popcorn time

Hallo allemaal,

Zo als je misschien hebt gelezen is popcorn time de laatste tijd veel in het nieuws. Nu las ik dat er iemand in duitsland was die €1000 moest betalen omdat hij ‘illegaal’ 5 afleveringen had gekeken. Ik schrok me kapot en heb meteen popcorn time van al mijn apparaten verwijderd. Nu is de discussie dus in Nl dat ze willen dat je een boete kan krijgen voor het ‘illegaal’ kijken. Nu ben ik dus echt heeeel erg bang dat er binnenkort een envelopje op de mat ligt. Ik heb echt een stuk of 20 films op popcorntime gekeken en 2 seizoenen PLL. Mijn vraag is: Is er een kans dat i$ een boete krijg? En hoe groot is die kans dan?

Groetjes!

Ik vind het maar raar dat iemand ineens een boete kreeg voor popcorntime. Zoveel mensen die ik ken gebruiken popcorntime. Vind het echt raar maar ik zou geen risico’s nemen en gewoon overgaan naar netflix.

Het is in Duitsland (en ook in de USA) niet raar dat niet alleen de uploaders, maar ook de downloaders grote risico lopen op hoge boetes als ze illegaal films, muziek en foto’s downloaden, ook als dat via torrents gebeurd. Op het fok forum lopen hier ook diverse topics over met ervaringen met boetes van vele duizenden euro’s.

Heb voor een jaar of 2 terug van een vriendin uit Duitsland een gelijksoortig verhaal gehoord dat ze schikkingsvoorstel kreeg van een Duitse advocaat die namens de Duitse buma/stemra 1200 euro vorderde en zij kon na betaling verdere strafvervolging afkopen. Ik kon haar verhaal aanvankelijk niet geloven, maar ze had slechts 2 afleveringen van Games of Thrones gedownload en een paar liedjes. Schijnbaar waren ze haar op het spoor gekomen via haar IP adres, en ze wisten precies wat ze had gedownload en wanneer.

Of ze dat bedrag ook werkelijk betaald heeft heb ik niet meer kunnen achterhalen, daar ze verhuist is en ik haar sindsdien niet meer gesproken heb.

In Nederland wil de stichting Brein (zeg maar de belangen behartiger van de muziek en film industrie) met wettelijke voorstellen komen om ook in Nederland de illegale downloaders juridisch harder te kunnen aanpakken, net als in Duitsland.

Ik snap wel dat mensen boetes krijgen, maar na popcorntime gaan mensen toch weer over op een andere manier. Misschien kan er dan beter gekeken worden of er een mogelijkheid is om, bijvoorbeeld Netflix, overal ter wereld hetzelfde programma aanbod te geven.
Ergens vind ik het niet meer echt van deze tijd om, bij sommige series, jarenlang te moeten wachten totdat het hier wordt uitgezonden als het al überhaupt komt of hoop hebben dat het snel op Netflix verschijnt.

Het schijnt dat Brein in Nederland minder intenties heeft om achter individuën aan te gaan.

Maar ik snap dat de makers ervan balen dat hun shows gestreamd/gedownload worden, maar ergens zijn ze zelf ook niet slim bezig door Netflix en andere betaalde diensten zo achter te laten lopen op het aanbod. Ik denk dat als deze diensten gewoon hetzelfde soort aanbod hebben als Popcorn time met dezelfde tijd om het online te zetten (een dag later voor het gemak) er zoveel mensen er wel acht euro voor over hebben per maand…

Als je popcorntime nu gebruikt en het verwijderd, krijg je dan op het moment dat
ze wél besluiten achter individuen aan te gaan alsnog een boete?

@Alinea, ik heb geen rechten gestudeerd, maar het zou wel kunnen denk ik. Want je hebt het eenmaal gebruikt. Maar meestal is de kans zo klein dat je een boete krijgt, want ze kiezen er meestal een paar uit om een voorbeeld te stellen. Maar als je iets met je VPN doet (even googlen) kan je al ontraceerbaar worden geloof ik.

Dit is in Duitsland gebeurd, een land waar ze sowieso heel erg achter dit soort dingen aanzitten. Ik ken ook iemand die een 800 euro boete heeft moeten betalen daar. Tot zover heb ik geen verhalen gehoord over Nederlandse boetes, en zover ik weet zijn ze ook niet van plan om er achteraan te gaan.

Ik had het dus op mijn laptop gezet maar ik had het gelukkig nog helemaal niet gebruikt. Nu ik er alwéér shit over hoor heb ik het er maar meteen afgehaald. Ik vertrouw het voor geen meter meer en ik kan echt geen boetes gebruiken. Dan maar niet, ik doe wel wat anders als ik me verveel. Liever dat dan een dikke boete. Lekker zonde van je geld dan ook. Ik ga het ook niet nu doen wanneer het in Nederland nog niet gebeurd want als het wel gaat gebeuren heb ik het inderdaad al wel gedaan en krijg ik alsnog een boete. Nou mooi niet!

Ik vind het logisch dat je daar boetes voor kan krijgen en geef ze ook gelijk, ook al download ik af en toe ook wat. Hoe zit dat eigenlijk met sites zoals solarmovie? Legaal erop gezet is het niet maar ik download daar niks van, ik kijk het alleen. Is dat niet te vergelijken met youtube waar mensen filmpjes of muziek gebruiken waar ze de rechten niet van hebben.

