Polymeren in cosmetica

Ik weet niet of hier meisjes zijn die naar “Kassa groen” kijken, maar een tijdje terug hadden ze een uitzending met daarin iets over polymeren in cosmetica. Het blijk dat in veel producten (voornamelijk scrubs en tandpasta) polymeren zitten verwerkt in de vorm van kleine plastic bolletjes. Deze bolletjes worden niet verwijderd door het systeem dat ons water schoon maakt en op deze manier blijft de hoeveelheid plastic in de oceaan maar groter worden.

Ik heb zelf al via de facebookpagina van de fabrikant van mijn scrubgel (dr. van der Hoog) gevraagd of zij hier iets aan gaan doen en zij hebben me dezelfde dag nog geantwoord dat ze momenteel bezig zijn om een nieuwe receptuur te maken met perzikpitjes. Prima oplossing als je het mij vraagt.

Nu wil ik jullie vragen of jullie vinden of hier iets aan gedaan moet worden. Ook roep ik jullie bij deze op om te kijken op jullie eigen cosmetische producten of hier polymeren in zitten en als deze er in zitten of jullie dan net als ik willen vragen aan de fabrikant of zij een oplossing willen verzinnen die goed is voor jou en voor het milieu :slightly_smiling_face: .

http://plasticsoupfoundation.org/wat-kun-jij-doen/ Op deze pagina kun je lijstjes vinden van welke producten polymeren bevatten en welke niet.

Supergoed topic! Ik let zelf altijd goed op met dingen weggooien en aaanschaffen, maar dat van polymeren wist ik helemaal niet!

keep up the good work! :bowing_man:

Ik wist het ook niet tot ik dat op tv zag. Toen ging ik er ineens een beetje op letten.

Mijn “good work” bestaat niet uit geitenwollensokken gedrag, maar gewoon simpelweg zo vaak mogelijk ‘nee’ zeggen tegen plastic tassen in winkels, m’n eigen tassen meenemen en als ik dan toch met plastic tasjes thuis kom dan gebruik ik ze thuis als zakje in de prullebak. Net als dat ik zelden eet of drink uit een plastic beker of plastic bord. Of zo vaak mogelijk de fiets pakken of het OV en de auto zo veel mogelijk laten staan.

Gewoon kleine dingetjes dus, geen wonderen. Die kleine dingetjes draag ik graag over aan anderen, want als je allemaal iets kleins doet, dan wordt het vanzelf iets groots. Net als dat wanneer je maar vaak genoeg laat blijken dat je niet tevreden bent over een product en ook aangeeft waarom dat de meeste fabrikanten dan vanzelf er iets aan gaan doen omdat ze hun klanten willen houden. Daarom heb ik iedereen ook bij deze opgeroepen om, als ze net als ik kleine dingen willen doen voor het milieu, de fabrikanten te vragen om hun polymeren te vervangen voor iets anders.

Ik heb er een tijd geleden ook wat over gezien op tv. Ik schrok er echt van, want er drijven gewoon grote stukken plastic in zee doordat dat niet uit het water gezuiverd wordt! Hopelijk wordt er nu wat aan gedaan, nu dit probleem meer bekendheid krijgt. Ik ga gelijk even kijken welke producten ik niet meer moet kopen haha.

Er zijn wel meer dingen waardoor er plastic in de zee drijft, maar dit is 1 van de dingen.
Je kunt ook net als ik de fabrikant van je producten erop aanspreken en vragen of ze bezig zijn of bezig willen gaan aan een oplossing die milieuvriendelijk is. Veel fabrikanten die zijn op z’n minst bereid om er over te denken en sommigen zijn dus al bezig met het veranderen van de samenstelling.

Ik weet dat er heel veel niet klopt en er aan veel wat gedaan moet worden. Maar ik word een beetje moe dat ik op zoveel dingen moet gaan letten als ik producten ga kopen…

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik eis ook niet dat je er op gaat letten, maar ik vraag het. Dat is iets heel anders :slightly_smiling_face: .

