positief blijven

heeii,
okee dit klinkt nogal dramatisch maar ik heb gewoon eventjes wat tips nodig. ik heb de afgelopen tijd best wel wat heftige dingen meegemaakt( denk aan zelfmoord (ex)vriendje, verlies van dierbare etc) en vind het soms gewoon erg moeilijk om positief te blijven doen en denken. ik vind het dan gewoon erg moeilijk om positief over dingen te blijven en niet meteen naar de negative dingen te gaan. ik vind dit gewoon erg moeilijk en weet soms gewoon echt niet meer wat ik ermee moet en hoe ik toch weer zin krijg in de dag en zin krijg om iets te gaan doen enz. het is echt niet super dramatisch maar toch voel ik me er best vervelend over vaak… ik vroeg me dus af hoe jullie positief blijven altijd en de goede dingen kunnen blijven zien
Xxx

Wat vervelend dat je al die heftige dingen hebt moeten meemaken! Ik zelf probeer positief te blijven door te blijven dromen en ambities/doelen te hebben. En praten met mensen helpt ook, om dingen te verwerken. Als je ooit een luisterend oor nodig hebt, mag je mij altijd een berichtje sturen.

begin de dag met een dansje :dancing_women:

mag ik vragen wat voor doelen dan bijvoorbeeld? xx

Je kan niet enkel positief zijn, dit alles heeft een plekje nodig. Dat betekent niet dat je bij de pakken neer moet gaan zitten, probeer leuke dingen in te plannen
Sterkte;)

nee dat snap ik wel, maar toch is het de laatste tijd best wel erg, en soms is een beetje positiviteit wel fijn, een beetje hou vast aan alle andere dingen x

Yeah right…

Ot;
Ik zit zelf ook niet in een makkelijke periode, de laatste cijfers naar binnen sprokkelen terwijl ik zo’n 12 uur per dag slaap en me niet kan concentreren. Word er moedeloos van om 's ochtends vermoeid al wakker te worden.Daarnaast veel ernstig zieken in de familie wat ook erg zwaar valt :frowning_face:
Het lukt me ook niet altijd om positief te blijven, maar wat wel enorm helpt is om naar dingen uit te kijken!
Waar ga je deze zomervakantie heen? En als je niet op vakantie gaat, welke leuke dingen zitten er in de planning voor in de vakantie?
En tot de vakantie? Welke leuke dingen ga je allemaal doen?
Als je hier een lijstje van maakt en op een plaats plakt waar je vaak kijkt, word je er steeds aan herinnerd wat voor geweldige dingen er wel niet in het verschiet liggen!
Voor mij is dit zo’n belangrijk ‘steunpunt’! :grinning:

shit zeg dat het niet goed gaat, en met je familie enz, sterkte x
jaa ik heb beetje hetzelfde, al mn punten naar de maan door 0 concentratie en volgende week pww, ik zal het toch maar moeten proberen allemaal. maar ik heb gewoon hou vast nodig aan iets… bedankt voor de tips! ik ga het zeker proberen

Aah dankjewel! :slightly_smiling_face:
Ik weet niet hoe je band is met je ouders, maar ik vind het ontzettend fijn om soms gewoon mijn hart bij hun te luchten omdat die het beter begrijpen dan mijn vriendinnen.
Mijn moeder heeft ook altijd wel goede ideetjes om positief te blijven, daar zijn moeder toch zo goed in!

Ook is het een goede tip jezelf voor te houden elke dag iemand een complimentje te geven, je krijgt bijna altijd zulke lieve reacties en daar word ik dan zo blij van!
En gewoon in je hoofd een knop omzetten: vandaag ging dit en dit allemaal fout, maar de zon scheen en iedereen was vrolijk!

tjaa mijn band is niet super helaas, ik kan met mijn moeder wel over dingen praten maar voel me daar op een of andere manier toch niet helemaal prettig bij helaas :frowning_face: en bij mijn vrienden kan ik dat ook niet, de meeste tenminste… ik kan mn verhaal wel kwijt als ik dat wil maar toch is dat het toch niet helemaal. jaa dat moet ik dan maar eens gaan proberen idd… xx

Aller eerst: Sterkte meid! Ik weet hoe het is om in zo’n nare situatie te zitten. Meestal gaat t als domino steentjes; gaat er 1 ding niet goed, dan gaat er gelijk veel meer niet goed. Ik zit ik nu een beetje in een kutperiode, ben niet altijd positief, maar vind het fijn om niet piekerend in bed te liggen daarom doe ik het volgende:

Elke dag 3 (of 5, of 10, maar wees wel consequent) dingen opschrijven die leuk waren aan die dag. Mijn lijstje van vandaag ziet er zo uit:

