In Nederland zijn ze nog niet van plan om achter de individuele gebruikers aan te gaan, maar vooral de oprichters aan te pakken. Gaan ze wel over op de individuele gebruikers, dan moeten er eerst een aantal dingen hier in Nederland veranderen, zoals het privacybeleid. Ook zullen ze dan eerst achter de groot-gebruikers aangaan, en niet de mensen die af en toe eens een aflevering van een serie kijken. In Duitsland speelt dit al veel langer, en worden er al langer boetes uitgedeeld.
Aan de ene kant snap ik heus wel dat ze boetes geven, het is ten slotte illegaal en de makers verdienen niks aan hun product. Aan de andere kant vind ik dat ze dan met oplossingen moeten komen. Op de Nederlandse tv zijn bijna geen series te zien, of ze worden pas om half 12 uitgezonden. In plaats van elke avond vanaf half 9 standaard de crime-series uit te zenden, zouden ze ook voor meer variatie kunnen zorgen. Maar dit is natuurlijk weer elke zender voor zich.
De beste oplossing voor mij zou zijn om Netflix uit te breiden. Veel series zijn daarop niet te zien, of ze lopen ontzettend achter. Waar Popcorntime seizoen 5 er op heeft staan, is Netflix nog steeds bij seizoen 3. De keuze is dan makkelijk gemaakt. Ik denk dat veel mensen wel bereid zijn maandelijks een (klein) bedrag te moeten betalen, als ze dan tenminste ook maar kunnen zien wat ze willen zien. Popcorntime heeft bijna alles, en is daarom nu veel aantrekkelijker dan Netflix.
Ik vind dat zoiets er ook moet komen voor boeken en muziek → Maandelijks een bedrag, en dan onbeperkt kunnen lezen/luisteren. Die kant gaan we nou eenmaal wel op, steeds meer mensen lezen boeken via een tabblad en zijn niet bereid meer om cd’s te kopen. Als ze hier nou slimmer op in zouden spelen, zouden de mensen minder snel hoeven grijpen naar illegale downloads.