prikkelbare darm syndroom

Wie heeft hier ook last van?
en wat eten jullie allemaal
ik vind soms moeilijk om variatie er in te houden en ook benieuwd ben wat sommige wel en weer niet kunnen eten

Mijn moeder heeft het misschien en mijn buurvrouw zoiezo
mijn moeder krijgt heel erg last als ze zuiveldingen drinkt, van die optimel en yakult. en ze probeert zo veel mogelijk vezel binnen te krijgen, grof volkoren brood en volkoren beschuit. en eierkoeken eet ze veel, maar weet niet of dat er iets mee te maken heeft :stuck_out_tongue:

heb het ook. het verschilt heel erg per persoon wat je wel en niet kunt eten en de ene keer heb ik er meer lsat van dan een andere dag. Mijn moeder en broer hebben het ook.
Ik wordt er in ieder geval helemaal gek van:p

eerst lette ik heel erg op wat ik at, maar de laatste tijd heb ik daar geen zin meer in: maarja dan krijg ik weer super last.
Ik kan vooral niet tegen bewerkte dingen, zoals alle chips bijvoorbeeld. Ook tegen suikers kan ik niet goed tegen en koolzuurhoudende dranken. Ook sauzen zijn taboe:p maarja haha dat is zoo lekker.

waar heb jij dan allemaal last van? en wat eet jij…

ik haalde eerst vaak dingen bij de natuurwinkeltjes, maar soms hou ik dat wel een tijd vol en dan heb ik er weer n aantal weken schijt aan en eet ik weer alles haha

Op dit moment kan eigenlijk niet tegen veel dingen vandaar dit berichtje haha omdat er gewoon beetje wanhopig van word.
Alles wat je er ook over leest is eet veel vezels en fruit en water maar dat weten we nu allemaal wel haha
Vandaar dacht ik mischien kunnen we hier beetje opschrijven wat we eten en wat je kan eten.
Ik eet veel brood en fruit enzo maar bijvoorbeeld wat voor beleg nemen jullie want soms word alles zo standaart en wil dan gewoon wat meer dingen uitproberen

Ik heb ook PDS :slightly_smiling_face: Heel vervelend…

ja inderdaad kan jij veel dingen eten of juist niet?

Ik heb er vooral veel last van bij spanning, maar ook als ik te veel eet. Ook heb ik het idee dat bij koud eten (een broodje, een salade) er niets mis gaat, maar zodra het echt warm is (zoals een heel bord pasta), dan gaat het fout… Ik eet verder wel heel erg gezond, veel vezels, 's ochtends een paar lepels lijnzaad (werkt heel goed voor mij), veel groenten…

ja heb ik dus ook met brood enzo heb ik er veel minder last van en wat eet je bijvoorbeeld als tussen doortjes enzo want ja fruit is lekker maar af en toe wil je ook wel eens verandering en dat vind ik dus erg moeilijk vandaar hoop ik dat veel mensen reageren met wat ze wel kunnen eten enzo haha

ik heb het ook -,- volgens mij is gewoon alles wat ongezond is slecht .Maar van taart en vla en al die zoete romige dingen krijg ik heel gauw last.

ik heb het ook, ik krijg er heel erg last van als ik teveel vette dingen eet/fruit en vooral na het avondeten eigenlijk. maar ik doe er eigenlijk niks aan want ik heb het nu al echt superlang en ik voel het eigenlijk bijna niet meer aangezien ik eraan gewend ben

ik heb het ook al lang maar het is alleen maar heftiger geworden.
en vetten dingen en taart enzo dat is bekend dat we dat niet kunnen eten maar bedoel juist tips wat we wel kunnen eten want overal lees je fruit en vezels ja maar wat voor dingen nog meer lijk me dat niet iedereen alleen droge snee brood eet en een appel:P

Of ik heb een déjà vu of ik heb al in een topic over PDS gereageerd…

Nicotine, cafeïne, alcohol, zuivelproducten en rood vlees. Toch blijf ik gewoon door roken, drink wel eens koffie en alcohol.

En als ik in een stress-periode zit, kan ik bijna niets eten.

ik weet niet of je een deja vu heb maar dat soort dingen zijn bekend dat je dat niet kan eten en drinken maar zoals ik al zei wat kunnen jullie allemaal WEL eten daar was ik benieuwd naar

In ieder geval vette dingen zo veel mogelijk vermijden, zoals fastfood, chips, etc. …

ik weet wel wat niet kan…
Maar mij vraag is wat KUNNEN JULLIE ALLEMAAL WEL ETEN.
dus niet wat je niet kunt eten wnat vette dingen enzo dat is gewoon bekend en daarom heb niet dit topic geopend…
ik dacht juist hier tips uit te wisselen enzo

Ik heb het ook
Ik kan alles wel eten, alleen ik krijg het als ik teveel granen eet. Of gewoon tussendoor, dat het teveel is voor mijn darmen, dat ik superveel krampen krijg en een opgezette buik krijg :stuck_out_tongue:

Ik heb het ook en mijn moeder ook,
maar zij krijgt van drop bijvoorbeeld enorme buikpijn
en ik dan weer niet.

Is verschillend per persoon denk ik.

wat ik WEL kan eten:
volkorenbrood/meergranenbrood, volkoren pasta, zilvervliesrijst, geitenkaas…

en NIET:
wit brood, gewone pasta, gewone rijst, zuivel, alles wat heel vet is

hier komt mijn verschrikkelijk lijstje:
Wel:
Spelt en kamut, glutenvrije granen, fruit en groenten (behalve uitzondering), sojaproducten, desembrood

Niet:
Tarwe, gist, suiker (ook rietsuiker), zuivel, perzik, prei, uien, aardbei, pruimen, varkensvlees en de meeste soorten vis.

zo weinig mogelijk:
aardappelen en tomaten

Ik heb dit denk ik ook, maar dat weet ik niet zeker, hoe kom je er eigenlijk achter?