Poll: jou mening over drank onder 18 jaar

@Alioqu Ik denk niet dat je het letterlijk moet nemen, het is natuurlijk over het algemeen, omdat het puberbrein in ontwikkeling is en daardoor niet zo helder is (om het even zo te zeggen)

Ik drink al sinds mijn 15e, en ben echt niet gestopt door die stomme wet haha. Het is gewoon gezellig en leuk tijdens uitgaan/feestjes. bovendien vind ik het onzin, want mensen onder de 18 komen toch wel aan drank, wet of geen wet

@Darkangel- waarom is er drank nodig om het gezellig te hebben? Dan is er toch echt iets mis met jou of je vrienden. Het verpest jezelf alleen maar, doodzonde. Het is jou keuze of je eraan houdt, maar je doet t voor jezelf, niet voor de wet.

Er is niets mis met af en toe een drankje, ook niet als je 15 bent. Maar als ik hier in het weekend door de stad fiets dan kan ik alleen maar denken ‘sommige pubers zijn nu al verpest…’.
Lullig voor de mensen die wel grenzen kunnen stellen, maar ik ben het absoluut eens met de regel 18+. Het word namelijk echt een ding van erbij horen naar mijn idee. Zelf drink ik zelden en heb dit ook nooit gedaan op die leeftijd.

Dit ja.

Ik word dan wel over een half jaartje 18 maar toch ben ik blij dat alcohol in België 16+ is (behalve de sterke drank). Ik drink helemaal niet vaak en slechts een paar keer heb ik te veel gedronken. Ik zou het jammer vinden als ik niet meer zou kunnen genieten van een glaasje cava bij familie of een biertje tijdens het uitgaan. Ik vind niet dat er iets mis mee is als je het met mate doet. Te jonge tieners die te veel drinker raken sowieso wel aan alcohol. Dus ik vind niet dat men de wet zou moeten aanpassen en het verpesten voor iedereen.

@appelgroen je hersenen zijn tot je 25e in ontwikkeling en tot die leeftijd is het daardoor erg slecht om alcohol te drinken, vooral onder de 18.

Toen ik hoorde dat de wet inging mocht ik nog een half jaar drank halen, toen baalde ik ook echt dat het naar 18 ging. Maar nu ik er op terug kijk, maakte het me eigenlijk niet zoveel uit. Nou ben ik sowieso niet een uitgaan-type, dus clubs enzo hoef ik toch niet in. Wat ik wel minder vind, is dat als ik op kampen ga ik het soms ook wel leuk vindt om 's avonds bij het kampvuur iets te drinken wat ik dus nog niet mag. Nu ben ik bijna 18, maar ik weet wel zeker dat ik dan niet opeens wel elk weekend uitga en veel drank ga drinken. Naast dat het mij dus niet heel veel uitmaakt, vind ik het ook goed dat het naar 18 is. Zoals hier al eerder gezegd is, wordt er veel gedronken om stoer te doen.
Het enige wat ik écht vervelend vind is dat je nu zo ruim om id moet vragen. Ik werk bij de kassa en ik vind dat je tot 25 moet vragen toch wel een ruime leeftijd, wat ook voor conflicten kan zorgen. Studenten worden namelijk vaak pissig als ik hun om hun id vraag. Natuurlijk moeten ze die gewoon meenemen, maar als je 25 bent snap ik wel dat je het een beetje onzinnig vindt dat je nog gevraagd wordt.

Oke dat was mijn verhaal :’)

Af en toe eens een drankje kan toch niet zo veel kwaad? Ik bedoel dat echt wel af en toe. Een keer per maand ofzo. Er zijn zo veel ongezonde dingen in ons leven… . Denk maar aan te vet eten, uitlaatgassen etc. .

Af en toe een drankje kan inderdaad echt geen kwaad. Als dat kwaad zou kunnen waren we allemaal al lang dom geweest om het maar zo te zeggen.

Ik vind 18+ echt volkomen bullshit, je moet af en toe als jongere toch ook los kunnen gaan, en daarbij kom je toch wel aan drank als je het wilt, dus heeft het nauwelijks effect

Ik ben er eigenlijk erg op tegen, want ik heb het idee dat mensen onder de 18 en misschien ook wel boven de 18 hoor, drinken om de alcohol. En dat vind ik eigenlijk nogal vreemd. Alsof je dan extra stoer bent ofzo.

Hoezo nauwelijks effect? Lang niet alle vrienden of familieleden kopen alcohol voor elkaar, in de winkel kan het als het goed is ook niet meer en in de horeca ook niet.