Probleem bij beroepskeuze?

Hee, ik zit in het 4e jaar van vmbo, ik wil als ik slim genoeg ben (:$) misschien havo gaan doen. Maar ik weet gewoon níet wat ik wil doen als beroep later, ik hou van fotografie maar ben bang dat ik daar niks mee kan bereiken, ik durf namelijk haast geen mensen aan te spreken en ben heel erg onzeker/verlegen, ik vind tekenen leuk, maar kan het niet zo goed… en ik kan daar ook niet veel mee bereiken denk ik?

En als laatste heb ik dan webdesign, website’s maken, layouts, foto’s bewerken enzo dat kan ik echt wel uren doen, alleen ik weet dus niet wat ik het beste kan kiezen, wat zou jij doen in mijn geval? (Het is niet zo dat als de meerderheid zegt van ik doe dit of ik zou dit doen, dat ik dat ook doe maar ik wil even jullie argumenten weten aha)

Persoonlijk zou ik dan gaan voor webdesign/grafische vormgeving. Of de opleiding communication & multimedia design. Omdat dat jou kennelijk dan toch goed ligt en omdat ik denk dat bij dat soort opleidingen de kans een stuk groter wordt dat je ook daadwerkelijk een baan erin vindt.
De kunstacademie is natuurlijk fantastisch, maar je moet wel heel, héél goed zijn wil je daar echt je brood mee kunnen verdienen.

Waar woon je ongeveer? Ik ken wel wat studies in die richting, maar dan moet ik wel ff weten in welke uithoek van het land je woont.

kun je goed met mensen omgaan? ben je goed in organiseren? kun je goed talen spreken? vraag jezelf eens af waar je goed in bent of vraag aan je vriendinnen wat zij goed aan jou vinden!
ik vind fotograferen ook héél leuk, maar ik ben er niet goed in vind ik zelf.
je kunt altijd je foto’s posten op girlscene en tips enzo erop vragen!

succes dermee meid, ik zit nu ook in 4vmbo, ik heb net een sectorkeuze gehad.
maar omdat ik er nog niet helemaal uit ben, ga ik gewoon nog 2 jaar havo erachteraan doen! :slightly_smiling_face:

liefs!

Thanks alvast :slightly_smiling_face: Ik woon in Den bosch, ik wil misschien naar Sint Lucas College… de vriendin van mijn neef geeft daar les en ik kon een keer met haar komen praten over die school… Ik ben niet zo goed in kunstdingetjes maken enzo, schilderijen enzo. Ik ga dit jaar wel zo’n vak daarvoor volgen op school, ben even de naam kwijt haha.

maandag begin ik weer met school, en dan zit ik ook in de 4e van het VMBO, ik heb ook echt een ‘dilemma’ met beroepskeuze, als eerste keus zou ik dierverzorging niveau 4 willen doen, maar daar zit niet veel werk in, maar ik vind dieren zoooooo geweldig, dus ja.
Nu had ik gisterenavond met mn moeder erover dat in het ziekenhuis werken veel meer werk is, en ik vind dat opzich ook wel leuk, maar niet zo leuk als met dieren.

Als ik jou was als je de kans krijgt, zou ik havo gaan doen!
Dan heb je wat extra tijd om te kiezen, en ben je breder en heb je meer kans op een baan later.

Je hebt niet echt veel aan mijn comment,
maar als ik jou was zou ik ook kijken of er veel werk in is,
en als dat niet is
zou ik voor het iets minder leuke kiezen.
Het is echt moeilijk want je moet als ‘kind’ je toekomst gaan bepalen.

Ja, ze vragen altijd al zo vroeg, wat wil je later doen? En ja ik weet dat gewoon echt niet…

Ik denk dat je in deze hoek moet kijken:

Media - Utrecht
Rotterdam
ROC grafische vormgeving
MBO
Maar ik geloof dat het erg moeilijk is werk te vinden in deze branche, omdat in de toekomst veel mensen iets dergelijks erbij doen als hobby. Heb je al wat beroepskeuze testen gedaan? Misschien moet je zoiets doen…?

Je kan ook met je decaan (als je die hebt) of mentor gaan praten. Hij heeft vast wel wat testjes op internet ofzo die je kan maken over je beroeps/studiekeuze. Ik wist vorig jaar ook niet goed wat ik moest gaan doen en toen gaf een vriendin mij die tip!

Succes!

Wil je het onwerpen van sites doen? Of echt het in elkaar zetten van sites? Daar moet je goed opletten bij je keuze, want mijn broer was daarbij ook de mist in gegaan.
Hij deed eerst CMD (Communicatia & multimedia design) en nu is hij afgestuurd op het GMT (Grafisch media techonologie), CMD is dus meer het designen van een site, het andere het laten werken van een site.

(Ik weet trouwens niet of de afkortingen kloppen maar ik geloof het wel)

Zelfde probleem ik doe ook vmbo/t maar ik weet nu al dat ik de havo niet aankan en ik weet ook nog niet wat ik wil worden