Presentatie angst?

Hallo, ik moet voor woensdag een voordracht voor nederlands geven. Nou is het bij mij zo dat ik zo slecht in presenteren ben… Ik word altijd super zenuwachtig, ik krijg het koud, ga rillen en als ik nou eenmaal voor de klas sta dan klap ik soms dicht. Dit is heel naar allemaal, want het komt niet doordat ik bang ben dat ze me uitlachen want ik heb een goede band met de klas. Maar op een of andere manier klap ik altijd dicht als ik voor de klas sta of dat ik lang aan het woord moet zijn bij iets. Heeft iemand tips of iets dergelijks?

Zelfde probleem. Helaas nog geen oplossing voor gevonden dus zie dit maar als een up.

@Ilovemusic haha bedankt, dit gaf me echt een lach op m’n gezicht!

heeft iemand nog meer tips??

Ik heb er zelf ook heel veel last van, ik begin echt helemaal te stotteren enzo echt vreselijk, wat bij mij helpt is als ik echt voor de klas iets moet presenteren dat ik iets extra leuks aan doe ofzo of gewoon mooie nagellak ofzo, zodat ik me daar in ieder geval zelfverzekerder over voel. Verder probeer ik gewoon me blik om iemand te richten achter in de klas (wel een beetje een aardig iemand) en dan lijkt het gewoon alsof ik iedereen aan kijk

Ik heb totaal geen problemen met presenteren en dat komt bij mij door het te relativeren. Verplaats je in het publiek, stel je voor dat jij naar iemand zat te kijken, dan zou je het toch ook helemaal niet erg vinden als iemand zich even verspreekt of iets vergeet? Gewoon door blijven gaan, wat er ook gebeurt, want je kunt het wel!

Dit had ik vroeger ook! de beste manier om er vanaf te komen is om het gewoon vaak te doen. Verder moet je je gewoon zo goed mogelijk voorbereiden. Leer niet alles precies uit je hoofd, want dan ga je stressen als je iets vergeet, maar maar gewoon een lijstje met wat punten waar je het over wil hebben. Als je je goed genoeg voorbereid hebt, weet je wel ongeveer wat je per punt wilt zeggen!

Toen ik tijdens stage had ik altijd iets in mijn handen. Een viltstift ofzo waarmee ik dan later iets op het bord zou kunnen schrijven. Dan hadden mijn handen in ieder geval iets te doen en kwam ik minder zenuwachtig over.