prikkelbare darm syndroom

Wel:
Volkoren/meergranen producten

Niet:
Citrusvruchten(sap), alle soorten kool, kruiden

Met mate:
Aardappelen, zuivel, cafaïne/theïne, vlees.

ik heb er vooral last van als ik een tijdje niet gegeten heb! ik moet echt mijn darmen aan het werk houden wil ik er geen last van hebben. dit komt omdat ik een periode laxeerzakjes heb gehad waardoor mijn spastische darm nu ook lui is haha!
wat bij mij heel erg helpt, is in de ochtend een bakje yogurt met soort granen, schilfers lijken het, maar heel erg vezelrijk, en 2 kiwi’s erdoorheen te eten. in kiwi’s zitten 2 keer zoveel vezels als in appels etc. ik loop hiervoor ook bij een dietiste.
ze heeft mij aangeraden minimaal 30 gram vezels op een dag te eten. om even een beeld te schetsen, 1 volkoren boterham bevat 2 gram, een kiwi 2,5 gram, vezelrijke ontbijt granen per portie 11 gram, vezelrijke crackers 4 gram, en snelle jelle dingen met extra vezels 7 gram. ik weet niet wat ik niet kan eten dat ik meer last krijg, eigenlijk nooit zo op gelet! ik zal de producten die jullie noemen eens in de gaten houden!

ohja, en roken is inderdaad een no go! als ik de buikpijn op voel komen en ik rook een sigaret word het echt alleen maar erger!

Ik heb (helaas) ook spastische darm, erg vervelend! Heb er nu bijna elke dag veel pijn aan terwijl ik veel vezels eet. Zo maar even een kiwi eten Signorita :slightly_smiling_face: Misschien helpt het wel!

-