Platonische liefde

Hallo,

Ik ben al ongeveer 6 jaar bevriend met een goede vriend van mij. Een paar jaar terug was ik echt helemaal verliefd op hem ( en hij volgens andere ook echt op mij ) alleen we durfden eigenlijk allebei nooit te zeggen en uiteindelijk is onze vriendschap een beetje verwaterd. Nu sinds dit schooljaar zie ik hem weer veel meer en wordt onze vriendschap ook echt weer beter en ik heb het gevoel alsof ik hem weer leuk begin te vinden en hij mij ook.

Nu ( zeker omdat we nu ook wat ouder zijn ) wil ik er aan de ene kant wel voor gaan alleen zit ik met het probleem dat ik echt het gevoel heb alsof mijn verliefdheid voor hem alleen maar platonisch is. Ik voel niet echt seksuele, of gewoon überhaupt, aantrekkings kracht tot hem. Daarom begin ik me nu eigenlijk wel af te vragen wat het verschil dan zou zijn tussen een relatie ( als die me al leuk zou vinden ) en gewoon de vriendschap die we nu hebben.

Nu vroeg ik me af wat jullie denken, om misschien toch een relatie aan te gaan of de vriendschap niet te riskeren aangezien ik niet het gevoel heb dat ik hem echt op alle fronten leuk vind.

En dan had ik ook nog als vragen of jullie denken dat je ‘‘snel’’ platonische liefde voelt voor je vrienden en wat het verschil daartussen en vriendschap eigenlijk is?

Zou jij een platonische relatie aangaan?

Ik zou dat nooit kunnen. Bij mij heb je vrienden en relaties en daar zit niets tussen.

Lastige kwestie. Voel jij je wel seksueel aangetrokken tot andere mannen? Zo ja, dan is dit misschien niet perse wat je zoekt en zijn jullie gewoon dikke vrienden. Zo nee, het kan zijn dat je A-seksueel bent. Daar is niets mis mee en dan is een platonische relatie juist wel wat voor jou.

Er vanuit gaande dat je niet A-seksueel bent, zou ik zeggen: let’s try. Kijk eens of je door jullie jaren van vriendschap heen kunt kijken en zien of er iets aan hem is wat ervoor zorgt dat jij je wel seksueel voelt aangetrokken tot hem. Praat er eens over met hem en vertel hem wat je voelt… Het kan ook dat je onbewust pas seksuele gevoelens toe kan laten zodra je bevestiging hebt of hij jou net zo leuk vind als jij.

Volgens mij ben je verliefd op het gevoel van een relatie, maar niet op de jongen zelf. Niet doen dus.

je twijfelt al voordat je ook maar een keuze hoeft te maken, dus ik zou het niet doen

Ik had dit precies het zelfde! Ook al zes jaar contact, lang verliefd op elkaar geweest. Maar toch voelde ik een zekere walging bij het idee om met hem te zoenen of iets dergelijks. Dus ik heb het destijds bij vrienden gelaten en daar heb ik nooit spijt van gekregen, zelfs niet toen hij een vriendin kreeg.

Ik heb me (nog) niet echt seksueel aangetrokken gevoelt tot (andere) mannen. Wel dat ik een man echt heel knap vond maar daar bleef het dan wel bij.
Ja misschien heb je ook wel gewoon gelijk, dankje voor je advies.

Ik snap heel goed dat het zo over komt maar ik ben echt heel erg verliefd op hem. Onze vrienden zeggen ook altijd dat we een ‘‘schattig stelletje’’ zijn. We hebben het er zelfs over gehad om misschien ( over paar jaar ) samen naar Australië te gaan omdat we allebei dol zijn op Australië. Ik snap gewoon mezelf niet, waarom kan ik er niet gewoon voor gaan? Zelfs niet als ik deze jongen zo leuk vind en hij vind mij ook

Ja precies. Misschien is dat ook wel het slimst, al denk ik wel dat ik jaloers zou zijn als hij een vriendin zou krijgen, andersom ook.