Presentatie

ik heb morgen een presentatie van Duits.
ik moet helemaal in het Duits vertellen over mijn droombaan en woensdag een nederlandse boekpresentatie. nu raak ik altijd mijn tekst kwijt als ik er eenmaal sta zelfs steekwoorden helpen dan niet en dan ga ik stotteren. Iemand een idee om te zorgen dat het niet gebeurt?

-Rustig ademen.
-De zenuwen eraf schudden.
-Naar de mensen kijken waar je van weet dat die je steunen.
-Rechtop staan (Schouders naar achteren, borst naar voren), zo zie je er niet alleen zelfverzekerd uit, maar voel je je ook nog eens zelfverzekerd.
-Probeer zo goed mogelijk je tekst uit je hoofd te leren.
-Gebruik plaatjes bij de steekwoorden.
-Je kan eventueel een Mindmap maken, als je niet weet wat dit is even googelen dan, haha.

Heel veel succes!

Ik weet zeker dat het goed komt! :wink:

Gebruik geen blaadje en improviseer. Als jij informatie weet over jouw onderwerp hoor je het zo te kunnen opzeggen, dat is ook de kunst van presenteren. Ga geen verhalen uit je hoofd leren want als je dan een woordje niet weet raak je helemaal in paniek. Zorg gewoon dat je weet waar je over moet praten en praat zonder blaadje erbij. Een blaadje staat zo onprofessioneel en armoeiig.

Wil je toch echt zo graag steekwoorden gebruiken maak dan een powerpoint en lees daarvanaf je steekwoorden. Zet er alleen NIET veel woorden op want anders staar je de hele tijd maar naar die powerpoint en dan lijk je echt op een ei.

je kunt ook als je het heel spannend vindt op een stoel gaan zitten, dat mocht ik altijd omdat mijn benen helemaal trilden