Ponyrijd vraagjes. (A)

Ik heb bij een vriendin een paar keer ponygereden, en ook al twee proeflessen gehad. En ik wil vast gaan rijden:D Maar eerst heb ik nog wat vraagjes. Als jullie antwoord op een of meerdere weten, willen jullie dan antwoorden? Danku.

1. Als je nu laarzen hebt, en die piepen tegen het zadel, stopt dat piepen naar een tijdje?
2. Hoe duur is de gemiddelde paardrijdles?
3. Hoe duur is de gemiddelde paardrijdbroek?
4. Hoe duur is de gemiddelde cap?
5. Wat is het verschil tussen linker en rechter galop?
6. Hoe kun je je pony het best belonen?
7. Als je pony te zacht gaat, hoe laat je hem harder gaan?
8. Hoe maak je ook al weer die speciale knoop om het halster vast te maken?

xxx Alvast bedankt!

1. Als je nu laarzen hebt, en die piepen tegen het zadel, stopt dat piepen naar een tijdje?
    bij mij niet helaas.
    reken maar op 15 euro
    45 ofzo
    50?
    welk been het paard eerst voor zet, als je rechtsom galoppeert moet het rechtse been eerst zet worden, linksom het linkse been eerst
    snoepje, klopje op hals
    aansporen
    check google even op paardenknoop
    nog nooit last van gehad.
    Weet ik niet, hangt ervanaf of je een uur of half uur rijdt. Een uur is volgens mij bij ons tussen de 10 en 15 euro. Maar mn ma betaald per kwartaal dus x]
    Hangt ervanaf naar welke winkel je gaat, maar voor een goede rijbroek ben je wel 40 euro kwijt.
    Hangt er allemaal vanaf naar welke winkel je gaat + wat voor soort. Mijn cap was maar 30,-
    Welk been die als eerst voor zet.
    Een klopje op de hals en af een toe een snoepje.
    Aansporen of een tikje geven met je zweep.
    Google.
    Nee bij mij stopte het niet
    Mijn rijlessen waren 8 euro ofzo
    30/40 euro
    50 zeker als je een goede wilt
    Even op z’n hals kloppen of over zijn manen vrijfen of een lekker worteltje natuurlijk(A)
    Door hem/haar aan te sporen met je benen of een klein tikje met een zweepje
  8. Hoe maak je ook al weer die speciale knoop om het halster vast te maken?d
    haha dat kan je niet uitleggen over PC
    Bij mij werd het alleeen maar minder.
    Die bij ons zijn volgens mij ¤7.50 maar bij ons is het gewoon een man van 25 die al vanaf kinds af aan rijd die instructeur is. Ze hebben stallen, een bak, en zes pony’s. En hij heeft zo’n opleiding gedaan.
    Die van mij was ¤10.00 maar na een maand al versleten.
    Die man die ons dus les geeft koopt vaak heel veel tegelijk zodat we het bij hem kunnen halen, en mijn cap was normaal 95 euro maar nu maar 45.
    klopje op z’n hals, en onder het draven moet je gewoon braaf enzo zeggen.
    aansporen, met je tong klakken, met een zweepje. Ik zeg altijd iets van; ‘Let op! Kom op!’ :stuck_out_tongue:
    uhmm?
    Nee :stuck_out_tongue:
    Bij mij 7 euro ^^
    Maar gemiddeld 10 euro denk ik.
    Ligt eraan of je in een stad woont of in t platteland.
    30 euro denk ik (wat goedkopere zijn 20)
    50 euro
    Welke kant je opgaat. Als je de ‘‘verkeerde galop’’ hebt zet je paard het verkeerde been eerst voor, zo zou hij dus moeten rijden als je de andere kant op ging.
    Kriebeltje in de nek, rustig tegen hem praten.
    Aansporen met je kuiten, als hij niet reageert aansporen met je kuiten en tegerlijkertijd een tikje met de zweep.
    Ik heb geen zin om het uit te leggen sorry, het is heel simpel

Vraag nu wel beantwoord denk ik, maar voor rijbroeken zou ik als k jou was naar decathlon gaan, daar hebben ze meestal van de “blauwe producten”, die zijn echt veel goedkoper dan rijbroeken/caps in paardenwinkels.

