Pro-Ana

Ik moet voor school een betoog over pro-ana websites schrijven maar heeft iemand tips of heeft er nog iemand een pro-ana betoog? Op internet kan ik niet echt duidelijke argumenten vinden waarom wel of niet afschaffen?!

kijk is op proud2bme.nl

Ik kan wel argumententen geven waarom niet afschaffen. Maar kijk eerst maar is op proud2bme omdat die vooral tegen is,

wat is pro-ana?

snelste wat ik kan vinden is een klein weblogje met wat meningen over die sites.
http://proana.web-log.nl/…na_websites.html#comments

Misschien kun je meningen uit de reacties halen als voorbeelden en daaruit zelf argumenten ‘concluderen’ ? Of moet je echt feiten hebben?

ik zit er zelf vaak op…
het geeft met heel veel steun, die mensen daar begrijpen wat je doormaakt!
Het is echt niet zo dat ze je pushen om niks meer te gaan eten, als er een iemand komt die zegt dat ze wil afvallen probeert iedereen haar tegen te houden, te zorgen dat ze niet ook ziek wordt. En als iemand beter wil worden, wordt die persoon ook altijd gesteund!

er zijn zat redenen om die sites af te schaffen. Als ik jou was zou ik er zelf eens op kijken en idd ook op proud2bme.nl
Ga maar niet naar die sites als je zelf onzeker bent en gevoelig bent voor commentaar van anderen

Pro-ana is een site waarop meisjes elkaar ‘aanmoedigen’/helpen om af te vallen. Ik weet niet precies hoe dit echt zit, maar dit is tot zover ik het weet.

hee, ik wil even zeggen dat het niet is om elkaar aan te moedigen. Het is vooral een plaats waar je je verhaal kwijt kan en mensen je begrijpen.
Maar dit is altijd heel moeilijk te begrijpen voor de buitenwereld…

Ik heb het als ‘buitenwereld’ én als ‘binnenwereld’ gezien. Geen verschil. Je kunt je verhaal inderdaad kwijt, maar het doel is om gewicht te verliezen. Je denkt dat je samen sterk staat, maar je breekt elkaar alleen maar af. Dan ben ik liever een onbegrijpende buitenstaander.

Nou wat ik gezien heb op een pro ana site is het een wedstrijdje wie het minste eet.

Ja inderdaad. Ik zat daar altijd voor de grap en dan zei ik: ‘Ik heb vandaag één wortel op is dat te veel?!’

Ik heb een betoog geschreven over pro-ana maar jammer genoeg vind ik dat je het zelf maar moet schrijven :grin: Geef eerst een aantal voorbeelden van bekende mensen, toon wat foto’s. Praat over de meidenbladen die invloed hebben op de jongeren, vertel wat over boulimia en anorexia ( symptomen,…) en wat pro-ana met deze meisjes doet, wat er op de site gebeurt,… Neem printscreens van de site en toon aan hoe erg het er aan toe is met de meisjes, ook enkele foto’s om te illustreren waar ze naar streven.

Niks van. Toen ik de site bezocht in mijn anorexia-periode ben ik er meteen vanaf gegaan omdat ik wist dat die site het nog erger zou maken. Die mensen begrijpen idd wat je doormaakt maar door de foto’s en de vergelijkingen die je met elkaar maakt, pusht het je onbewust juist om nog meer te willen vermageren.

@ neggelszoggel

weetje dat dat soort reacties mij altijd echt heel erg kwetsen?
Ik weet dat mijn ziekte moeilijk te begrijpen is, maar je moet toch kunnen begrijpen dat het een mentale ziekte is waar je geen grapjes over moet maken.
Je scheldt niet met kanker, je maakt geen grapjes over anorexia of boulimia PUNT

Aan de ene kant helpen ze je wel de afgrond in uiteindelijk, want natuulijk hulpverlening is altijd het “beste”.

Maar aan de andere kant kun je je zonder die site sneller eenzamer voelen en als het dat met je eten niet goed gaan doorslaan met suïcide-gedachtes/pogingen of het echt doen.

hoe dan ook het is nooit goed, maar een mentale ziekte is nooit goed en verschrikkelijk om door te maken.

Eerlijk gezegd ben ik het met Jennd eens =$

dat vind ik echt héél erg lullig.

er wordt ook gescholden met kanker, maar oke, dat ter zijde.

Ik heb de sites bekeken voor een opdracht voor school en ik ben het compleet oneens met jou.
Je zit op een site waar meisjes niet van plan zijn een einde te maken aan hun ziekte. Ze vertellen je wat ze hebben gegeten. Heb jij niet de neiging om dan morgen net wat minder te eten? Er zijn genoeg meisjes die die neiging in ieder geval wel hebben.

Als je van die ziekte af wil komen zul je het, vind ik, over een compleet andere boeg gooien. Denk aan klinieken, mensen die de ziekte al hebben overwonnen of veel verstand hebben van het overwinnen van de ziekte, in plaats van midden in het epicentrum te gaan zitten.

Maar kijk, er staan wel tips op over hoe je nog meer af kan vallen en hoe je het kan verbergen. Er worden wedstrijdjes gehouden. Er worden vaak dingen als “stay strong” en “hou vol” gezegd, als iemand zegt dat 'ie weinig heeft gegeten krijgt diegene lovende reacties van andere mensen. Kun je misschien uitleggen waarom het volgens jou dan niet is om elkaar aan te moedigen? Want in mijn ogen is dat wel zo. Ik wil je niet aanvallen hoor, ben gewoon benieuwd hoe jij dat ziet.

Ik heb me een tijd best wel in pro-ana verdiept, dus ik heb ook site’s gezien. Niet omdat ik wilde afvallen, echt puur en alleen uit nieuwsgierigheid/interesse. Maar ik weet dus wel hoe het eraan toegaat daar (al weet ik natuurlijk niet hoe het is om een eetstoornis te hebben).

Volgens mij werkt het ontzettend triggerend hoor, wat ik aan pro-ana heb gezien was allemaal van ‘hoi, dit is mijn buik nu, ik weeg nu 39 kilo, het is al een beetje te zien maar er mag nog heel veel van af!’ en ‘hoi, vandaag heb ik dit en dit gegeten, dat zijn 150 calorieen’. Ik denk dat weinig meisjes daar dat niet als trigger zien om minder te eten / meer te sporten.