Privacy op internet

Ik vroeg me af hoe jullie dit zien.

Maken jullie je wel eens zorgen om de privacy die wij op internet (niet) hebben? Natuurlijk is het je eigen verantwoordelijkheid wat jij op internet zegt, maar waar ligt de grens?

Is het bijvoorbeeld wel normaal dat alles te controleren en na te gaan valt, of is dit geheel je eigen verantwoordelijkheid?

*ik wilde hier een heel interessante beginpost neerzetten, maar dat is mislukt*

De hamvraag: Hoe zien jullie internet en privacy?

Het boeit me eigenlijk geen flikker.
Ik ben me ervan bewust dat alles wat ik op internet zet online kan blijven bestaan,
maar ik zet er sowieso niks op wat in mijn nadeel kan werken.

Bedoel je dan in de zin van gegevens die je zelf verspreidt (via social media of fora) of gegevens die getrackt worden door sites zonder jouw medeweten, of allebei?

Privacy bestaat niet op internet. Alles wat je erop gooit is terug te binden. Dat weet je van tevoren.

Aan de ene kant maak ik mij er totaal niet druk om. Als zij mijn gegevens bekijken om passende advertenties te plaatsen, prima, lekker doen dan. Aan de andere kant vind ik het wel erg dat je op sommige sites zonder het te weten, toestemming geeft om jouw foto’s in reclames te gebruiken. Je zou je eigen gezicht maar terug zien bij een reclame waar jij je totaal niet in vind. Er was zoiets gebeurt; een gezin had foto’s laten maken, en later werden deze foto’s gebruikt bij een reclame over adoptie. Dat vind ik echt erg, en een eng idee dat dit zomaar mag.

Maar oke, toch plaats ik zelf nog lekker foto’s en berichtjes online. Ik let er wel op wat ik plaats; dronken foto’s of hatelijke teksten zul je bij mij niet zien.

Ja, maar ik vind dit dan echt je eigen schuld. Misschien wat hard, maar zo zie ik het wel. Ik ga verstandig met het internet om, en ik vind het wel de taak van de ouders om hun kinderen in te lichten en ervoor te zorgen dat ze niet op een te jonge leeftijd online komen. Maar als een stel pestkoppen op internet anderen kapot maken, en hier vervolgens zelf de gevolgen van meemaken, is dat helemaal hun eigen schuld. Iedereen is zelf verantwoordelijk wat er op internet staat, en als dit jou later negatief beïnvloed zul je zelf wel iets verkeerds geplaatst hebben.

Uitzonderingen zoals naaktfoto’s zonder toestemming daar gelaten, dan ben je een slachtoffer en kun je er natuurlijk niks aan doen.

Oke, dat is natuurlijk waar. Maar als je zoiets overkomt, moet je ook altijd aangifte doen. Ook al doen ze er vrij weinig aan, dit staat dan wel genoteerd. Bij functies bij de politie, etc. controleren ze altijd je geschiedenis bij de politie, aangiftes tegen jou maar ook door jou. Zolang het echt buiten jouw schuld is, zal dit je waarschijnlijk niet in de weg staan bij eventuele banen.

En nogmaals, dit is dan door een ander gedaan en heb je zelf geen aandeel in. Wat betreft het onderwerp privacy op internet, heeft dit er dus weinig mee te maken. Het lijkt mij tenminste dat dit topic gaat over of het niet te ver gaat, etc. Als iemand anders jou schade toebrengt op internet, betekent dat niet dat er iets mis is qua privacy en jouw gedrag op internet, maar dat er een misselijke streek met je is uitgehaald.

Ja klopt, mee eens hoor. Daarom vind ik wel dat jongeren meer voorlichting moeten krijgen, hoewel ze daar bij ons op de basisschool in het dorp al druk mee bezig zijn. Maar een profielfoto is niet verplicht he, en als een 16-jarige dronken foto’s post waar hij later gedonder mee kan verwachten, vind ik dat geheel zijn eigen schuld. Komt ook bij dat je de privacy redelijk kan instellen, hoewel het natuurlijk nooit echt prive is.

Dat is strafbaar toch?

