pre-master

Hi!

Ik kom straks voor de keuze te staan of ik een master op het HBO wil gaan doen of een master aan de universiteit. Nu moet ik voor het laatste sowieso een pre-master gaan doen, maar nu twijfel ik of ik dit wel wil doen omdat het een jaar vol statistieke/wiskundige vakken is en ik niet weet of ik daar wel zo’n zin aan heb. Nu vroeg ik mij af of er mensen waren die ervaring hebben met een pre-master en hoe hun deze vonden. Was het moeilijk of juist makkelijk?

Groetjes!

Zelf heb ik de stap gemaakt van een technische hbo opleiding naar een technische universitaire master. Momenteel zit ik in het tweede jaar van de master en hoef ik alleen mijn 7 a 8 maanden durende thesis nog te doen.

Het hangt natuurlijk een beetje van de opleiding af maar over het algemeen is een premaster pittig en vallen er best wat mensen af (zeg maar gerust de helft). Het tempo gaat naar mijn idee minstens 2x zo snel en ze verwachten veel van je. Op schema blijven is een must en als je eenmaal achter begint te lopen is het erg lastig om dit weer in te halen. Ook kunnen sommige masters bepaalde vwo certificaten en cijfergemiddelden vragen voordat je aan de premaster mag beginnen. Check dit dit altijd bij de desbetreffende master voordat je je ervoor aanmeld.

Als je meer info wilt weten dan kan je mij gerust een DM/PM sturen :slightly_smiling_face:

Bedankt voor je reactie! Ik heb VWO gedaan en zelf ook een tijdje universiteit gedaan wat mij eigenlijk makkelijker afging dan HBO. Dit zou ook kunnen komen doordat ik een verkorte HBO opleiding doe, dus meer moet doen in een kortere periode.

Hee, als je even googelt op ‘premaster girlscene’ dan vind je meerdere forumtopics denk ik. (zoekfunctie via girlscene zelf is kut).

Ik heb ook een premaster gedaan en hoewel het best pittig was, vond ik het goed te doen. Ik heb ook VWO gedaan, heb je toch wel een kleine voorsprong mee. (ook al moet ik zeggen dat ik best lui was geworden van het hbo haha)

Het belangrijkste is plannen en vragen stellen, als je dat doet dan lukt het vast!