presentatie tips

Hoi,

Ik heb binnenkort een presentatie voor Nederlands. Ik ben altijd heel zenuwachtig :flushed: Heeft iemand tips? Zelf denk ik altijd (misschien niet aardig) dat het niet slechter kan dan andere mensen uit mijn klas (die er nooit wat voor doen). Ook denk ik dat ik het over een week toch weer vergeten ben. Het kan alleen maar meevallen :cold_sweat: Heeft iemand nog tips voor bijvoorbeeld: niet te snel spreken/vaak ‘uuh’ zeggen?

Veel oefenen! Probeer er een vlot verhaaltje van te maken en ga niet alles uit je hoofd leren. Alvast veel succes!

Zoals Christa al zegt; probeer er een verhaaltje van te maken. Als je woord voor woord vertelt van wat je uit je hoofd hebt geleerd, komt dat vaak heel gemaakt over.
Probeer gewoon rustig en duidelijk te praten, dan komt het vast wel goed.

Als je nog geen onderwerp hebt, kies een onderwerp waar je ook wat van je mening in kan leggen. Dat praat namelijk wat makkelijker.

Ik werk alleen met foto’s en schrijf altijd wat steekwoorden per pagina op kaartjes.
Ik werk dan ook met verschillende kleuren. Vaak doe ik bijvoorbeeld de titel in dezelfde kleur als de letters op mijn kaartje. Als ik dan een paar pagina’s vloeiend vertel raak ik niet in de knoop en kijk ik snel welk kleur kaartje ik nodig heb bij de pagina waar ik de weg even kwijt raak.

• pagina’s zonder tekst (mensen gaan lezen en je kan spelfouten maken)
  • Veel beeld
  • Vertel wat je zelf vindt
  • Gebruik kaartjes met steekwoorden (anders kom je in de verleiding alles voor te lezen)
  • Maak gebruik van interactie. Stel vragen, doe iets met een quiz, laat iets zien etc. Hierdoor vertel je vaak al meer en vul je tijd op.
  • Vertel iets over je bronnen ( ik heb bijvoorbeeld ooit een betoog gedaan over drugs hierbij heb ik ook wat verteld over de jellinekkliniek en heb ik zelf een klein onderzoekje gedaan naar hoe ouders over drugs in de buurt van hun kinderen denken en de zaken die geaccepteerd zijn zoals alcohol en tabak)
  • Vertel waar het kan over eigen ervaringen
  • bedenk je dat een onvoldoende halen ook niet het einde van de wereld is. Ik maakte me altijd zo druk. Nu ik “volwassen” ben besef ik dat dat ene punt voor Nederlands niet zo veel invloed had als ik altijd dacht. Je krijgt zoveel meer toetsen ieder jaar dus maak je niet te druk.
  • Je kan achteraf vragen of iemand iets speciaals geleerd heeft wat hij/zij totaal niet wist.
  • Maak tussendoor een grapje (ik heb hele presentaties vol zelfspot gehangen)

Doe iets met mijn tips.

Ik mag helaas niet een quiz of PowerPoint maken…
Ik heb een overzichtelijk spiekbriefje gemaakt, bedankt!
Ik heb een onderwerp gekozen dat me ook wel beviel. Daar kan ik dan veel beter over vertellen in me eigen woorden. Uiteindelijk valt het allemaal wel mee. Bedankt!

Doe alsof iedereen in zn onderbroek staat.
Succes gegarandeerd! :wink:

Een belangrijke tip is toch om het heel goed voor te bereiden. Niet letterlijk je stof uit het hoofd leren want dan ga je er juist over struikelen. Ik visualiseer van te voren hoe het eruit komt te zien, daar krijg ik wel zelfvertrouwen van.

Het klinkt misschien gek maar rustige stemoefeningen van te voren doen. Ik had zelf altijd heel veel last van een vervormde stem als ik aan het presenteren was en je stem goed voorbereiden helpt daar echt tegen!

En misschien wel mijn belangrijkste punt: Breek het ijs vlak voor je gaat beginnen. Laat jezelf even lachen. Jezelf moed in spreken voor de spiegel is ook echt niet zo gek, helemaal als het je helpt beter te presenteren!

Succes!!

Hoi! Ik heb tegen morgen ook een mondelinge presentatie …
Van de zenuwen heb ik niet zo’n erge last maar deze keer lukt het me gewoon niet om een geschikt onderwerp te vinden. Zou iemand me kunnen helpen? We moeten een activerende speech geven en het onderwerp mag je zelf kiezen. Andere leerlingen hebben zo bv. Een huwelijksspeech gehouden maar dit zie ik mezelf niet echt geven. En ik kan niet op een leuk onderwerp komen …

Hopelijk heeft iemand hier ervaring of tips … (Sorry maar ik kan nog geen nieuw topic aanmaken)