Ik rijd al 10 jaar!
Leuk dat je gaat paardrijden :grinning:

• Ik heb het nooit gehad, en volgens mij ligt het ook niet aan de laarzen maar aan de beugels die aan het zadel vast zitten, die maken een piepend geluid… Je moet er van dat spul op spuiten en dan stop het als het goed is.
  1. Hoe duur is de gemiddelde paardrijdles?
  • Het verscheeld bij mij kost het iets van 33 euro per les en ik les nog ergens anders prive op een verzorgpony en dat is 15 euro per half uur, dus gemiddeld denk ik iets van 30 euro.
  1. Hoe duur is de gemiddelde paardrijdbroek?
  • Je heb hele goedkope die zijn alleen ook meteen van slechte kwaliteit, ze verkleuren heel snel enzo, ik heb nu een met een lerenzitvlak hij was wel 100 euro maar dan heb je ook wat.
  1. Hoe duur is de gemiddelde cap?
  • Pff daar moet ik even terug in de tijd, hmm volgens mij rond de 40 euro.
  1. Wat is het verschil tussen linker en rechter galop?
  • Bij de linker galop zie je dat het linkervoorbeen is altijd het verst naar voren, als je verkeerde galop hebt dan dan gaat het rechter voorbeen het verst naar voren (als je eigenlijk linker galop wou)
  1. Hoe kun je je pony het best belonen?
  • Door een klopje op de hals te geven of lieve woordjes tegen hem te zeggen zoals: braaf en goedzoo en na het rijden wat lekkers te geven.
  1. Als je pony te zacht gaat, hoe laat je hem harder gaan?
  • Met je kuiten tegen de pony aan dieuwen en anders een schopje met je voet geven, of met een sweep een tik geven niet te hard natuurlijk als het niet nodig is…
  1. Hoe maak je ook al weer die speciale knoop om het halster vast te maken?
  • Uhm zorrie dat moet je zien… denk ik

Ojaah op www.divoza.nl daar kan je paardenspullen kopen enzoo een rijlaarzen wat je maar wil, best wel handig…

kan denk wel gesloten worden?

uuhhhh geen idee, soms wel , soms niet :stuck_out_tongue: (A)
    dat kan verschillen van 10 t/m 25 :stuck_out_tongue: het hangt er helemaal vanaf in wat voor groep je rijd,priveles en op wat voor manege.
    de goedkoopste zijn 25 euro tot 30 maar er zijn er natuurlijk ook die meer dan 100 eurokosten ( ja echt xD)
    20 euro ong. verschilt natuurlijk per winkel en merk.
    je kan galop vergelijken met huppelen :stuck_out_tongue: 1 been gaat eerst en het ander volgt, bij de linker gaat het linkervoorbeen als “eerste” naar voren en bij de rechtergalop andersom.
    aaien, kloptjes op de hals, en vrolijk praten.
    als je wilt kan je aan het einde een beloning geven al zou ik dan wel voor de gezonde keuze gaan en een stukje appel,wortel ofzo geven ^v^( er zijn ook snoepjes/koekjes !)
    door druk uit te oefenen met je benen, je duwt zeg maara met je benen :stuck_out_tongue:, al is het soms wel zo dat de (beginner) pony’s soms meer op kleine “schopjes” geageren dan op netjes aandrijven :stuck_out_tongue:
    dat moet je toch echt in het echt zien om die goed te kunnen leren , zelf heb ik die oko nog niet onder de knie :stuck_out_tongue: ( en ik rijd soms op meesters in het ontknopen dus daar heeft die knoop geen effect xD)
    Uhm ik heb al 5 jaar chaps, maar volgens mij gaat dat niet over
    ik heb 10 lessen voor 145 euro
    ik heb der een stuk of 4 en die waren allenmaal 70 a 80 euro
    mijne was 90, maar der zijn veel goedkopere versies.
    Dat is welk been die voor zet
    klopje op zn schouder en braaf en goed gedaan zeggen met een leuk toontje en na afloop afgezadeld en wel iets lekkers.
    aandrijfen met je kuiten(niet schoppen!) NIET MET JE TONG KLINKEN zoals ik zag wat een ander zei, sommige paarden zijn daar bang voor.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Paardenknoop

Ik heb chaps, van die lappen met jodphurs. Dus ik heb daar geen last van.
ik betaal 58 euro voor een maand, dan rijd ik 1x per week. Maar soms rijd ik meer en krijg je korting op de extra les.
ik heb er nu 2 van 150. Maar ze zijn er wel veel goedkoper.
uhh, de mijne was rond de 90 euro. Maar je moet echt niet bezuinigen op een cap. Dat is toch wel belangrijk.
het verschil waarop je pony zijn benen neerzet zegmaar, dus als je op de linkerhand rijd en het paard zijn rechterbeen, eerst neerzet, zit je goed.
klopjes op zijn hals geven en lieve dingen zeggen.
aandrijven
je doet het touw door de ring, of om de paal, of waar je hem aan vast maakt, je touw erover heen en er onderdoor zodat je een lus krijgt. Haha Nogal onduidelijk :stuck_out_tongue:.

Veel plezier met paardrijden!