Praktijkonderzoek, opgenomen in een instelling

Hoi Allemaal,

Ik volg de studie SPH, zit op dit moment in het 3e leerjaar. Dit leerjaar staat in het teken van stage en je stage moet je afsluiten met een praktijkonderzoek.

Ik loop stage in een instelling voor kinderen 0-18 jaar, verstandelijke beperking i.c.m. gedragsproblemen. Deze instelling heeft een terrein, met meerdere groepen, maar er is 1 groep die zich in het dorp bevind. Op deze groep sta ik.

Mijn onderwerp: Wanneer kun je jongeren beter opnemen op een semi-besloten terrein of op woningen in een wijk?

Nou wil ik dit onderwerp bekijken vanuit meerdere punten, nu ben ik bezig met ‘ouders’ en ‘cliënt’.
Dus hoe is het voor ouders om je kind naar een terrein te brengen, of naar een woning in een wijk?
En hoe is het voor een client om op een terrein te zitten, of juist in een wijk?

Ik wil dit op stage nog wel gaan onderzoeken, maar op dit moment heb ik vakantie. Vandaar dat ik jullie even om hulp wil vragen :slightly_smiling_face:
Ik ga er zelf ook mee aan de slag, maar misschien hebben jullie andere ideeën.

Dus: schrijf alles op wat er in je op komt, ik kan alles gebruiken :slightly_smiling_face:

Alvast heel erg bedankt!!

Gewoon alleen op stage uitvoeren. Via deze weg is het schadelijk voor je onderzoek ivm validiteit en betrouwbaarheid. Bereid alles gewoon goed voor.

Ik ben zelf de zus van iemand met een verstandelijke beperking die sinds 1.5 jaar in een woonbegeleidingscentrum woont. Mijn ouders, met name mijn moeder, had er ontzettend veel moeite mee om mijn broer (toen: 26 jaar) uit huis te plaatsen, ze had al die tijd fulltime voor hem gezorgd. Mijn broer heeft een meervoudige beperking en het niveau van een kind (ongeveer 1-2 jaar). Hij woont in een WBC wat “gesloten” is zeg maar. Hij mag niet zonder begeleiding naar buiten, maar dat kan hij ook niet. Er zijn veel vrijheidsbeperkende middelen aanwezig omdat dit gewoon nodig is voor de cliënten die bij hem in de groep wonen. Zoals altijd een gesloten deur naar de keuken etc. Ik zelf vond het wel fijn toen hij uit huis ging, eerst keek ik er tegenop, want het zou behoorlijk stil in huis worden. Maar nu is het zo’n verlossing. Mijn broer komt in de weekenden nog thuis logeren.

Zelf doe ik de opleiding SAW op MBO niveau (ik wil graag met je in contact komen want ik overweeg SPH maar ik twijfel) en heb ik vorig jaar stage gelopen op een kleinschalig wonen project in de wijk. Indien dit mogelijk is raad ik dit alle ouders van cliënten aan. De cliënten werden aangekeken als gewaardeerde mensen en buurtbewoners, ze waren lid van de buurtvereniging en deden mee aan sociaal-maatschappelijke activiteiten. Ook waren ze lid van ouderengym en een sportgroepje. De buren waren betrokken en ze werden vaker uitgenodigd voor BBQ’s of dergelijke. Zolang je in een goede buurt zit met zo’n project denk ik dat het project goed verloopt.

Al moet ik zeggen dat het WBC zit waar mijn broer woont (en ik zelf momenteel stage loop: op een andere groep) ook echt in de wijk is, de buren zijn wel betrokken en komen bij openbare activiteiten in een trefcentrum wel opdagen, maar niet zodanig als in het kleinschalig wonen. Als je nog vragen hebt hoor ik het wel btw! :slightly_smiling_face: