presenteren

heb je ook wel eens dan moet je presenter voor een groep mensen dat je dan je tekst vergeet en de hele tijd ‘’ uhhhh’’ zegt en mischien ook nog stotters? nou ik , vooral met het ‘’ uuhhh ‘’ heeft iemand tips om te verzorgen dat het stukken minder wordt?

Op een blaadje steekwoorden opschrijven.

En de tekst gewoon goed leren.
Niet letterlijk, maar dat je in ieder geval weet waar je het over hebt.

nee ik heb dat eigenlyk niet. maar misschien helpt het om een paar keer de tekst hard op te lezen en uit je hoofd te leren zodat je in ieder geval weet wat je moet zeggen als je stottert of je houdt er een briefje bij als dat mag. gewoon niet zenuwachtig zijn, het is je klas maar.

niet mijn klas maar 150 leerlingen, ik ben niet zo’n meisje die verlegen is dus dat is niet erg maar soms meestal in het begin ben ik zenuwachtig

Vooral hardop voor de spiegel oplezen.
Ik weet niet wat voor onderwerp je hebt en of je die zelf mag kiezen. Maar als dat zo is, moet je echt iets pakken wat je écht interesseert, dan onthoud je het beter (heb ik tenminste).
Ik zei een keer in mezelf, komop stel je niet aan dit kun je!, en toen was ik ineens niet meer zenuwachtig:P

:grinning: het is ook meer inproviseren want we hebben een talentenjacht en ik moet alles presenteren…

Nou, bij mij helpt het als ik iets trager spreek. Ik weet niet of je van nature al redelijk snel spreekt, maar ik wel. Dus dan kan ik terwijl ik spreek al goed nadenken over het volgende en zeg ik minder euh en haper ik ook minder.

jah ik praat ook snel ( en onduidelijk )

Als je dan voor publiek trager spreekt lijkt het voor jezelf echt of je echt héél traag spreekt. Maar uiteindelijk valt dat nogal mee. Ik kreeg positieve reacties. Het is ook zo dat als je trager spreekt, je wel wat duidelijker gaat articuleren. Ondertussen ben ik het zo gewoon van trager te spreken dat ik nu eigenlijk altijd wat trager spreek. Veel succes als je nog eens voor publiek moet spreken!

Ik leer het wel altijd letterlijk :’). Nouja, ik oefen thuis gewoon de hele tijd m’n presentatie en dan weet ik letterlijk wat ik ga zeggen. Ik heb nooit aftrekpunten voor ‘te veel kijken op je blaadje’ :’).

Nouja, inderdaad gewoon je tekst goed leren en niet onzeker zijn.

Haha ik probeer mijn teksten juist niét uit mijn hoofd te leren, want als ik dat wel doe klink ik robot-achtig. :’)

Waarvoor is het? Want bij nederlands moest ik een stelling verdedigen over de cito-toets afschaffing. In mijn eentje voor de klas 5 minuten praten en dan nog 5 min discusseren tegen de klas! :expressionless: maar ik heb daar ook heel veel last van maar het ging nu al veel beter omdat ik bij heel veel stukjes mijn eigen ervaring had verteld. Dus van; mijn cito-toets uitslag klopte ook niet blablabla en die stukken kun je dan goed uit je hoofd vertellen omdat het over jezelf gaat. Dan valt het minder op dat je bij de andere stukjes vaak uhh zegt. en de klas vond het ook interessanter…
oke sorry dit is best nutteloos. UPJE!

ik vind dat ook altijd zo eng! ik klap dan gewoon dicht!

Ik heb een hékel aan mijn ge-uh :’). Ik probeer het af te leren door thuis, als ik de presentaties oefen, te letten op het gebruik van ‘uh’. Verder helpt het kennen van je tekst ook, staakwoorden.
Vandaag had ik ook een presentatie, een boekpresentatie dit keer en mijn enige minpunt is dat ik ‘te snel’ praat. Maar zélf ervaar ik dat echt niet als snel, maar vlót :’) Dat is dan ook weer een probleem.

o, zie dat je daar ook een probleem mee hebt XD Wat is dan de reden ervoor?
Zenuwen of de tekst te goed kennen?

ik vind presenteren echt fantastisch :stuck_out_tongue: maar dat komt ook omdat ik het echt zooo vaak heb gedaan enzo. ik geef ook vaak rondleidingen in dierentuinen. maar vroeger voor school ging ik eerst voor mn ouders de presentatie geven. hielp bij mij heel erg!

ik moet mensen presenteren die gaan zingen ofzo het is een talentenjacht, ik heb zelf ook niet in de gaten dat ik snel praat of onduidelijk ( hoop op een microfoon ) ik vind het idee ook leuk ik sta ook graag in de midel punt van de belangstelling maar ik weet dat ik ‘’ uhhh’’ (en) steeds ga zeggen…