet houden. Niet via de telefoon maarin het echt

Doordeweeks ben ik in m’n studentenstad, m’n school begint om 09.00 's ochtends tot een uur of twee, dan hebben we muziekactiviteiten, studeren (instrument), boodschappen doen, koken, eten, studeren (instrument), even relaxen en dan slapen.
Hier zit zeg maar geen ‘ruimte’ voor een bijbaan, zoals je vast begrijpt :stuck_out_tongue:

Ik ga sowieso ieder weekend terug naar de plek waar mijn ouders wonen, omdat ik daar ook repetities, concerten en een vriend heb. In het weekend is het enige beetje ruimte waarin ik nog kan werken zeg maar, dus vandaar dat ik dat baantje daar gehouden heb. Snap je hem zo? (: