Presentaties

Hoi meiden,

Hebben sommigen van jullie ook énorme angst voor presentaties? Ik sta 3 dagen van te voren al helemaal te trillen en ik heb serieus het gevoel dat ik dood ga voordat ik moet presenteren en als ik er sta. Ik krijg er paniekaanvallen van en het is echt een hel.
Ik heb een sociale fobie/angststoornis gehad en voor mij was het binnengaan van een winkel al een hel, nu gelukkig niet meer en gaat het een stuk beter maar met presenteren is het nog steeds enorm erg.

Heeft iemand hier tips om het wat beter te maken? Ik ga sowieso hulp vragen op school want dat is al tegen me gezegd maar misschien hebben jullie ook wel wat handige adviezen!

Die spanning heb ik ook heeel erg. Maar als ik eenmaal begin is het zo voorbij. Na de presentatie denk ik vaak, ooh is ben ik nu al klaar? :cold_sweat:

Gewoon recht voor je uit kijken, je blik op wazig en knallen maar!

ik ben daarvoor altijd vet rustig en tijdens de presentatie stik zenuwachtig.

Wat bij mij helpt is het echt goed voorbereiden. Als ik dat namelijk niet doe ga ik lopen stamelen ed. :slightly_smiling_face:

Geen tips voor het presenteren zelf, want ik ben net zo erg als jij. Maar misschien kun je er een keer met een leraar over praten? Ik heb testjes gedaan, en daaruit is gebleken dat ik hele sterke faalangst heb (meer dan gemiddeld zeg maar). En ze hebben mij én mijn school aangeraden om presentaties in kleinere groepen te doen. Misschien dat dat je helpt? Het blijkt dat het bij velen wel echt werkt.

Heb er ook heel lang last van gehad.
Vorig jaar deed ik een andere studie en ik moest 1 presentatie geven en dat was echt een hel. Uiteindelijk ging het wel, maar was gestopt met die opleiding(niet vanwege die presentatie hoor, heel de opleiding was niks) en wilde ook echt geen studie meer doen waar ik presentaties moest geven.
Maarja op elke HBO studie moet dat wel.
En nu doe ik toch een studie waarbij ik bijna elke week wel iets moet presenteren, individueel of in groep :’) Ik probeerde er altijd onderuit te komen, maar dat kon ik niet blijven doen. Het enige wat echt werkt is toch om het vaak te doen. Van hele korte naar langere presentaties. In het begin kreeg ik echt zo’n raar onderbuik gevoel, rood hoofd, trillende benen en een verschrikkelijke trilling in m’n stem. Maar het gaat steeds beter en heb er nu bijna geen last meer van. Tuurlijk blijft het altijd wel spannend.
De enige tip die ik je dus kan geven is door het gewoon veel te doen en die drempel zal vanzelf steeds kleiner worden :wink:

Als je het steeds vaker doet, dan gaat het vanzelf steeds beter. Goed voorbereiden is echt het halve werk. Ga vooral niet heel de tekst letterlijk uit je hoofd leren, want als je dan iets vergeet dan raak je misschien verward en nog zenuwachtiger.

Wat voor presentatie je ook houd, niemand weet wat je precies gaat vertellen. Hou dit in je achterhoofd. Ken je hoofdlijnen, het maakt niet uit als je de details vergeet.

Dankjewel voor alle tips! :grinning:
Ik heb er al met mijn SLB’er over gepraat en binnenkort heb ik er een gesprek met haar over dus hopelijk helpt dat.

Dinsdag heb ik een Engelse presentatie, iemand daar nog tips voor? Ik ga nu al dood :"D

Ik heb tips!

• Trek lekkerzittende kleding aan, niets is zo vervelend als de hele tijd te moeten plukken.
  • Ken je hoofdlijnen. Niemand weet toch waar het over gaat.
  • Kijk iets boven de ogen van je toeschouwers.
  • Gebruik je handen. Doe alsof je een bal naar rechts/links/naar voren brengt! Doe er iets mee, niets zo stom als stijf staan.
  • Spreek duidelijk, articuleer.
  • Sta stevig, niet wiebelen. (Serieus meegemaakt; iemand ging op z’n plaat, zeg maar dag dan tegen een goed cijfer)
  • Gebruik, indien je een ppt gebruikt, bijpassende plaatjes. Dus geen olifant bij iets over tijgers.
  • Vertel iets over die plaatjes, ze staan er niet voor jan doedel.
  • Gebruik überhaupt je ppt als je die hebt.
  • Niet aan je haren/sieraden/kraag plukken! Gewoon niet!
    Succes! :upside_down_face:

Dit. Als je spreekt kan je ook naar de haarlijnen van iedereen kijken, i.p.v. de ogen. Zo lijkt het net alsof je iedereen aankijkt, maar het maakt het voor jou veel minder eng.

Exact! Onderschat de kunst van lichaamstaal niet. Voor mij was vooral stevig op de grond staan (dan deed ik expres platte schoenen aan en geen hakken), rechtop staan en mijn handen gebruiken van belang. Want als je kalmte en zelfvertrouwen uitstraalt breng je dat op anderen over. Probeer dus niet te laten zien dat je bang bent. En houd als het kan geen blaadje in je hand; daaraan kan men zien dat je trilt. Leg het voor je neer of presenteer louter aan de hand van je powerpointpresentatie. De prettigste presentaties om naar te luisteren zijn tenslotte die van mensen die met zekerheid en lol presenteren. Nu ga ik het net zo min leuk vinden als jij om te presenteren, maar doen alsof is ook een kunst. Doe maar lekker alsof het een toneelstuk is, als dat helpt. (;
En tenslotte: oefening baart kunst. Als je eenmaal een presentatie hebt gehouden die lekker is gegaan, heb je over de presentatie die daarop volgt ook een beter gevoel. Zo kun je stukje bij beetje eraan gewend raken, en er zelfs goed in worden.

Niet te veel zorgen maken want inderdaad niemand weet wat je gaat zeggen.
Ik sta altijd in het begin met mijn handen achter mijn rug een beetje te spelen zodat niemand dat kan zien. hoe langer ik bezig ben word ik rustiger en ga ik op mijn powerpoint dingen aanwijzen en met me handen meer gebaren maken.
Voor mij werkt dat heel goed, want zo ziet niemand dat ik echt zenuwachtig ben en zodra die een beetje zijn weggezakt kan ik iets losser worden.

Heel vaak doen is toch de beste oplossing. Ik was ook een ramp met presentaties. Nerveus, trillen, struikelen over woorden. Uiteindelijk heb ik binnen een jaar 18 presentaties gegeven, vrijwillig (om te oefenen, had te maken met een project wat ik deed). Het heeft me zo erg geholpen dat ik het nu zelfs leuk vind! Aan het einde van mijn examenjaar mocht ik het praatje houden voor 1000 man bij de diploma uitreiking en het ging echt super goed.

Veel oefenen is mijn tip!

Een vriendin van mij mocht dit ook doen en dan mocht ze zelf kiezen wie er naar haar presentatie kwam kijken. Verder voel je je, ik wel tenminste, zelfverzekerder als je het goed heb voorbereid en je weet dat je dat hebt gedaan.

Ik ken het… Morgen mondeling Engels en ik ga nu al dood. Ik lees hier even mee!