Ik let ook niet op alles. Ik let bijvoorbeeld zelden erop of iets dierproefvrij is. Wel probeer ik zo veel mogelijk fair trade te kopen (ik eet bijvoorbeeld bewust Tony’s chocolade en zo min mogelijk van merken die niet fair trade zijn) en ook op het milieu te letten (ik heb naar mijn idee meer biologisch katoen in m’n kast liggen dan de meesten hier).

Waar zijn die polymeren goed voor dan? In scrubs kan ik het nog wel een beetje begrijpen maar ik tandpasta kan ik me er weinig bij voorstellen eigenlijk.

Tandpasta heeft die polymeren omdat het vuil eraf geschuurd moet worden. Ik denk alleen dat er ook best milieuvriendelijke oplossingen voor zijn.

Ah zo. Ja daar ben ik ook wel van overtuigd. Maar ik ben te lui om op dat soort dingen te letten, eerlijk gezegd.

Ik moet eerlijk toegeven dat je er ook maar net zin in moet hebben. Ik hoop dat er meisjes op het forum zijn die me willen helpen om de polymeren uit te bannen uit de cosmetica.

Ik let er niet zoveel op om eerlijk te zien, maar ja ik zou het wel goed vinden als er een beter oplossing komt.

Ik lette er ook nooit op, maar toen ik die uitzending had gezien ben ik toch maar even die paar producten die ik gebruik gaan controleren. Het meeste dat ik gebruik is, gelukkig, polymeren-vrij. Alleen m’n scrub en tandpasta zit het in en in m’n scrub binnenkort niet meer omdat ik weet dat ze bezig zijn om het te veranderen. Nu Elmex nog overtuigen :dry: .

Goed topic.
Ik moet bekennen dat ik er nooit zo bij stil sta eerlijk gezegd.

Ik ben ook geen actieveling ofzo, ik heb 2 fabrikanten via facebook benaderd met de vraag of ze hun producten willen aanpassen, ik ga niet die hele lijst van die site af om te kijken wat ik allemaal zou kunnen aanpakken.
En dat je hier op reageert laat eigenlijk zien dat je er nu wel even bij stil staat.

Up.

Het is zooo moeilijk de laatste tijd om goede make up te vinden zonder polymeren of paraben. Op een gegeven moment zet ik mijn hoofd gewoon uit en koop ik het toch =( Ik hoop dat er gauw een oplossing komt zodat wij als consument er niet meer op ‘hoeven’ te letten. Ik vind het ten slotte aan de fabrikant om aan het milieu te denken, niet aan ons.

Vind ik ook. Als de overheid dit soort dingen nu eens zou verbieden dan zouden wij op minder dingen hoeven te letten. Misschien heel stom, maar ik vind het eigenlijk niet onze taak om bij alles wat we dagelijks eten, drinken, gebruiken om onszelf schoon te houden, etc. moeten afvragen of het schadelijk is voor de natuur of de mensheid.

Goed topic, maar een tijd terug was er al zo’n topic, maar geen idee of het nog bestaat.

Ik denk dat het vooral vraag en aanbod is. Daarom roep ik ook steeds op om als je wilt dat er iets verandert dat je contact zoekt met de fabrikant van het product.
Misschien dat het ooit verplicht gaat worden om duidelijker te vermelden dat er polymeren op zitten zodat het voor ons als consument makkelijker wordt om de foute producten te herkennen.

@Hannelore
Ik vind niet dat het verboden moet worden, wel vind ik dat ze fabrikanten moeten verplichten om een sticker met “dit product bevat polymeren” of iets in die richting op de verpakking van producten die polymeren bevatten te plakken. Ik vind namelijk dat je wel zelf verantwoordelijk bent voor wat je gebruikt, maar je moet wel de kans krijgen om het goed te zien. Nu staat het in zulke kleine letters op de verpakking dat je soms een vergrootglas nodig hebt om het te kunnen lezen.