Presentatieangst

De titel spreekt voor zich.

Ik heb nu ongeveer sinds een jaar last van presentatieangst. Heel erg vervelend en hinderlijk. Zodra ik moet voorlezen of een presentatie moet houden krijg ik last van de volgende dingen;

• hyperventilatie
  • duizelig- en misselijkheid
  • licht in m’n hoofd
  • ik slik m’n woorden in
  • m’n stem gaat hevig trillen

Het gekke is dat ik hier voorheen nooit last van had. Nu moet ik over ongeveer twee weken een presentatie houden. Ik weet op dit moment echt niet wat ik moet doen, want hoe vaak ik tegen mezelf zeg dat het niks engs is, ik heb geen controle over hoe mijn lichaam reageert.

Snapt iemand waar dit vandaan komt en wat ik er aan zou kunnen doen?

Alvast bedankt!

haha ik word dan altijd knalrood! ;p

Ik heb er ook erg last van… Dingen die kunnen helpen:
-oefen altijd ruim van tevoren, desnoods met je familie/vrienden.
-Pilletjes tegen plankenkoorts/zenuwen etc. (laat je adviseren door de huisarts).

Good luck!

Niet in mensen hun ogen kijken, maar naar hun voorhoofd

Het klinkt mischien heel silly en raar maar wat ik het geleerd tijdens een les is als je angst heb om iets uit te voeren je jezelf moet motiveren door het minder te maken. Dus in andere worden als ik een presentatie moet doen en ik heb zoiets van “ik weet dat ik het verknal, ik weet dat ik straks ga stotteren” probeer dan te denken aan zoals als “Over 70 jaar ben ik toch dood” of “Over 30 jaar zie ik die mensen die nu luisteren toch nooit meer”
En eerlijk gezegt bij presentaties kan je gerust zeggen dat niemand luisterd/ interesse toont voor het feit dat je rood aanloopt enzv. Omdat ze meer bezig zijn met zichzelf.

Of naar de muur voor je

Maar je moet niet naar 1 punt gaan staren gewoon rondgaan met je ogen

Ik wordt altijd mad rood als ik moet presenteren, ik haat het

^ Ik ook, maar ik word sowieso snel rood. Erg irritant.

ik heb er alleen last van als ik een engelse presentatie moet houden, verder eigenlijk nooit…

Ik heb er ook een hekel aan. Niet zo heftig als jij, maar gewoon angst.
Dan weet ik gewoon niet meer hoe ik daar moet staan, welke houding ik moet aannemen, etc.
Maar dat van jou lijkt me nog veel vervelender.

Upje, iemand nog goede tips?

Ik denk altijd; iedereen is zenuwachtig, hoe stoer iemand ook doet.
Verder kun je je handen op de bureaustoel of tafel voor je leggen zodat niemand ziet dat je trilt. Dat de ik ook altijd, want als ik zenuwachtig ben ga ik trillen en zenuwachtig aan mijn haar friemelen.
En vooral; rustig blijven ademen.

Ik krijg altijd black-outs. En dat zeg ik dan ook gewoon, mensen begrijpen het dan wel :slightly_smiling_face:
Het idee dat al die ogen op je gericht zijn geeft mij een beklemmend gevoel.

Ik heb ongeveer hetzelfde: of ik word knalrood, ik ik trek lijkbleek weg. Verder tril ik als een gek, stotter ik en slik ik woorden in, vergeet ik soms plotseling alles wat ik ging zeggen (of al had gezegd) en lach ik de hele tijd zenuwachtig. Ik weet van tevoren nooit wat ik eng vind en ik denk altijd ‘deze keer ben ik niet bang’, maar als ik dan opeens voor de groep sta en al die ogen zie, gaat het toch mis… Dus, beschouw dit maar als een up, want goede tips heb ik niet.