portret verkopen, advies gevraagd!

Dag meiden!
Ik ben al erg lang niet meer online geweest, maar nu heb ik toch wat advies nodig.
Gisteren heb ik een door mij getekend portret op facebook gezet.
Nu heb ik een reactie gekregen van een Nederlandse disco in het buitenland, die ik in mijn feestvakantie vaak bezocht. Ik en mijn vriendinnen hadden contact met de eigenaar, zodoende dat ik hem op facebook heb.

Nou wilde hij al een tijdje tshirts maken met een gezicht er op. En mijn tekening is eigenlijk wat hij zoekt.
Hartstikke leuk want ik ben al erg lang bezig met opdrachten binnen te slepen.
Ik ben ten eerste aan het dubben over de prijs van de tekening zelf. Het moet voor beide partijen redelijk zijn. Er zit natuurlijk veel tijd en moeite in zo’n tekening en potloden en papier zijn helaas ook niet gratis.
Ik zat zelf te denken aan €30, wat denken jullie daar van? (dit exc. de drukking kosten)

Nou het tweede, hij wilt de shirts verkopen. Mijn vriend zegt zelf dat ik percentage van de winst moet vragen.
Hoe denken jullie hier over? En hoe kan ik dit het beste aanpakken. En wat is natuurlijk een mooi percentage?

ik ben niet zo goed in lange verhalen kort te maken hihi, hopelijk wordt er even iets moeite genomen om dit te lezen en me evt. te voorzien van advies :slightly_smiling_face:

Alvast bedankt!
Liefs x

ga jij de t-shirts ook helpen drukken of niet? want zo niet dan zou ik geen percentage vragen, gewoon 30-40 euro, maar ik ben zelf niet zo heel goed in dat soort dingen bepalen haha

hoeveel tijd heb je erin gestoken? (persoonlijk tel ik potloden niet mee in de prijs, die kan je nog zoveel gebruiken)

Realiseer je dat hij die shirts misschien voor 20-30 euro per stuk verkoopt en jij er naar die eerste betaling van 30 euro nooit meer iets daarvan terugziet in jouw portemonnee. Percentages vragen wordt vaak niet zo gewaardeerd want stel je voor dat elke tekenaar waar je een ontwerp van koopt een ander percentage vraagt… Dat is administratief behoorlijk ingewikkeld. Wat je beter kunt doen is informeren naar hoeveel shirts hij denkt te verkopen (voor hoeveel) en de prijs aan de hand daarvan omhoog doen. Je mag daar best wel wat geld voor vragen want je verkoopt in principe de reproductierechten van je werk (je kunt niet ineens zelf in Nederland hetzelfde ontwerp gaan verkopen).

Zo’n 7u.
Maar idd wat Yisha zegt, als hij het het gaat verkopen en ik daar nooit meer wat van terug ziet vind ik dat zonde.

Is het een idee dat ik zelf de shirts laat drukken en aan de hand van hoe veel shirts hij vraagt ik daar een percentage om vraag. Mocht hij meer shirts willen laten bij drukken, moet dat weer via mij, dus krijg ik er weer geld voor. Zo houd ik er zicht op.