Sinds mijn huidige stage is privacy op internet toch voor mij totaaaal anders geworden. Ik moet er ineens voor zorgen dat ik onvindbaar ben voor de gemiddelde noob ivm mijn eigen veiligheid. Dan kom je er wel achter hoe veeeel mensen zomaar dingen over jou op internet hebben staan en ik vind dat persoonlijk behoorlijk ver gaan…

Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat er verschillende sites waren die schoolfoto’s van basisschool met naam&achternaam online hadden. Lijst met namen van geslaagden van de middelbare school etc. Allemaal zonder mijn toestemming, maar wel is mijn halve leven zo traceerbaar voor iedereen die maar wil en het is fucking moeilijk om dat soort dingen weer weg te krijgen.

Dus ja, ik heb me daar zeker wel even druk om gemaakt. Dingen die ik er zelf op heb gezet zie ik wel als mijn eigen verantwoordelijkheid, maar vooral dat iedereen maar gewoon alles over je op internet mag zetten vind ik shocking.

Ik weet niet of jullie wel eens het programma Catfish hebben gezien? Maar daar verbaas ik me altijd weer hoeveel je van iemand te weten kan komen alleen maar via internet. Ze komen eigenlijk altijd wel op een adres en telefoonnummer uit.

Je kan kijken hoeveel er van jou bekent is op het internet, is maar een eventuele tip. Je hebt de site www.wieowie.nl en nog een paar. Nouja met Google vind je ze wel. Is misschien handig en kun je zien wat er van jou allemaal bekend is.

ik vind dat je geen dingen op het internet moet zetten waarvan een pebaald iemand het niet mag weten

Ik vind privacy wel belangrijk. Aan de andere kant, moet je wel zelf opletten op wat je allemaal post op internet.

Daarnaast snap ik wel dat de overheid/AIVD etc. onze gegevens gebruiken en ons ‘checken’ maar dat is toch voor onze veiligheid.

Internet kent geen privacy en je bent zelf verantwoordelijk wat je erop zet en hoe je het internet gebruikt. Ik ben ook al 1x door de molen gehaald door de AIVD en 1x door de MIVD, beiden voor werk. Ik kan me er dus totaal niet druk om maken dat de overheid alles van mij weet en alles checkt.

Ik vind privacy heel belangrijk en van mij zal je dus ook geen naam of woonplaats of dingen online vinden die de wereld niet mag weten. Ik zal ook nooit foto’s van mezelf posten al is dat niet alleen uit privacy redenen.

Ik heb ook geen facebook of zo. En mijn vriend en een van mijn beste vriendinnen werken in de IT en weten heel veel van computers af. En inderdaad, je komt wel erg vaak aan persoonlijke gegevens, foto’s die eigenlijk al lang verwijderd zouden moeten zijn enzovoort. Dus ik ben dubbel gewaarschuwd :slightly_smiling_face:

^ Je bent je wel bewust van de gegevens die je voor een account op girlscene heb moeten invullen? Misschien heb je niet je echte naam ingevuld, maar ik denk wel je mailadres? Alleen daarmee kunnen mensen achter al jouw gegevens komen. Niet om je bang te maken, maar het zijn niet alleen de simpele dingen als foto’s, naam en woonplaats.

Ik heb geen gegevens ingevuld behalve inderdaad een e-mailadres. En nee daarmee kan je niet aan mijn gegevens komen hoor!

Maar het kan inderdaad wel, bij mensen die onvoorzichtig zijn.

Met jouw e-mailadres kun je wel degelijk aan gegevens komen. Maar blijf vooral in de waan dat het niet kan, maar ik vind het vrij naïef.
Ik heb hier een keer onderzoek naar moeten doen voor mijn studie. Je wil niet weten achte wat voor informatie ik kwam enkel door een mailadres.

Sorry maar wie ben jij eigenlijk om mij naief te noemen? Ik vind het persoonlijk vrij dom om over iemand te oordelen die je niet kent.

Als ik schrijf dat je met mijn Girlscene e-mailadres niet aan mijn gegevens kan komen dan is dat zo, of jij daar nou een studie over gemaakt hebt of niet. En verder, jij kan dat ook helemaal niet weten, want je kan mijn e-mailadres niet eens zien, dus dat is niet eens publieke informatie.