Platenspeler kopen

Hoi iedereen,

Ik hoop dat ik dit in de goede categorie plaats maar ik heb een vraagje. Ik zou graag een platenspeler willen kopen, maar ik heb er helemaal geen verstand van. Zijn er misschien lieve mensen die me hier het een en anders over uit willen leggen?
Wat is een goede platenspeler ?
Hoe sluit je de p.s. Aan ?
Zijn er verschillende soorten platen waar je rekening mee moet houden ?
Zijn er andere dingen die ik in de gaten moet houden ?

Een beetje de basis info dus. Alvast bedankt!!

Ik heb een Crosley. Aansluiting is gewoon met een stekker maar de mijne kan ook op batterij.
Ik vind het echt heel fijn! Ook omdat hij zo makkelijk is met aansluiten en geeft een zeer goed geluid!
http://static.webshopapp.com/shops/034544/files/017403327/crosley-cruiser-2-kleurenmix-draagbare-platenspele.jpg

Dankjewel !! Ik heb wel gelezen bij andere dat de Crosely platen als het ware kapot maakt door de slechte kwaliteit van de naald ofzoiets enige ervaring mee?

Up

ik weet niet wat je budget is, maar voor een écht goede platenspeler ben je al gauw een paar honderd euro kwijt.
Ik zelf heb een ION Max LP met ingebouwde speakers. Voor dat geld is dat een prima ding.
Ik zou je wel aanraden om een met ingebouwde speakers te kopen, aangezien je bij een platenspeler zonder speakers nog los een versterker en boxen moet kopen, waardoor de prijs snel oploopt.
Over de crosley hoor je verschillende dingen, maar ik heb al in een aantal reviews gelezen dat ze je platen verpesten. Een vriendin van me had er een, maar die heeft hem teruggestuurd omdat de naald te zwaar was en haar platen stuk maakte. Maar dat verschilt misschien per crosley?

Ik heb dus deze:

hoop dat het helpt :slightly_smiling_face:

Ik heb er ook een van ION, de Pure LP. Ik heb niet zoveel verstand van platenspelers en welke nou goed zijn en welke niet, maar tot nu toe ben ik wel tevreden over deze. Er zit ook een USB aansluiting op, dus het is ook mogelijk de nummers te converteren naar mp3.

Ik had zelf wel problemen met de naald, hij sprong steeds over, waardoor delen van nummers overgeslagen werden en aan reviews te zien hebben anderen daar ook last van. Ik heb hem toen opgestuurd naar ION en daar hebben ze hem gerepareerd, daarna heb ik er geen last meer van gehad.

het hangt van een ding af: wil je echt een goede kwaliteit geluid of alleen platen kunnen afspelen?
als je alleen platen wil afspelen kan je het beste voor een pick-up gaan (dus met ingebouwde speakers), dit is vaak goedkoper, maar de geluidskwaliteit is door de kleine speakers minder.

als je goede kwaliteit geluid wil ben je al snel wat meer kwijt aan een goede platenspeler, boxen, versterker en eventueel een nieuwe naald (als je tweedehands koopt).
hopelijk heb je hier wat aan!

ik ga zelf voor een installatie, maar dit komt omdat ik al door mijn vaders luxe installatie verpest ben en graag goed geluid wil :")

Dank jullie wel voor de reacties iedereen.

Voor mij hoeft het geluid echt niet van de beste kwaliteit te zijn, dus met ingebouwde speakers ben ik tevreden.
En is het mogelijk als de naald van zo’n Crosley te zwaar is dat je van naald verandert ?

Ik heb er eentje van Dual. Ik heb geen idee hoe het allemaal aangesloten is trouwens, dat hebben mijn vader en broer gedaan :’).
Ik ben wel tevreden over deze! ik weet niet precies hoe duur ze zijn omdat ik mijne overgenomen heb. Versterker kun je ook tweedehands kopen, niet elke kan aangesloten worden dus je hebt er eentje nodig met veel openingen aan de achterkant. Boxen kun je ook prima tweedehands kopen.
Als je een platenspeler tweedehands koopt, let er dan goed op dat de naald intact is, een naald vervangen is nog redelijk duur

Dankjewel voor je reactie,
Hoe weet je of een naald nog goed intact is ?
Dus in principe als je een tweedehands koopt altijd kijken of de naald goed is, en als je ingebouwde boxen hebt die het goed doen ?

Ja, in sommige kringloopwinkels zijn ze ook getest, of kun je ze laten testen. Je kunt zelf ook wel kijken of het er goed uitziet (en niet zoals mij een platenspeler kopen met een naald die 90 graden gebogen is… haha)

Interessant topic, moet ik toch maar effe volgen.

Had afgelopen jaar op een rommelmarkt een versterker gekocht (Akai AM 35) en wil naast mijn 5 CD wisselaar en losse CD speler ook een platenspeler gebruiken.

Nu heb ik van een medebewoner (ex DJ) een Technics SL1200 MKII platenspeler gekregen, maar deze heeft een heel vaag probleem dat de snelheid telkens veranderd tijdens het afspelen :flushed:

Het is zoiets als op deze filmpjes, hoe los ik dat op? Ben wel redelijk technisch, maar niet zo als een monteur.

Daar kan ik je ook helaas niet mee helpen :cold_sweat:

Welke van deze 2 zouden jullie eerder kopen ? (mij lijkt de 2e foto de beste?!)
En wat is het verschil tussen plug : UK / plug : EU

Ik vermoed dat ermee bedoeld wordt het verschil tussen de stekkers. Vroeger had je in de UK tov de rest van Europa zelfs nog een verschil tussen de lichtnet spanning en de frequentie. Nu is er alleen nog maar een verschil tussen de stekkers.

Maar ik kan je foto’s van de platenspeler die je wilt kopen helaas niet zien.

ik zou echt geen crosley kopen als ik jou was, tenzij je er graag een nieuw element in wil laten zetten, maar dit is nog redelijk duur. je kan ook je platen laten verpesten, maar dat is achteraf nog veel duurder.