Positief zijn en blijven

Hi allemaal,
Ik betrap mezelf er op dat ik vaak negatief tegen dingen aankijk. Zo kijk ik eerder naar de dingen die niet goed zijn dan die wel goed zijn. Ik merk dat dit mijn humeur beïnvloedt omdat ik me er gewoon heel chagerijnig en rot door voel. Ik zou graag positiever zijn en dit ook blijven, maar ik kan de knop niet omzetten. Teminste, ik weet niet hoe. Heeft iemand misschien tips om positiever te zijn?

Je moet je brein trainen om zo te zijn. Dit vergt tijd en jezelf in een betere richting sturen.

als je jezelf betrapt in negatief zijn, stuur terug naar het positieve.
accepteer dat er iets fout is gegaan bijvoorbeeld maar zeg dan Bv. ‘ok, het regent nu dus wat ik nu ga doen is zoeken naar mijn awesome paraplu en mijn ubercute regenlaarsjes!! en DAN ga ik doen wat ik moet doen’
Bestuur enkel jezelf

Het is gewoon een kwestie van vallen en opstaan.

  • Elke avond 3 dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent die dag. Mensen/gebeurtenissen/momenten.
  • Elke keer als je een negatieve gedachte hebt, hardop het tegenovergestelde (dus positief) zeggen. Dus als je denkt “ugh vandaag wordt een rotdag” hardop zeggen dat het een goeie dag wordt vandaag. Als je dingen vaak genoeg zegt, ookal voelt het niet als de waarheid atm, ga je het ook geloven.
  • Als iets misgaat, doe je best iets positiefs erin te vinden en uit te spreken. Dus bijvoorbeeld als je je trein mist, nu heb je tijd een kop koffie te kopen (oke, vaag voorbeeld, haha). Zo blijf je niet hangen in het ding dat mis is gegaan.
  • Vraag een paar close vrienden om je te corrigeren wanneer je iets negatiefs uitspreekt.
  • Als je iets positiefs/leuks ziet, vertel het aan mensen! Als een vriendin een leuke outfit aanheeft of haar haar ziet er leuk uit, vertel het haar!

En geef jezelf de tijd! Ik was ook altijd heel negatief onbewust, maar nu ben ik heel positief. Verwacht niet dat je in een paar weken de knop helemaal hebt omgezet. Negatief denken is atm een patroon voor je, dus je denkt er waarschijnlijk helemaal niet bij na wanneer je het denkt. Als je je zelf kan stoppen en corrigeren is dat al heel goed!

Dit is meer een soort oefening, komt uit een boek van Lee Crutchley denkik.
Schrijf de negatieve dingen op die je nu het meest dwarszitten, dit doe je op de ene pagina. Geef er op de andere pagina een positieve draai aan of bekijk het op een positieve manier.
In dat boek stond ook een pagina met een groot vak, voor de positieve dingen, en een klein vak voor de negatieve. Dat leek banaal en een beetje gek, maar op het moment dat ik het begon in te vullen voelde het opeens inderdaad alsof die positieve dingen veel belangrijker waren dan die negatieve dingen.

Praat ook met mensen die positieve vibes hebben, die bekijken de wereld soms op zo’n andere manier en dat kan soms heel verfrissend (?raarwoord) zijn. Zeker als je vastzit in een soort mindset. Ik heb ook geleerd dat uit een bepaalde mindset geraken (de knop omdraaien) soms lang duurt en gewoon veel herhaling en oefening vraagt. Succes! :slightly_smiling_face:

Ja dat is soms echt lastig… misschien eens wat boeken lezen in dit thema? en inderdaad je brein “trainen” met positieve dingen schijnt te helpen