Portofolio opbouwen & zelfvertouwen

NIET CITEREN AUB

Ik heb even een anoniem account aangemaakt. Dit word een lang verhaal, alvast sorry daarvoor :flushed:

Het zit zo, afgelopen februari ben ik gestopt met een taalopleiding. Deze opleiding was echt geweldig omdat ik al heel lang intresse heb in het land van deze taal, maar helaas veel te zwaar, onderandere omdat ik er achter ben gekomen dat ik zero talent/aanleg heb voor taal. Nu moet ik dus een hele nieuwe kant op. Al sinds ik klein was ben ik graag creatief bezig geweest (muziek, tekenen, schilderen) en interesse gehad in kunst geschiedenis. Vorig jaar, toen ik nog op havo zat en naar opleidingen ed. moest kijken heb ik ook naar kunstopleidingen gekeken. De opendag van HKU met de opleidingen fashion design en fine arts hangen nog steeds in mijn hoofd, omdat ik die echt heel gaaf vond. Ik heb niet voor een kunstopleiding gekozen destijds omdat het idee van een portofolio moeten hebben voor je opleiding me bang maakte. Ook weet ik van mezelf dat ik heel makkelijk ben te beinvloeden door hoe goed iemand anders is (kwa kunst, creativiteit etc.) hierdoor raak ik mijn zelfvertrouwen kwijt, ga denken ‘ik ben zo slecht, dit kan ik niet, ik heb geen talent (genoeg), ben niet creatief (genoeg) etc.’ terwijl ik diep van binnen best weet dat dat niet zo is.

Nu zit ik er aan te denken om een tussenjaar te nemen en dan in 2015 aan een kunstopleiding te beginnen, (ik ben nu 17, dan net 19) en dan die tijd te gebruiken om een portofolio aan te leggen. Ik weet dat ik creatief aangelegd ben en ik dènk dat ik wel talent heb. Ik ben ook bereid om hard te werken. Ik zie nu in dat de afgelopen jaren mijn grootste ‘misser’ mijn zelfvertrouwen is geweest, waardoor ik vaker voor langere tijd opgaf aan mijn creatieve hobbies.

Waar ik jullie hulp dus mee nodig heb:

a) hoe kan ik mijn vertrouwen in mijzelf opbouwen, leren met kritiek om te gaan en leren hoe andersmans goede werk juist inspirerend/motiverend kan zijn ipv. dat het mijn zelfvertouwen verpletterd.

b) waar moet ik op letten bij het opbouwen van een algemeen portofolio? Wat moet er in? Moet ik ook iets van een dummy met mijn inspiratie maken? (tot op heden heb ik dat vooral op mijn computer staan.)

Oke nogmaals sorry voor dit belachelijk lange verhaal, ik hoop niet dat dit al te idioot klinkt.

A, dat is echt gewoon leren ermee omgaan. Mij heeft het erg geholpen om andermans werk ook complimentjes te geven. Gemeende dat wel. En tegelijk kan je voor jezelf (en als ze daar open voor staan ook aan ze te vertellen) opbouwende kritiek bedenken. Zo kan je ook jezelf leren dat het niet erg is om iets niet perfect te hebben. En meningen moet je soms ook gewoon loslaten, dat iemand anders die neus te groot vind betekend niet dat iedereen dat vindt :wink:
B, ik geloof dat ze vooral veelzijdigheid zoeken dus van alles is welkom, van kleur tot zwart wit van aquarel tot computerwetenschap en van kunstwerk tot schets. Succes!