Pleeggezin en Internaat (vraag)

1. Ben je ooit in een pleeggezin geplaatst wegens problemen (via Bureau Jeugdzorg)?
    Zo ja, wat is jouw ervaring ermee?

2. Heb je ooit op een (Jeugdzorg)Internaat gezeten?
    Zo ja, wat is jouw ervaring ermee?

Kort maar krachtig.
En nu vraag je je misschien af waarom ik dit vraag? Er is een hele grote kans dat ik naar een van deze 2 ga. Mij lijkt me een Internaat somehow fijner, en iets waaraan ik me sneller aan kan laten wennen. Ik zou het heel erg appreciëren als je hier je ervaringen deelt, zodat als ik er heen ga, ik me er een beetje mentaal mee voor kan bereiden.

sorry geen ervaringen,
up

geen ervaringen, maar waarom moet je daar heen dan?
als het stom is dat ik dat vraag hoef je het niet te beantwoorden hoor :blush:

hmmm… mijn vader werkt in een internaat… dit is zo erg nog niet, je doet er leuke dingen je krijgt verlof, je mag werken… mijn vader vind het echt geweldig daar! en als elk internaat zo is als het bij mijn vader is… zou ik je dat echt aanraden, met warm weer ga je bijvoorbeeld gewoon zwemmen met je groep, mijn vader gaat karten naar de bios, organiseert sportdagen etc… een interrnaat is zo slecht nog niet, en als je goed gedrag vertoont kun je er echt snel weg zijn!

maar idd… wat heb je gedaan dat het zo ver is gekomen? en in welke omgeving woon je? welk internaat smeren ze je aan??

x

Upje!

Een internaat is zo slecht niet als vaak omschreven word hoor, het is echt wat je er zelf van maakt.

Toen ik 14 was werd er besloten dat ik naar een leefgroep moest, dus een soort open internaat. Tuurlijk was ik er niet blij mee, je gaat er niet voor je lol naartoe, maar achteraf heb ik het er erg naar mijn zin gehad. Ik zat er met 7 leeftijdsgenootjes, en we hadden allemaal een eigen kamer. We mochten geen TV of computer, en de telefoons moesten ingeleverd worden, maar we mochten daar gewoon gebruik maken van groepsdingen. Ook hadden we een playstation waar we veel mee deden. Elke middag uit school stond er thee met koekjes klaar, en om 4 uur moesten we naar onze kamer tot 5 uur, zodat we elke dag een uur huiswerk konden maken. Na het eten kregen we een taak die we moesten doen, en daarna hadden we vrije tijd. Rond 10 uur moesten we ‘thuis’ zijn (afhankelijk van de leeftijd). Ook kregen we elke maand (best veel!) kleedgeld, en elke week rond de 7 euro zakgeld.
Ik kon gewoon op mijn eigen school blijven.
De leiding was ook erg aardig, die doen ook hun werk en hebben ook geen zin om de hele dag op hun kantoortje streng te zitten wezen. Dus vaak gingen we 's avonds naar het bos of zwemmen, en in de vakantie gingen we 2x per week naar een pretpark of iets anders, en 2x per vakantie gingen we een week op kamp.

Je zit er natuurlijk niet voor je lol, en er zijn veel regels, maar ik heb het er beter gehad dan ooit thuis. Toen ik er weg moest (ik werd 17, het was maar tot 16) kon ik kiezen om naar huis te gaan of naar kamertraining, en ik koos voor thuis omdat op kamertraining veel jongeren zaten met wapens en drugs, en dat kon ik er niet bij hebben.

Zolang je je goed gedraagt en alle regels nakomt is het héél goed te doen! Ik heb er veel geleerd, elke avond moesten we een formulier invullen met doelen (dat was voor iedereen verschillend). Elke dag kreeg je er punten voor van 1 tot 5, en als je in 1 week een bepaald aantal punten had gehaald kon je een privilege kiezen. Dit kon bijvoorbeeld langer opblijven zijn, een paar euro, of langer achter de playstation of computer (het zijn maar voorbeelden!).
Als je elke dag een 5 haalde voor een bepaald doel en je er dus eigenlijk al niks meer aan hoefde te veranderen, kwam er een ander doel in de plek. Zo ben ik daar erg veranderd en heb ik heel veel geleerd!

Wat een lange comment, ik hoop dat je er wat aan hebt. Als je vragen hebt mag je ze stellen hoor!

En heb daar ook mijn beste vriendinnetje leren kennen, ken haar nu 5,5 jaar! Ik had ook bitches als groepsgenootjes, maar daar trok ik me niks van aan. Ik zat er voor mezelf, niet voor hun! Het was echt leuk om daar met meerdere leeftijdsgenootjes te zitten, het was alsof je op kamp was. Elke avond als de moesten slapen bijvoorbeeld de prullebak bovenaan te trap zetten zodat de leiding erover zou vallen en alle troep van de trap donderde. Of scheerschuim in de stofzuigerbuis spuiten als de gastvrouw even pauze had. :relieved: (over scheerschuim gesproken; verzorgingsspullen kreeg ik gewoon van hun! zoals tampons en shampoo enzo! Kon nog kiezen ook)

-

@YOURHERO
Dankjewel voor je reactie.

Ik hoop dat meer meiden hun ervaring met pleeggezinnen en internaten kunnen delen hier. Ik ben toch heel erg benieuwd hoe het is om in een internaat te wonen, dus eigenlijk in je school.

sorry ik heb geen ervaring .

Up !

Hahaha, die mensen willen daar niet eens meer weg :relieved:
nee, nooit ervaring mee gehad, en mooi zo houden.

Upje!

Mijn moeder heeft ook op een internaat gezeten, maar niet in nederland. Daar was een internaat gewoon een gewoonte en zat vast aan school. Ze vond het de beste tijd va haar jeugd. Maar misschien ook omdat het daar net zoiets als engeland was.

^
Een kostschool dus?
Wat verschilt dat eigenlijk met ‘onze’ internaten hier in Nederland/België?
Maarja, ik neem aan dat het alles wel een ietsjes anders zijn als je in een Jeugdzorg Internaat zit.

Ik ben op mijn 16e naar een fasehuis gegaan, dan leer je om voor je zelf te zorgen.

Als je wilt kan ik je er wel meer over vertellen, weet niet of je uit Nederland komt?

Wel jammer dat tot nu toe nog geen meiden heb tegen gekomen die in een pleeggezin hebben gezeten.

Ja hoor, heel graag. Ik kom uit Nederland. :'D
Maar wat is dan eigenlijk anders aan een fasehuis?
Dat je van jong volwassene naar volwassenen groeit en dat ze je daarbij helpen (gokje)?

umm ja ik weet niet wat ik er precies zo over moet vertellen, maar als jij specifieke vragen hebt kan ik gewoon antwoorden.

Maar wat is dan eigenlijk anders aan een fasehuis?
Wat was jouw ervaring ermee? Hoe kwam je daar?