Praten terwijl je slaapt

Ik kreeg gisteren van mijn vriend te horen te ik erg onrustig slaap en soms zelf praat. De dingen die ik uitspreek zijn gerelateerd uit een nare gebeurtenis van ongeveer 2 jaar geleden nu. Nu weet mijn vriend wat er met mij is gebeurd. Ik ga hier op internet niet inhoudelijk op in! Ik heb hier ook al trauma hulp voor gehad. Maar nu snap ik niet dat deze gebeurtenis uit het verleden mij soms in mijn dromen nog achtervolgd. Weet iemand hoe ik het helemaal los kan laten zonder dat ik weer in therapie zal moeten. Ik denk namelijk niet meer aan deze gebeurtenis en heb het bijna helemaal een plekje kunnen geven.

Alvast bedankt voor het lezen, ook al is het een beetje onduidelijk

Het kan ook een verwerkingsproces zijn, in je dromen verwerk je namelijk ook je dag enzo. Heb je overdag ook nog last van deze gebeurtenis, van dat trauma?

Ja op het moment wel weer aangezien ik pas geleden een gesprek met mijn vriend er over heb gehad. Hij wil heel graag dat ik aangifte doe. Maar aangezien het twee jaar geleden is en ik geen bewijzen heb sta ik nergens. Maar voor heen ging het eigenlijk steeds beter. Therapie heeft mij enorm geholpen van mijn schaamte gevoel af te komen en weer positief over het leven te denken.
Daarom snap ik ook niet dat ik zo schok in mijn slaap en daarbij vaak dingen roep.

Ik vrees toch dat in therapie gaan de beste oplossing is, als je er nog steeds hard van afziet. Als je er niet te veel last meer van hebt (dus niet overdag), zou ik gewoon afwachten. Met de tijd zal je het (hopelijk) helemaal kunnen verwerken, maar ik denk dat je nog wat geduld zal moeten hebben.

Zolang jij er niet slechter door slaapt, lijkt het me geen probleem. Maar als het echt heel erg is - ook overdag - (en ik ken de situatie natuurlijk niet) kun je eventueel nog eens iemand opzoeken die je kan helpen bij het verwerkingsproces.

Ik ben ook erg onrustig 's nachts en mijn zus ook, maar dat zit in mijn familie. Ik weet niet of jij misschien ook ‘aangelegd’ bent voor onrustige nachten.

Ik heb het er met mijn vriend ook al over gehad en zolang het niet tussen ons in komt te staan en ik er geen last van heb ga ik niet nog een keer in therapie. Ik heb al meer dan een jaar psychotherapie gehad. Ik hoop dat je gelijk hebt en dat het gewoon nog tijd nodig heeft.

Het schokken als ik inslaap is nieuw maar ook het praten of eigenlijk schreeuwen in mijn slaap. Ik ervaar eingelijk niet veel ongemakken ja ik heb wel eens spierpijn in mijn benen door het schokken. Maar ik kan mijn vriend nog wel eens wakker houden als ik weer eens aan het roepen ben. Dit vind ik erg naar voor hem. Aangezien hij weet wat er met mij gebeurt is en door mijn geroep begint hij nu steeds meer een beeld te vormen van het voorval. Waardoor hij steeds meer medeleiden krijgt. Het begint meer een probleem van ons samen te worden dan alleen die van mij.

Misschien helpt EMDR therapie? Dan kan je als het goed is in een paar sessies een ‘trauma’ verwerken uit je onderbewustzijn o.i.d.

Dat verschilt echt per persoon hoor! Ik heb zelf ook EMDR gevolgd waardoor ik van rustige slaper juist een onrustiger slaper geworden ben. Ik droom nu iedere nacht, niet perse over het voorval, maar ik droom wel iedere nacht en beweeg volgens mijn vriend heel veel.

@TS: Als je wakker word, weet je dan nog waar je over hebt gedroomd? Zo ja, bij mij hielp het heel erg dat mijn vriend me dan wakker maakte, ik mijn polsen onder de koude kraan deed en vervolgens mijn droom tot in detail opschreef om deze vervolgens te verscheuren. Vergt wel wat energie zo midden in de nacht maar het is zeker de moeite waard. Als je niet meer weet wat je hebt gedroomd kan je je vriend je toch gewoon wakker laten maken? Dan stop je in iedergeval met die onrustigheid en dan kan je daarna gewoon weer weg dommelen.

Ik denk dat het normaal is en dit inderdaad een soort verwerkingsproces is. Ik droom ook nog steeds over nare dingen die me overkomen zijn en m’n vriend zegt ook vaak dat ik onrustig ben en praat in m’n slaap…

Ik denk dat je het beste inderdaad even af kan wachten of het aanhoudt… Ik heb dan zelf nooit zoiets meegemaakt maar soms droom ik toch over heeele kleine dingetjes waar ik gedurende de dag een keer aan gedacht heb en waar ik helemaal geen waarde aan hecht. Wat dat betreft is het dus logisch dat zoiets ‘groots’ als bij jou af en toe nog in je dromen opkomt.

Ik heb gehoord dat je inderdaad dingen verwerkt als je droomt.
Hoe lang heb je dit al dan?

Ik heb sinds het voorval 2 jaar geleden al dat ik niet helemaal uitgerust wakker word. Maar pas sinds 6 maanden weet ik nu dat ik ook roep in mijn slaap en echt heel erg schok.