Presentatie tips

[i]Hii,
Ik heb morgenavond een (sectorwerkstuk)presentatie.
Ik ben nogal een zenuwpees en ben daarom op zoek naar goede en bruikbare
tips voor het presenteren.

Ik moet o.a. presenteren voor mentoren, decanen, ouders en leraren.
Gelukkig sta ik niet alleen want ik mag presenteren met nog twee anderen.

Ik kijk uit naar jullie tips
Bij voorbaat dank :bowing_man:[/i]

Ik word ook ontzettend nerveus tijdens presenaties. Wat mij ontzettend helpt is juist zonder briefje presenteren. Je hebt de presentatie zelf in elkaar gezet. Je weet wat je wilt vertellen. Daardoor krijg je ook niet de neiging om veel op je briefje te kijken.

Neem af en toe tussen zinnen een korte pauze. Dit zorgt er voor dat je niet de hele tijd door ratelt en het publiek ook heel even tot rust kan komen en voor jou helpt het om even na te denken wat je als volgende wilt zeggen.

Kijk mensen juist niet recht aan, maar probeer iets boven ze te kijken.

Gebruik je handen om dingen mee uit te leggen ipv een papiertje vast te houden. Probeer iedereen aan te kijken(of net boven hun hoofden zodat het lijkt alsof je hen aankijkt) Ik weet niet of je het al veel hebt geoefend maar het moet wel een beetje spontaan blijven, dus zolang je ongeveer weet wat je wilt vertellen niet je hele presentatie blijven oefenen. Veel mensen gaan lachen als ze nerveus zijn, dit moet je proberen niet te doen want dan komt het over of je het niet serieus neemt. En als je het even niet weet gebruik gewoon even een paar seconden om adem te halen en ga dan weer verder. Succes morgen!

Zo herkenbaar, presentaties maken me misselijk en zo zenuwachtig dat ik echt bijna moet overgeven. Wat helpt bij mij is om de hele presentatie, dus wat je wilt vertellen, op te schrijven. Dan markeer je de belangrijkste woorden met een markeerstift zodat als je de draad even kwijt bent kan kijken naar het woord en het weer weet. Presenteer ook voor jezelf, gewoon hardop praten, op de een of andere manier blijft het dan in mijn hoofd beter zitten. Weet je het echt even niet meer, neem een slokje water en kom even op gedachtes. En bedenk het zijn maar decanen, ouders en leraren die zouden je dus niet zo snel ‘uitlachen’ als je medestudenten. Succes morgen!