Presenteren tips

Hoi!

Ik had gisteren een presentatie van 10 minuten en die is echt volledig uit te hand gelopen. Ik was zo nerveus als ik weet niet wat, stotterde, kon niet op de woorden die ik zocht komen en ik kon gewoon geen fatsoenlijke zinnen vormen. Nog nooit is het zo erg geweest. En het was voor een examen ook! Ik kreeg er een 5 voor, maar omdat het een combinatie cijfer was, kreeg ik een voldoende omdat mijn andere cijfer hoog genoeg was.
Bij korte presentaties lukt het meestal nog wel, maar zodra ik meer dan 2 minuten moet praten gaat het helemaal fout.
Ik weet gewoon niet hoe ik moet voorbereiden, ik heb meestal een spiekbriefje, maar daar schrijf ik zo veel mogelijk op, omdat ik bang ben dat ik iets vergeet maar dat werkt toch niet omdat ik dan ga voorlezen. Ik weet gewoon echt niet hoe ik zoiets goed kan voorbereiden.
en over die zenuwen… Ja ik ben dus tweetalig, dus het komt wel vaker voor dat ik grammaticale of werkwoord/lidwoord fouten maak, maar als ik zenuwachtig ben is het echt 100x erger en is het net alsof ik net uit het buitenland naar Nederland ben verhuist, terwijl ik hier al m’n hele leven woon :’)

Hebben jullie misschien tips over voorbereiding van een presentatie en hoe je je zenuwen onder controle houdt?
Want volgend jaar moet ik zeker nog een paar keer presenteren en ik zie er echt tegenop :frowning_face:

Alvast bedankt!

Vooral relativeren, het is maar een presentatie en waarschijnlijk heb je een herkansing (of niet?)

Goed voorbereiden. Alleen steekwoorden op je briefje schrijven, en met dat briefje hardop oefenen. Niet alleen lezen lezen lezen, heb je niks aan. Hou een waterflesje bij de hand waar je een slokje uit kan nemen. En hoe vaker je het doet hoe minder erg het wordt… dus misschien vragen of je voor je vrienden/familie mag presenteren?

Voorbereiding inderdaad. Je presentatie en onderwerp van binnen en buiten kennen. Je kunt ook best een briefje erbij hebben, maar zodra je daar echt complete zinnen op gaat zetten en je word zenuwachtig, dan begin je met voorlezen. Dit kun je dus beter proberen te vermijden.
Goed, ik heb wel makkelijk praten want ik vind presenteren niet erg om te doen.

Mijn enige tip is ademen! Vergeet niet om rustig door te ademen, ik ben er ook altijd zo nerveus en zenuwachtig voor dat ik te snel ga praten en dan na elke zin gewoon adem moet halen omdat ik er bijna mee stop. Sinds ik echt let op mijn ademhaling gaat het steeds beter en ga je ook rustiger praten.

Als je echt wilt dat dit niet meer voorvalt, en sterker in je schoenen wil staan tijdens het presenteren, is er een vereniging dat experts studenten leert presenteren. Dat kost iets van 60 euro, maar daar heb je echt wel veel aan. Hun website is www.extracademy.com