Politiek& Geloof (Discussie)

Paar dagen terug zat ik met mijn nicht te praten over de verkiezingen en de partijen. Ik zei dus dat ik het fijn vond om in een land te leven dat geen Christelijke/Islamitische/Joodse(whatever alles)-staat is. Dit omdat ik niet vind dat je geloof kan mengen met politiek. We leven namelijk met zijn allen en er zijn altijd wel mensen die iets anders geloven, waar je ook bent. Zij vond dus dit niet. Zij zei dat ze liever had gehad dat Nederland een Islamitische staat was (om even te zeggen wat zij zei, het kan om elk geloof gaan, dus aub niet gelijk een Islam is slecht discussie beginnen), want daar zou ze zich fijner in voelen. Ja, dat kan natuurlijk, maar toen ik aangaf dat er een groot gedeelte in Nederland niet- of andersgelovig is, vond ze het onzin. ‘Geloof kun je zo goed verspreiden-’ zei ze. Maar als iemand het gewoon NIET gelooft, is het toch raar om die gene regels op te dwingen die te maken hebben met een geloof? Ik vind dat je die twee moet kunnen scheiden. Geloof haat vind ik ook niet kunnen. Iedereen mag toch geloven wat hij/zij wil? Je kunt toch niet de mensen dwingen om elke Zaterdag naar de kerk te gaan? Of om bedekt rond te lopen? Of een land verbieden koeien te nuttigen? Of juist aangeven dat je NIET bedekt mag lopen of geen kepeltje mag dragen?

Nou ja kort gezegd: Vinden jullie dat we politiek en geloof kunnen mengen? Of moet dat gewoon echt gescheiden worden?

Ik denk dat je politiek en geloof op zoveel mogelijk punten gescheiden moet houden. Maar dit kan niet altijd, er zijn mensen die bepaalde politieke ideeën hebben door hun geloof dus krijgt het al snel met elkaar te maken. Dus ik denk dat het uiteindelijk wel mengt.

Geloof is een persoonlijke aangelegenheid.

Ja precies. Kijk een boerka is niet iets wat echt MOET van het geloof, natuurlijk is het nog steeds hun keus, maar er is wel een duidelijke reden om het te verbieden. Ik ben toch niet voor het verbieden, maar ik snap het wel.

Ik ben voor een scheiding van kerk en staat. Maar ik vind wel dat partijen een aantal religieuze standpunten mogen innemen, tenslotte vertegenwoordigd een partij een groep; of dat nou zakenmensen, arbeiders of gelovigen zijn.

Dit vind ik persoonlijk te ver gaan:

Ik vind dat kerk en staat gescheiden moet zijn. Ik vind het prima als mensen geloven, maar ik vind niet dat het zo ver moet komen dat de regering uit naam van het geloof wetten gaat bedenken die dan ook voor niet gelovigen gelden.

Ik vind het zo respectloos wat daarbij gezegd is. Ik kan mij daar echt kwaad om maken. Gaat zo’n oetlul ff dat soort onzin de wereld ingooien. Verkrachting zelf is al vreselijk, en dat zo’n sukkel dan ook nog ff zoiets gaat lopen beweren is gewoon echt erg.

Jaa dit doet mij denken aan die uitspraak van Todd Akin die ik laatst op tv zag.

Hij zegt hier dat het lichaam van een vrouw na/tijdens verkrachting, manieren heeft om zwangerschap tegen te houden. Echt te triest voor woorden dit … Dus als je wel zwanger bent, had je het waarschijnlijk wel gewild… die hele verkrachting :flushed:

Maar uiteraard, kerk en staat moeten gescheiden zijn.

En de uitspraak: ‘Geloof kun je zo goed vespreiden’ vind ik behoorlijk gedateerd.
Dat kan echt niet meer in dit land in deze tijden.

De enige manier waarop dat zou kunnen, is dat er hier op de een of andere manier een religieuze dictatuur zou ontstaan en je gedwongen zou worden je te bekeren.

Ik persoonlijk geloof in geen enkele god en dat kan je me echt niet zomaar aan gaan praten. Als anderen daar hun heil in zoeken dan moeten ze dat gewoon doen. Geen probleem.

