Portfolio

Hellooo,

Voor de opleiding Media & Vormgeving moet ik een portfolio meenemen, alleen kan ik op YouTube en google gewoon geen echt duidelijke voorbeelden vinden. Als ik op google portfolio in typ krijg ik alleen erg prijzige mapjes van 49,99. Dat ga ik er niet aan uitgeven. Dus ik heb een aantal vragen.

Wat gebruiken jullie? - Mapje, zo ja met van die glazende hoesjes… of gewoon er in gegooigd.

Heb je thema’s in je portfolio. Bijv Fotografie, Tekeningen, Portretten, Aquarell… Enz.

Hoeveel van je werk nam je mee? 5 tekeningen, 10 tekeningen?

Goed dat waren de hoofd vragen… En ik wil nog iets zeggen wat niks met een portfolio te maken heeft.
Ik wil de opleiding volgen op een ROC, want daar zit een neef van me ook op, en hij leert er echt veel en de opleiding zit in een apart gebouw, het ziet er allemaal heel goed uit.

Maar ik krijg heel vaak te horen: Waarom ga je niet naar Sint Lucas, Dat is veel beter, staat hoger aangeschreven, sint lucas,sintlucas,sintlucas. Ik ben er een beetje moe van geworden. De reden is eigenlijk simpel. Ik voel me niet erg aangetrokken al is het mischien een betere school, en twee ik moet dan wel erg ver reizen naar Boxtel elke dag. Dat is langer dan anderhalf uur reizen elkedag.

Wat vinden jullie?

Een portfolio is iets heel persoonlijk en ziet er bij iedereen anders uit. Er is dus geen vast iets voor een portfolio. Doe gewoon wat jij lekker wil! Je kunt een map kopen met insteekhoesjes, of alles los in een map doen, zelf een map maken, enz. De opties zijn eindeloos!

Heey, ik heb voor de filmacademie (Art Direction) ook een portfolio in moeten leveren. Heb daar ook begeleiding in gehad (deed een vooropleiding daar) dus ik weet wel een beetje hoe en wat! Er zijnin principe geen regels (het is gewoon een presentatie van jou/jouw werk) maar zeker wel dingen waar je op kunt lettten.

-Map kan van alles zijn, ik had voor 5 euro bij de V&D (hebben ze vast wel bij andere boekhandels/hema etc) eentje met insteekhoezen
Er zijn vooral 2 indelingen die je kan gebruiken: -Eentje op categorie (Al het grafische werk, alle tekeningen, alle aquarellen) etc bij elkaar
-Eentje op chronologische volgorde (beginnen of eindigen bij het meest recente werk).
Verdere tips:
-Laat niet alleen eindproducten zien, maar ook bijv. (bij grafisch ontwerp bv) meerdere versies, het proces of schetsen/moodboards. Die vinden ze vaak nog interessanter.
-Laat zoveel mogelijk verschillende dingen zien, maar niet teveel. Je hoeft geen 5 portretten van vrouwen gemaakt met potlood te laten zien, 1/2 is genoeg.
-Het is aan jou hoeveel je erin wilt doen: 5 echt topwerkstukken of 10 werkstukken die niet allemaal perfect zijn etc. Ik zat rond de 13 projecten/soorten stukken.
-Je kan zelf met/zonder tekst kiezen. Als je hem moet meenemen zou ik zoveel mogelijk zonder tekst doen, dan kan je alles zelf toelichten.
-Wat ze bij mij ook heel fijn vonden was gewoon een los schetsboekje erbij, ook met hele lelijke dingen erin, maakt niet uit. Maar dat zijn meer ‘hersenspinsels’ en niet perfect uitgedacht werk, vinden ze ook wel interessant om te zien. Als je dat hebt natuurlijk!
-En aangezien je voor media & vormgeving gaat: let heel erg op je indeling van je pagina’s, zorg voor dezelfde opmaak/strakke vormgeving.

Succes!

Over het portfolio kan ik je niet veel mee helpen. Maar het kiezen van een school-gedeelte wel. Je moet helemaal niks, behalve kiezen voor de school waar jij je het prettigste bij voelt.