Ja ben ik ook wel benieuwd naar.

In Nederland zijn ze nog niet van plan om achter de individuele gebruikers aan te gaan, maar vooral de oprichters aan te pakken. Gaan ze wel over op de individuele gebruikers, dan moeten er eerst een aantal dingen hier in Nederland veranderen, zoals het privacybeleid. Ook zullen ze dan eerst achter de groot-gebruikers aangaan, en niet de mensen die af en toe eens een aflevering van een serie kijken. In Duitsland speelt dit al veel langer, en worden er al langer boetes uitgedeeld.

Aan de ene kant snap ik heus wel dat ze boetes geven, het is ten slotte illegaal en de makers verdienen niks aan hun product. Aan de andere kant vind ik dat ze dan met oplossingen moeten komen. Op de Nederlandse tv zijn bijna geen series te zien, of ze worden pas om half 12 uitgezonden. In plaats van elke avond vanaf half 9 standaard de crime-series uit te zenden, zouden ze ook voor meer variatie kunnen zorgen. Maar dit is natuurlijk weer elke zender voor zich.

De beste oplossing voor mij zou zijn om Netflix uit te breiden. Veel series zijn daarop niet te zien, of ze lopen ontzettend achter. Waar Popcorntime seizoen 5 er op heeft staan, is Netflix nog steeds bij seizoen 3. De keuze is dan makkelijk gemaakt. Ik denk dat veel mensen wel bereid zijn maandelijks een (klein) bedrag te moeten betalen, als ze dan tenminste ook maar kunnen zien wat ze willen zien. Popcorntime heeft bijna alles, en is daarom nu veel aantrekkelijker dan Netflix.

Ik vind dat zoiets er ook moet komen voor boeken en muziek → Maandelijks een bedrag, en dan onbeperkt kunnen lezen/luisteren. Die kant gaan we nou eenmaal wel op, steeds meer mensen lezen boeken via een tabblad en zijn niet bereid meer om cd’s te kopen. Als ze hier nou slimmer op in zouden spelen, zouden de mensen minder snel hoeven grijpen naar illegale downloads.

Brein wil Popcorn Time-gebruikers beboeten

AMSTERDAM -

[i]Auteursrechtenwaakhond Brein wil individuele gebruikers van de populaire maar illegale streamdienst Popcorn Time gaan beboeten, zo meldt Brein-directeur Tim Kuik aan BNR Nieuwsradio.

Volgens Kuik is het ‘te verwachten’ dat de eerste boete binnen een maand op de mat valt. Kuik noemt de dienst, waar gebruikers gratis volledige films en series kunnen streamen, “hartstikke illegaal” en noemt het zorgelijk dat de dienst steeds makkelijker te gebruiken wordt. Kuik maakt zich vooral zorgen nu Popcorn Time-gebruikers geen app meer hoeven te gebruiken, maar in hun browser films kunnen kijken via browserpopcorn.xyz.
Nederland in navolging

In veel Europese landen zijn al (meerdere) boetes uitgedeeld voor het gebruik van diensten zoals Popcorn Time. Hoewel Brein zijn pijlen vooral richt op de aanbieders van illegale content, is het volgens Kuik reëel dat individuele rechthebbenden oneigenlijk gebruik van hun product tegengaan met schadeclaims.

In een vergelijkbare zaak in Denenmarken moest een gebruiker 300 euro betalen nadat hij illegaal de film And So It Goes van Michael Douglas had gekeken. Uit eerder onderzoek blijkt dat circa 600.000 Nederlanders gebruik maken van Popcorn Time.[/i]

http://www.telegraaf.nl/digitaal/24638113/Brein_wil_Popcorn_Time-gebruikers_beboeten.html

ze kunnen toch niet alle 600.000 op gaan sporen ?

ik heb het ook maar verwijdert.
dag once upon a time, arrow, en game of thrones

wat een panisch gezeik hier zeg :’) het is totaal onnodig om het te verwijderen want downloaden is in Nederland niet illegaal.

Oh dat is zeker wel verboden: http://www.downloadverbod.nl/downloadverbod-wat-mag-nog-wel/

Ik merk dat sommige filmpjes wat niet van VEVO komt wel worden verwijderd. Dat is bij Taylor Swift-Bad Blood wel zo en zo zijn er ook een paar, dus ik denk dat daar ook naar gekeken wordt.

Van Tweakers:

Krijgen we nu Amerikaanse toestanden, met downloaders die worden veroordeeld tot hoge schadevergoedingen?

De vraag is wat er voor Nederlandse downloaders verandert. Het Openbaar Ministerie gaat downloaders in ieder geval niet vervolgen; dat gebeurt alleen bij commerciële auteursrechtinbreuken. Het is aan organisaties als Stichting Brein om downloaders aan te pakken en Brein heeft al aangegeven dat ze dat niet zal doen. In plaats daarvan richt Brein zich op sites die illegaal materiaal aanbieden.

oftewel ja, het is wel een beetje panisch gezeur om niks ;p
ik ga hier echt niet minder om downloaden (popcorn time nooit gebruikt, onzin als je ook kunt downloaden)

Oh hahaha lol :’) Nou in dat geval gaat t al 1,5 jaar prima en zoals er al staat, een straf zul je er niet voor krijgen.