Presenteren

Ik heb een probleem, want ik heb genoeg zelfvertrouwen en ben ook spontaan. Maar zodra ik bv. iets op school moet presenteren, zoals een spreekbeurt, dan ben ik opeens extreem onzeker, klap dicht, vergeet de helft van mijn teskt en ga zo maar door. Weet iemand wat ik kan doen om zoiets te voorkomen tijdens een presentatie? En heeft iemand een idee waarom ik het alleen heb bij het presenteren van dingen en voor de rest niet? Ik wil graag hulp, want er is me al voorspeld dat volgend jaar een jaar is met veel presentaties!! :cold_sweat:

Alvast bedankt!

Presentatieangst? Nouja ik heb dat ook best wel, ik ga te snel praten, zacht praten, binnensmonds praten (mompelen) dingen zeggen die er niks mee te maken hebben wort rood en nouja heel rood. ;o

• wat ik bedoel; ik hoop dat dr tips komen maar zelf heb k dr geen

ja, die dingen komen me erg bekend voor :woman_facepalming:

Ik had dat ook altijd een beetje, maar sinds ik op toneel zit is het echt bijna weg. Ik weet niet precies waarom, maar ik vind het gewoon veel minder eng.
Ik probeer in het begin van de presentatie altijd een beetje over de mensen heen te kijken, zodatg je ze niet in hun gezicht aan kijkt. Dat vind ik namelijk nogal eng… Maar na een tijdje dan ben ik er overheen en dan kan ik gewoon de klas door kijken. Verder moet je jezelf goed voor blijven houden dat ze je echt niets doen. Jij houd een presentatie, en zij luisteren. Het is niet zo dat je iets doet waar je je voor hoeft te schamen, ze hebben geen enkele reden om je uit te lachen of weetikveel.
Verder zoiezo iets aan doen wat niet te warm is. Bijvoorbeeld een hemdje met een vestje die je uit kan doen. Ik krijg het altijd heel warm met presentaties, door de zenuwen etc, dus het is wel fijn als je dan iets uit kan doen, anders ga je vet zweten…
En gewoon heel veel oefenen zodat je van te voren zeker weet dat de presentatie goed in je hoofd zit. Dat je niet steeds hoeft te stotteren omdat je iets niet weet, maar dat je gewoon goed voorbereid bent…

Succes :slightly_smiling_face:

Daar heb ik ook last van :flushed:

Ik moest in de eerste een presentatie over mezelf geven. Dit vond ik echt doodeng, en m’n stem trilde, ik werd knalrood, en m’n hele lichaam trilde gewoon. Ik schaamde me dood!
In de tweede hoefde ik gelukkig geen een presentatie te geven!
En nu, in de derde moest ik laatst presentatie geschiedenis geven, was heel zenuwachtig van te voren, maar hij ging hartstikke goed. Alleen wel trillende handen.
En vandaag moest ik een presentatie AK houden, en ik was helemaal niet zenuwachtig, geen trillende handen, geen rood hoofd…

Ik denk dat iedereen op gegeven moment er gewoon overheen groeit en dan denkt; hoe heb ik dit ooit eng kunnen vinden?
Tenminste… Dat heb ik nu. (=

t enige wat echt helpt is het váák doen en ervaren dat het gewoon goed gaat!

ik had er zelf ook veel moeite mee maar sinds ik op school weer een aantal keer heb moeten presenteren achter elkaar merk ik dat het steeds beter gaat, je krijgt dan ook meer vertrouwen erin.

verder positief denken; so what als er wat fout gaat? er kan vrij weinig ergs gebeuren.
als je van tevoren al met gedachten zit van ‘ik ga m’n tekst vergeten, ik ga trillen, ik durf niet, het gaat fout!’ heb je grote kans dát het ook inderdaad fout gaat.

Ik heb dat ook een beetje, maar enkele tips die bij mij wel helpen zijn:

• terwijl je naar voor loopt om je presentatie te doen, kijk je best iedereen goed aan, en dan moet je denken: “het zijn maar mijn klasgenoten, zo erg is het niet”.
    blijf een tijdje vooraan staan tot je rustig bent en begin dan pas
  • hou een balpen in je handen, zodat je iets hebt om mee te prutsen. dat klinkt stom, maar ik pruts bijvoorbeeld altijd aan mijn haar. je haar in een staart doen helpt natuurlijk ook :slightly_smiling_face:
  • hou je tekst ook in je handen, ook al mag je ze niet bijhebben. gebruik ze niet, maar het geeft je wel zekerheid dat je ze hebt.

hopelijk heb je hier iets aan!