Plots zwart voor ogen

Ik stond vanochtend mijn ontbijt te maken in de keuken en plots werd het zwart voor mijn ogen, mijn benen begonnen te trillen alsof ik in elkaar ging zakken, ik begon te zweten en ik kreeg oorsuizen. Ook had ik wat pijn in mijn onderbuik… Ik ben op een stoel gaan zitten en dan was het eventjes beter, tot ik weer verder wou en weer recht stond: weer hetzelfde. Toen heb ik langer gaan zitten en daarna was het over. Ik voel me wel nog steeds wat duizelig…
De laatste tijd is het heel druk op school en ik heb redelijk veel stress. Ook heb ik soms last van hartkloppingen bij te veel stress… Kan het daar aan liggen? Ik heb dit nog nooit eerder gehad.

Ja ik denk stress.

Waarschijnlijk ligt het dan aan de stress. Maar je kunt voor de zekerheid altijd morgen even bellen met de huisarts/ assistent (beide hebben verstand van zake, soms is het niet nodig om langs te gaan en kun je de assistent gewoon vragen stellen).

Ik heb dit regelmatig, komt omdat mijn bloeddruk dan daalt als ik opsta o.i.d. Maar als je het zomaar hebt is het wel opvallend.

Je was je ontbijt aan het maken, dus je had nog niets gegeten? Dan kan dat het ook zijn.

Ik heb dit ook vaak als ik opsta, dan heb je waarschijnlijk een lage bloeddruk. Je kunt inderdaad ook even langs de huisarts voor de zekerheid. (:

Orthostatische hypotensie of bloeddrukval… Niet snel rechtstaan is belangrijk! Ook voldoende zout innemen zal helpen. Indien niet beter of als het nog voorkomt zou ik naar de dokter gaan

stress, te weinig zout en/of te lang niks gegeten.

Dit komt mij bekend voor, sinds ik ijzertabletten slik heb ik er veel minder last van. Ik heb bloedarmoede (ik neem niet genoeg ijzer op uit m’n eten) je hebt er heel veel verschillende soorten van. Probeer eens zo’n potje ijzertabletjes van het Kruidvat, als het goed is voel je na een weekje al dat het minder begint te worden ! Toen ik ervoor naar de huisarts ging, het flauwvallen etc. is er een bloedtest gedaan en werd er ook gezegd dat het met hormonen te maken kan hebben. Ik heb er nu al veel minder last van dan 2 jaar geleden.

Ik denk t kort aan suiker of migraine :wink:

Ik heb ooit al eens een ijzertablet geslikt en ik zat vervolgens de hele dag op de wc… Ik heb namelijk coeliakie (later pas ontdekt) en blijkbaar zitten er enorm veel gluten in ijzertabletten ofzo want ik was er echt helemaal niet goed van. Dat kon ook gezorgd hebben voor die duizeligheid btw, ik heb zoiezo al lichte bloedarmoede en vitamine D-tekort door coeliakie :wink:

dan is het denk ik gewoon een te laag bloedsuikergehalte geweest aangezien je je ontbijt nog niet op had :slightly_smiling_face: , gewoon altijd voor de zekerheid iets te eten bij je hebben voor als je het aan voelt komen en op tijd eten.

Ik heb het ook gehad, lage bloeddruk veel zout eten/drinken dus bouillon, dropjes

Ik heb ook twee keer zoiets gehad, maar ik weet niet of het hetzelfde is.
Bij mij kwam het door dat ik een tijdje niet had gegeten en/of weinig gedronken. Gewoon gaan zitten en je hand op je voorhoofd leggen en daar hard tegenaan duwen. En natuurlijk gewoon iets eten.

volgens mij is dit verschijnsel wel redelijk normaal. Ik heb dit ook altijd als ik (snel) opsta en dan vooral als ik’s ochtends uit bed kom, als ik nog niks gegeten heb.

Heb ik ook vaak gehad.
Begon met buikpijn, daarna oorsuizen, daarna werd alles zwart voor mijn ogen, viel ik op de grond en kon ik geen adem meer halen… best wel eng eigenlijk.

Je kunt in dat geval het best even gaan liggen, en na 2 á 3 minuten rustig recht gaan zitten en dan rustig opstaan. Als je hier later op de dag ook last van hebt, is het verstandig om wat zouts mee te nemen (bijv. zoute dropjes). Dit doet de bloeddruk stijgen.

Ik heb hier ook vaak last van. Vooral als ik met gevouwen benen in bed heb gelegen, of op de bank heb gezeten.