Presentatie Anorexia.

Hallo!

Ik doe voor school een presentatie over anorexia, waarbij op het laatst ook een discussie moet worden gehouden. Nou hebben wij de volgende stelling: Mensen met anorexia moeten onder dwang opgenomen worden.
Ik ben er echter niet helemaal zeker van hoe dat in Nederland zit, ik vind ook niet echt een duidelijk antwoord op internet. Ik vraag me dus af, of er in Nederland zoiets als een dwangopname bestaat voor anorexia patiënten, of dat de patiënt altijd moet instemmen met een opname of behandeling.

Alvast bedankt.

Nu ik er zo over nadenk weet ik dat eigenlijk helemaal niet.

Ik weet wel dat er heel veel anorexia patienten zijn die natuurlijk helemaal niet naar zo’n opname willen…, en er misschien wel geen toestemming voor geven.

Anders moet je even googelen naar een anorexia kliniek en het via de mail daar even vragen!

Ik denk dat een patient moet instemmen

Als het levensbedreigend is hoeft de patient niet in te stemmen vind ik.

Als het levensbedreigend is kan je wel gedwongen worden voor opname.
Omdat je dan een gevaar voor jezelf kan vormen, en in dat geval kan je een IBS aan je broek krijgen

Klopt,
Als je echt een ernstig gevaar voor jezelf bent kan je een RM krijgen (rechterlijke machtiging)
Waarbij je ouders/voogd/weetikveelwie tégen jou een ‘rechtzaak’ kunnen beginnen om je gedwongen te laten opnemen.

Ps.
Waarom moeten alleen mensen met Anorexia dat kunnen krijgen?
Waarom niet ook mensen met Boulimia en NAO?
Je kan er beter ‘eetstoornis’ vak maken ipv Anorexia
Nu lijkt het (weer) alsof Anorexia het allerergst is…

Ja, maar het is vooral een presentatie met op het laatst 3 stellingen. Eetstoornissen wordt heel breed als je daar in 10 minuten wat over wilt vertellen.

Met op het laatst 3 stellingen? Dat snap ik ff niet :stuck_out_tongue:

Nou, op het laatst moet er een soort van ‘kleine’ discussie worden gehouden door middel van 3 stellingen.

• Pro-ana sites moeten verboden worden
  • Modellen zijn te dun
  • Anorexia patiënten moeten onder dwang opgenomen worden

Alleen die laatste is een twijfelgeval, aangezien er blijkbaar al een dwangopname bestaat.

Of trouwens, er mag dan misschien zo’n behandeling zijn, er kan altijd nog over gediscussieerd worden. Alleen wat ik even niet snap, ik las op internet artikelen in de krant over mensen die wilde dat er een dwangopname zou komen, maar als deze al lang bestaat waar hebben zij het dan over. En dan waren dat niet ‘gewoon’ mensen, maar wel deskundigen.

Volgens mij gaat zo’n dwangbehandeling nog erg moeizaam.
Er moest eerst een rechtzaak erin komen enz.
Duurt allemaal een tijdje, en in die tijd kan alles veel slechter aflopen…

Je hebt ook nog IBS…
http://web.inter.nl.net/hcc/F.Strijthagen/wrdb/ibs.html

Alleen heb ik geen idee hoe langzaam/snel dit in zijn werk gaat.

IBS gebeurd meestal wel redelijk snel. Vaak zie je ook dat mensen 's nachts met ambulance naar een gesloten inrichting komen die IBS hebben. Daarna beslist de rechter hoe lang je een IBS krijgt.