Pro Ana

Iets wat steeds vaker voorkomt zijn de zogenoemde “pro ana” sites en forums. Voor de gene die niet weten wat dit inhoudt; pro ana betekent pro anorexia. De leden zien anorexia niet als ziekte maar als een levensstijl. Er staan tips op over hoe je het kan laten lijken dat je gwoon eet, afval tips, welke pillen je het beste kan slikken en nog veel meer tips en trucs. Vaak gaan pro ana sites samen met pro mia sites, wat staat voor pro boulimia. Ikzelf heb al jaren last van een eetstoornis en probeer er nu hulp voor te krijgen. Maar in de tijd dat ik die hulp niet wou en dus ook niet kreeg ben ik lid geweest van een pro ana/pro mia site. Zij waren degene waar je je hart uit kon storten zonder over je te oordelen en zonder je meteen naar een psycholoog te sturen. Zij waren de enigen waar ik het op dat moment mee kon over hebben, die je ook compleet begrepen en je aanmoedigden. Zelfs nu, nu ik niet meer pro ana/pro mia ben steunen ze me. Ze steunen je 100% in welke keuze je ook maakt. In ieder geval, dat was bij “mijn” forum zo.

Iemand ook ervaring mee? En ik wil graag weten wat jullie mening is over deze sites en forums.

Ik snap dat als je een eetstoornis hebt je graag met lotgenoten wilt praten. Maar sommige pro ana sites zijn zó extreem, zó provocerend… Die zoeken, denk ik, vaak alleen aandacht. Er zitten ook veel mensen die erop kicken, dat vind ik heel erg. Veel jonge meisjes zien deze sites en sommigen ‘willen dan ook zo worden’. Heel erg.

Met lotgenoten praten okee, maar vaak zijn zulke sites echt te extreem, ook qua plaatjes.

Ik snap wat je bedoeld, degene waar ik lid van ben geweest ging niet zo extreem ver. Je werd wel gestimuleerd om zo min mogelijk te eten, maar het motto wat vooral overheerste was “goed gedaan, en morgen is er weer een dag!” Van anderen heb ik gehoord hoe extreem sommige zijn en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens.

Soms is het té erg.Maar aan de ene kant is het leuk om met de medemens te praten die je niet in het echt hoeft te zien.

pro ana is walgelijk … ze hebben het over thinspiration enzo … en sturen elkaar plaatjes op van totaal vermagerde mensen en willen graag dat je zo veel mogelijk botten door hun vel heen kan zien … niet echt mijn ding :wink:

Ik vind dat mensen dat helemaal zelf mogen weten.
Als zo mager zijn dat het ongezond is hun ideaal beeld van hunzelf is, houd ik ze niet tegen.
Dat zou net zoiets zijn als wanneer iemand zich vol laat piercen(dat is wel van een andere aard maar goed).
Ze mogen hun idee niet aan mensen opdringen vind ik, doen ze dat ook op die sites?.

Op sommige wel, maar bij de meeste niet. Bij veel is ook voordat je zo’n site opgaat een waarschuwing over wat voor soort site het is. Je mag komen en gaan wanneer jij dat wilt.

Pro ana is harstikke dom… Het is wel fijn dat je met ze kan praten enzo, maar als je sommige sites ziet lijkt het net alsof ze je ertoe zetten anorexia of wat dan ook te krijgen… Ze geven je gewoon tips hoe je het beste mensen ermee kan belazeren :s… Ik las dat laatst namelijk in een blad… sorry, maar ik vind zoiets echt dom. Je moet ervan komen, niet erger worden :astonished:
Succes trouwens nog :wink:

Je moet anorexia niet zien als een levenstijl, want dan word het misschien automatisch normaal dat je het hebt en dat is zeker niet zo.

Ik vind het zielig, als je zo over jezelf denkt.
Wetend dat je er dood aan kunt gaan, niet meer ongesteld word en
dus geen kinderen meer kunt krijgen.
Als je dat alles er voor over hebt om zogenaamd “perfect” te zijn,
ben je zeer ziek in je hoofd.

Het is trouwens ook zeer egoïstisch, in sommige landen hebben ze niks te eten…
En wanneer je het hebt, moet je er gebruik van maken… en niet het zo maar afwijzen
alsof het normaal is dat je alles weg gooit. Lekker ondankbaar ook.

Maarja, das mijn mening.

Best wel ja, maar soms kan je er ook écht niks aan doen…

Nee dat snap ik, als je wilt afvallen… oké
Maar alles uitkotsen enzo dat gaat me te ver.

Vind 't wel erg, maar das niet zo van
Jeuzes heb vette medelijden.

Het verschilt van persoon van persoon, maar toen ik op die sites terecht kwam (na 6 jaar al een eetprobleem te hebben) was wat ik dee al normaal geworden in mijn ogen en nog steeds kan ik me absoluut niet voorstellen dat er mensen zijn die niet braken en laxeren. Ik weet ondertussen dat dat niet normaal is en ik ben ook bezig om dit beeld te veranderen, maar iets wat 8 jaar een deel van je dagelijks leven is geweest is best moeilijk om te veranderen en te begrijpen dat wat jij deed niet normaal is. Het is een beetje krom, maar ja.

Pro ana sitees hebben tips erop staan wat de beste smoezen sijn om niet te heten hoe je het eten kunt ontlopen en dat soort shit. en dat THinsporation(Thinspo) is verschrikkelijk. “De brief van Ana” is daar zeg maar een soort handleiding. Voor de gene die niet weten wat "de brief van ana"is: het is een brief gescherven door Anorexia zelf ze vertelt je wat je moet doen en laat je zwoegen voor alles , tis een verschrikkelijk ding. Laat je niet pakken door anorexia het sluipt je leven binnen en vernietigt je van binnen uit.

Helemaal met je eens, kan niet anders zeggen. T maakt een hel van je leven en om dr uit te komen is ook nog niet makkelijk.

Idd… Pro Ana is pure shit… Ze zetten mensen er gewoon toe… Zoek echte hulp en niet mensen die je er ook nog mee steunen er mee door te gaan.

ik had ook een keer op zo’n site gekeken, superkip ofzo, was iets over in het nieuws geweest, maar dat was echt zoo ongezond, dingen van 100 tips om aftevallen en het voor jezelf te houden. Die tips waren dan ook echt zo: tip 32: Beschouw iedereen die je eten aanbied als je vijand en wantrouw iedereen die wel eet. die dingen waren ook zo dom, ook van die mensen die 39kg waren en dan zeiden “oh nee, ik ben zo dik en je ziet overal vetrollen” dat is toch gewoon dom en ongezond

ja maar dat zien die mensen gewoon ze zien niet hoe dun ze werkelijk zijn zij ziet zich werkelijk als 100 kilo bijvoorbeeld ook al weegt ze maar 39 kilo.
dus ze kunnen er niet veel aandoen dat ze dat zeggen
maar pro ana is sowieso slecht!

nee, idd, maar vaak kijken die mensen ook niet meer in de spiegel enzo, dus ze zien de magerheid zelf neit
ik vind het zo slecht, maar ze stimuleren elkaar ook om af te vallen

ja het is gewoon heel slecht
of ze kijken heel vaak in de spiegel om zo motivatie eruit te halen