1. Het regende niet
  2. Goed gesprek gehad met m’n beste vriend
  3. vers brood gehaald om te lunchen
  4. kopje thee erbij :slightly_smiling_face:
  5. (na hard gestudeerd te hebben) straks lekker in bed m’n boek uitlezen.

zo, heel simpel, maar zo sta je er wel even bij stil dat het leven misschien niet zo slecht is als het lijkt! Je kunt me ook een pb’tje sturen als je dat zou willen! Even je hart luchten, dat lucht vaak ook op! x

jaa dat is inderdaad wel een ideeetje, dankjewell xxxx

Allereerst veel sterkte. Ik herken dit heel erg! Ik heb zelf ook best wel wat mee gemaakt wat veel impact heeft gemaakt.
Allereerst, geef jezelf tijd. Het is oke om je kut te voelen en niemand verwacht van je dat je altijd blij bent, zeker niet na vervelende gebeurtenissen. Dit moet je ook niet van jezelf proberen te verwachten. Natuurlijk is het niet leuk om je rot te voelen, maar zo af en toe mag dat echt wel. Neem de tijd om het te verwerken!
Ten tweede, zoek hulp als je denkt dat dat je kan helpen. Ik heb een onwijs lieve therapeut en het helpt me heel erg om af en toe met haar te praten enzo. Het geeft mij een soort nieuwe kijk op dingen en handvatten om weer door te gaan.
Ten derde, probeer dingen te doen die je leuk vind. Op het moment dat je nare dingen mee maakt leer je vaak ‘het leven’ relativeren. Maak gebruik van de situatie; waar ben je blij mee en waarmee minder? Hoe kan je dat veranderen? Probeer te focussen op dingen waar je blij van word en die je gelukkig maken, dan voel je je vanzelf beter. Ik heb het zelf heel erg met sporten. Als ik me onwijs rot voel ga ik gewoon even lekker een rondje rennen of roeien of wat dan ook, ookal had ik er geen zin in, 9 vd 10 keer voel ik me daarna beter!
Ten vierde, praat er over met iemand. Ik snap dat je niet lastig wilt zijn voor je vrienden/familie, maar zoek iemand waarmee je je gevoelens kan delen zowel als je blij ben en als je minder blij bent. Zij kunnen je misschien ook helpen alles weer wat positiever in te zien.
Daarnaast kan je proberen heel bewust na te denken bij leuke dingen, of aan het einde van de dag te bedenken wat voor leuks je allemaal gedaan hebt/gepland heb.
Bij mij helpt het verder om gewoon door proberen te gaan. Het is niet erg om af en toe in de put te zitten, maar door in de put te blijven voel je je ook niet beter. Probeer dus niet alles af te zeggen als je je rot voelt maar ga gewoon doen wat je moet doen. Als het echt niet gaat kun je altijd nog stoppen of naar huis gaan of wat dan ook. Daarbij helpt het ook om leuke dingen in te plannen om naar uit te kijken, en jezelf te belonen voor goede dagen en dingen die goed gingen enzo!
Verder heb ik op een gegeven moment ‘piekertijd’ ingepland. Dan mocht ik even lekker piekeren en miepen en negatief doen, dingen opshcrijven, janken, wat dan ook, en daarna moest ik dan ophouden en wat leuks gaan doen (zet evt een wekker ofzo). Dat heeft mij geholpen veel beter te slapen (want in bed is het dus geeeeen piekertijd meer, haha) waardoor de dagen ook veel beter gaan omdat je niet meer moe bent :slightly_smiling_face:

dankjewel, helaas hebben de mensen in mijn klas er geen begrip voor, toen er verteld is wat er gebeurd is( goede (ex)vriend die met zelfmoord bezig was en ik heb toen politie gebeld en heb leven 4x gered etc) kreeg k alleen maar opmerkingen van ohh *naam* ik wil ook voor de trein springen, wil je helpen? en dat soort dingen en als ik dus even de les uitga om wat voor rede dan ook meteen ohh ze moeten de les weer eens uit en daar gaan ze weer en alles… dus dat helpt niet echt nee

Nouja daar moet je misschien proberen boven staan. Heel raar en ongepast trouwens dat ze zo doen, maar als jij het je aantrekt ga jij je er alleen maar rotter door voelen. Probeer te denken “ze weten er niets van en begrijpen niet hoe ik me voel” en laat het dan gaan. Ik snap dat het vervelend is dat mensen zo tegen je doen maar het gaat om hoe jij je voelt, niet om wat de rest van de wereld er van vind! Zij hebben niet in zo’n situatie gezeten en ze zullen het dus ook niet snappen…

daar heb je zeker gelijk in, en toch helpt het niet echt mee… ook omdat ik er heel veel aan herinnerd word, maar ik doe mn best om positief te blijven en er het beste van te maken