Maar oorspronkelijk is Nederland wel een christelijk land en dat is ook een deel van ons culturele erfgoed. Daarom vind ik het ook best logisch dat er idealen/regels/rituelen/ideeën etc. vanuit die religie enigszins onze politiek beïnvloeden, omdat die gewoon ook in de aard van het volk zitten. Ook in het niet-religieuze/christelijke volk. Zolang ieder(dus van elke religie/afkomst in dit land) in zijn waarde wordt gelaten kan een klein beetje religieuze invloed wel. Maar partijen als de SGP vind ik wel te ver gaan.

Scheiding van de Kerk en Staat is bijna niet meer bespreekbaar bij ons. Het is gewoon zo en het zal nooit meer veranderen. Ik vind het niet meer dan vanzelfsprekend…Van mij mogen mensen geloven, maar God gaat onze staat niet runnen.

agreed ^

vind het ook vanzelfsprekend ja

Ik moet er niet aan denken hoe de situatie rondom b.v. abortus zal zijn als God de staat zal gaan runnen.

Ik vind het ook goed dat kerk en staat gescheiden zijn. Ik moet er niet aan denken om volgens gelovige regels te gaan leven terwijl ik zelf helemaal niet geloof.

Kill it with fire.

Ik denk dat bijna iedereen in onze westerse cultuur het er trouwens wel mee eens is dat kerk en staat gescheiden moeten zijn. Het is al heel lang zo, we weten bijna niet anders. Ik moet er niet aan denken om zoals in Amerika een grote Republikeinse partij te hebben die dat soort onzin uitkraamt. Ik snap überhaupt ook niet dat dat soort partijen nog bestaan in Amerika.
Dan kunnen mensen uit andere landen nog zo versteld staan van Geert Wilders, maar die uitspraken zijn misschien nog wel zieker dan al Geerts uitspraken bij elkaar.

^ja ik sta er soms ook versteld van. (Al heb je in Nederland ook zulke partijen en zijn niet alle Republikeinen zo…ahum…achterlijk)

Ja bijna wel ja, er worden in ieder geval grote groeperingen gewoon niet serieus genomen met zulke uitspraken als die van Wilders en Akin.

Haha nee, niet elke Republikein is zo. Maar er zitten wel een hoop van die idioten tussen.

Gescheiden, anders leg je mensen normen en waarden op vanuit een bepaald geloof, waar zij misschien niet achter staan.

Dat is nu ook wel het geval (geen moord/doodslag, niet stelen, et cetera) maar dit soort morele kwesties zijn er bij ons al zo in gesleten dat het merendeel - of ze nou achter de bijbel staan of niet - zich erin kan vinden.

Maar stel dat we vrolijk een christelijke staat worden, dan gaan we ineens het homohuwelijk verbieden, en euthanasie en abortus. Leuk dat er partijen zijn die hiervoor zijn, maar beter dat ze alleen via een meerderheid dit soort plannen door kunnen voeren.

[i]Edit: oh blijkbaar had ik hier al op gereageerd. Nou zie de volgende pagina voor een update van m’n mening.

Dit.

Al ben ik het er wel mee eens over iets wat hierboven gezegd is: dat men wel religieuze ‘regels’ op mag nemen in een partijprogramma. Veel ‘regels’ van een geloof komen, denk ik, toch wel overeen met wetten en regels die bij een land horen. Dat je niet mag moorden -om even een voorbeeld te noemen dat sowieso een religieuze en een politieke ‘regel’ is-, kun je vanuit een wettelijk oogpunt en een religieus oogpunt zien. Hóe je dat dan ziet, mag je zelf weten. Hang jij de politieke kant van deze regel aan? Prima! De religieuze kant? Ook goed! Punt is dat je je eraan houdt.

Natuurlijk is dit een simpel voorbeeld en is het in de praktijk ingewikkelder, maar zolang de regels niet met elkaar botsen, lijkt mij dit niet een heel groot probleem.

Ik vind dat geloof en politiek tot op zekere hoogte samen kan gaan. Dat de partij voor de dieren bestaat wil ook niet zeggen dat mensen geen vlees mogen eten bijvoorbeeld. We leven in een democratisch land waar iedereen wat te zeggen moet kunnen hebben, en als jij je leven volledig wijdt aan een godsdienst snap ik dat je dat ook wil betrekken op de politiek. Maar een land/staat met een volledig Islamitisch/Christelijk/Atheistisch bestuur, daar ben ik wel tegen.

Ik ben het helemaal met je eens, maar kun je me een ding uitleggen wat ik niet snap? Wat vind je te ver gaan aan wat de SGP heeft gezegd?