Portfolio?

heee,
ik ben van plan om een portfolio te maken voor mijn volgende school.
Zit nu pas in 3 havo, maar je kan niet vroeg genoeg beginnen:P
Hoe hebben jullie het gemaakt? als het nodig was voor je school.
En wat hebben jullie er allemaal ingedaan?
Bij veel scholen moet je het doen of bij een intake gesprek misschien ook.
Als jullie tips hebben graag, misschien ook handig voor andere!
Wat is een portfolio?
Het ligt eigenlijk aan wat voor opleiding je gaat doen, ik wil bijvoorbeeld de grafisch vormgeven kant op dan moet je in je boek tekeningen,foto’s,ontwerpen dat je zelf hebt gemaakt er in doen.
Bijvoorbeeld als je in de mode wilt zitten moet je je eigen ontworpen kleding showen in je portfolio.
Njaa, ik hoop dat je me kan helpen en andere ook!
Ik wil trouwens naar het grafisch lyceum in rotterdam

misschien handig om een totaalbeeld
te geven van hoe je je zelf hebt ontwikkeld?
als ze zien dat je sinds je 14 tot je 18e niks bent
veranderd lijkt me niet dat ze snel zullen reageren…
hm geen idee eigenlijk! Ik wil het ook doen, zit nu in 3vwo alleen
geen idee wat ik erin moet doen… :zipper_mouth_face:

wij moeten een site maken. En daar alles inzetten wat je kunt balbla

Ik had screenshots van sites, foto’s, krantenvoorpagina’s, advertenties, collage’s en een schetsboek/dummy =)

ik doe de opleiding media vormgever en ik heb een paar dingen meegenomen naar mn intake gesprek, was niet nodig achteraf want je kreeg een opdracht van hun. Later moest ik voor school een eigen site maken als portfolio en die probeer ik nu zo veel mogelijk bij te houden :slightly_smiling_face:

Owjaa, das waar
Ja ik heb ook geen idee, ik begin maar met de eerste blz wie ik ben wat ik wil worden enz:P

ik doe grafisch vormgeven.
ik heb een portfolio in een groot portfolio map van A2 formaat.
Daar heb ik al mijn beste werk in zitten, zoals posters, maar ook prints van websites. Als je nog nooit een website heb gemaakt dan is dat heel lastig om al gelijk een portfolio in een website te maken.
En volgens mij zijn de portfolio eizen niet zo heel erg hoog op het grafisch lyceum. Zelf doe ik het mediacollege wat vroeger het grafisch lyceum was van Amsterdam en ben daar aangenomen met toen nog een luizig portfoliotje niks van mijn intake werk zit nu nog in mn portfolio.
En zeker als je havo doet wordt je daar aangenomen.
Ik denk dat je je beter meer kan gaan verdiepen in de programma’s (photoshop, illustrator, indisign, flash en dreamwever dat zijn de programma’s die ze daar van je gaan verwachten)

okee, maar als je zo;n intake gesprek hebt stond er in zo’n boekje dat je je 'werk’moet laten zien;)
mjaa ik vind het ook wel leuk om te doen ik ga het gewoon in een map doen, en photoshoppen lukt ook al aardig met corel paint shop pro x2!
maar bedankt voor de tips:) vind je het een leuke opleiding?

Hey ja het klopt dat je werk moet laten zien.
Maar ik dacht ook dat ik veeel te weinig werk had maar het viel allemaal wel mee, ik had toen gewoon wat tekeningen en de aanmeldings opdracht.
Je komt tenslotte op die school om het vak te leren :wink: dus je hoeft niet alles te kunnen. De opleiding vind ik wel leuk ik ben der niet helemaal hoteldeboten val :stuck_out_tongue:,ik zit nu in het 3de jaar dus loop nu een jaar stage en dat vind ik tot nu toe het leukste :stuck_out_tongue:. Maar vergeet paint shop pro ( sorry ) maar dat gebruiken ze gewoon echt niet. Suc6 der mee in iedergeval

ik heb een portfolio met allemaal tekeningen, ik ga voor mn nieuwe opleiding (hoop ik) schetsen maken van interieuren en moodboards ofzo maken, nog even ideetjes verzinnen

het gaat er ook om. Dat je laat zien dat je ermee bezig bent, dus het hoefd neit helemaal perfect te zijn. Als je maar laat zien dat je met tekenen en allesennogwat bezig bent.

Wie weet waar je losse a2 vellen wit papier kan kopen???

Jep het is adobe adobe adobe!

Maak het netjes en verzorgd.
Zet overal een goede beschrijving bij.
Bijv. Opdracht, concept en tools.

Hou ook je voorwerk erbij zodat ze je proces kunnen zien.

Zorg dat je divers bent, dus van beeldjes tot tekeningen, van sierraden tot knuffels.

Als je ergens niet helemaal tevreden over bent doe het niet in je portfolio, tenzij je vind dat het concept wel noemenswaardig is. Vertel dan ook bijv. bij een intake dat je zelf niet tevreden bent met het eindresultaat en waarom.

Niet bang zijn om je eigen fouten toe te geven.
Blijf jezelf, en denk over alles na :wink:

Dat is alles wat me zo even te binnen schiet.

Okee, een portfolio kan heel breed zijn.

Mijn portfolio is totaal gericht op onderwijs.
Ik heb mijn gegeven lessen erin, bijgewoonde vergaderingen, algemene vorderingen, zelfreflexies.
Dus mijn draait daarom.

Een portfolio moet voldoen aan de richtlijnen van je nieuwe school, dus je kan wel beginnen, maar straks ga je dingen doen en maken die niet meer nodig zijn, zou vet zonde zijn van je harde werken.
Dus wacht nog maar eventjes, veels te zonde anders.

Het is nooit zonde om alvast te beginnen,
zo leer je alleen maar!
Portfolio opbouwen kan je juist het beste zo vroeg mogelijk mee beginnen!

Ik ben er nu eindelijk aan begonnen en ik heb zegmaar wat tekeningetjes van poppetjes, ik heb een deel van foto’s waar ik niks aan heb bewerkt en een deel heel erg bewerkt met blenden enzo.
ook nog colourize en oogkleur.
dat is dan mn deel van foto’s
ik wil een affice proberen te maken een poster voor de efteling en nog een verpakking proberen te ontwerpen en dan scheiden met tabladen is dat leuk denken jullie??
maare met sieraden enzo en teddybeertjes heeft toch niet echt iets te maken met media vormgeven??

Upje.

@topicstartster;
Het gaat er niet om dat 3d misschien niet relevant is met de opleiding die je wil, maar eerder dat je een gevoel voor vorm, kleur, etc. hebt. Ik heb zelf 2 keer toelating gedaan bij verschillende academies en er wordt ook gewoon aandacht geschonken aan 3d dingetjes. Ze willen het totaalpakket van ‘creativiteit’ zien :wink:

Laat schetsen zien.
Tekeningen enz.
Laat foto’s zien als je fotografie heel erg leuk vind.
Laat je eigen van je beste kant zien en laat alleen je beste werk zien.
Als jij het al ‘niet zo’ vind vinden hun het helemaal niks!
Dus kies alleen het werk uit waarvan jij vind ; WAUW!
Vraag ook eens aan leraren op je school nu als je al een beetje een portfolio hebt gemaakt wat hun ervan vinden, en vraag wat je er nog aan zou kunnen veranderen, en luister vooral naar kritiek.

Ik heb zelf ook intake moeten doen voor opleiding media design.
Ik heb veel werk van photoshop laten zien en foto’s die ik heb gemaakt, schetsen van ontwerpen van dingen die ik maakte echt vanalles.