primolut

Heee iedereen!

Ik ga zwemmen met school, en de kans is 98% dat ik ongesteld ben. Aangezien tampons gebruiken geen optie is, dacht ik aan het idee om primolut te gebruiken. Maar omdat ik pas 4x ongesteld ben geweest, zegt mijn moeder dat ik het nog niet kan/mag gebruiken omdat ik dan het risico loop dat de menstruatie nooit meer terug komt. Weten jullie of dit waar is en hebben jullie dan evt. nog een ander idee? (Ik heb nog nooit seks gehad & ik slik ook niet de pil)

Xxxx

Wat is een primolut? Kun je dat uitleggen?

Hoezo is tampons geen optie? En ik weet ook niet wat een primolut is…

Dat je geen pil slikt is al duidelijk maar het is niet goed om te gebruiken als je nog niet lang ongesteld ben, zeg het af of gebruik een tampon

Op welke bijwerkingen moet ik letten?
Uitleg frequenties:

Regelmatig : bij meer dan 30 op de 100 mensen
Soms : bij 10 tot 30 op de 100 mensen
Zelden : bij 1 tot 10 op de 100 mensen
Zeer zelden : bij minder dan 1 op de 100 mensen

Venster sluiten

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven. De belangrijkste bijwerkingen zijn de volgende.

Regelmatig

•In het begin kunt u last krijgen van misselijkheid, hoofdpijn en gespannen borsten. Deze klachten horen na enige tijd vanzelf over te gaan. Zo niet, neem dan contact op met uw arts en apotheker.
•Doorbraakbloedingen (‘spotting’). Deze klachten horen na enige tijd vanzelf over te gaan. Als u last blijft houden, raadpleeg dan uw arts. Soms is het nodig om de dosering tijdelijk te verhogen.
•Vermindering of stoppen van de menstruatie. Een enkele keer komt de menstruatie niet meteen terug, als u met dit middel bent gestopt. Dit is vooral het geval na langdurig gebruik.•Vasthouden van vocht (dikke enkels en voeten). U merkt dit ook aan een toename van uw lichaamsgewicht. Hierdoor kan uw bloeddruk iets stijgen. Het is zelden zo ernstig dat u met dit middel moet stoppen. Als u na drie maanden last van dikke enkels houdt, raadpleeg dan uw arts.
•Huidafwijkingen komen zelden voor, zoals bruine vlekken op de huid of huidirritatie onder invloed van zonlicht. Het komt meer voor bij vrouwen die tijdens de zwangerschap ook al last hadden van bruine vlekken op de huid, het zogenaamde zwangerschapsmasker. Als u hier last van heeft, raadpleeg dan uw arts.
Soms
•Duizeligheid, slaperigheid, vermoeidheid, stemmingswisselingen en depressiviteit.
•Droge vagina, pijn bij het vrijen en minder zin in vrijen.
Zeer zelden
•Leveraandoeningen. Een leveraandoening merkt u aan een gevoelige, opgezwollen buik of een gele verkleuring van het oogwit of van de huid. Waarschuw dan een arts.
•Verhoging van de concentratie cholesterol in het bloed. Als u al een te hoog cholesterolgehalte in uw bloed heeft, zal uw arts u daar extra op controleren

Een zwakkere vorm van de traditionele pil …

Ik denk een soort tijdelijke pil waardoor je menstruatie even uitgesteld kan worden

Volgens mij is Primolut een medicijn die je ongesteldheid uitsteld voor een keertje oid.

Ik zou dat niet gaan gebruiken voor alleen een keertje zwemmen met school. Als je nou echt een week op vakantie gaat dan vind ik het een ander verhaal, maar dat ene keertje zwemmen? Dan ga je toch gewoon niet, of gebruik gewoon wel tampons.

ja dat klopt…

ga gwn niet, wrm moeilijk -.-’’

Maar t is de eerste schooldag, en dan vind iedereen me gelijk het kneusje van de klas als ik gelijk al niet mee doe, denk ik ;(

Zeg gewoon dat je eczeem hebt en niet mag zwemmen?

Heb ik ook, ik ga ook nooit mee het water in hoor, boeiend.

tuurlijk niet!

ik zou gewoon nog een keer tampons proberen, en lekker gaan zwemmen. (:

Ik snap het probleem met tampons niet echt.

Nouja je hoort altijd van die enge verhalen dat je je tampon er niet uitkrijgt … Ik vind het gewoon heel eng ;$

Die verhalen heb ik echt nog nooit gehoord. Er is niks mis met tampons. Ze zijn in ieder geval stukken beter dan steeds van die hormonenbommen gaan slikken als je ongesteldheid eventjes niet uit komt.

Haal gewoon de kleinsten van OB en er kan echt niks mis gaan.

hoi elte… ik vind gewoon dat je niet moet gaan, maar dat wist je al…:wink:

xxxxxxxxx

Ga of niet of gebruik tampons.

Er is niks mis met die dingen.
Ik gebruik ze al vanaf het begin.
Het indoen is even wenne I admit, maar als ik als zenuwachtige-trillende-elfjarige het voor elkaar krijg zou het moeten lukken :grinning:

Ze gaan er prima uit, MAAR LET OP DAT HET TOUWTJE UITSTEEKT.
En voor het in doen altijd kijken of het goed aan de tampon vast zit.

Ik heb ooit eens gehad dat ik het touwtje was vergeten uit te halen.
Dat leverde een hoop onhandig gestuntel op :grinning_face_with_smiling_eyes:

Maar goed, genoeg over mijn debiele acties, die zullen weinig mensen willen lezen.

Gebruik een tampon. Er is niks mis met die dingen.
Of ga niet.