Lotte, 21
Ik vind plastische chirurgie altijd een moeilijk onderwerp. De dingen waar je lichamelijk last van hebt vind ik geen probleem, borstverkleiningen of oogliften voor extreem overhangende oogleden en dergelijke.
Plastische chirurgie uit psychische problematiek is dan weer moeilijk, omdat ik denk dat dit vaak uit onzekerheid voorkomt. Ik denk persoonlijk dat het geen oplossing is om jouw lichaam te veranderen, je moet eerder je eigenbeeld en zelfvertrouwen aanpakken!
Plastische chirurgie ‘gewoon omdat het mooier is’, vind ik ook moeilijk. Het is toch een operatie, een narcose… er kunnen altijd complicaties ontstaan. Dus wil je dit risico nemen voor een rechtere neus of een plattere buik?
Nu heb ik het wel alleen over de heftigere ingrepen. Botox bijvoorbeeld wordt door de meeste mensen ook onder plastische chirurgie geschaald. Daar heb ik dan weer minder moeite mee omdat er niet zoveel risico’s aan vast zitten.
Maar dan toch, vind ik dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij/zij wel of geen plastische chirurgie neemt. Ik zou bijvoorbeeld best een borstvergroting willen. Ik heb nooit problemen met mijn borsten gehad, maar ik was vroeger dan ook echt een sprietje, dus mijn wat kleinere borsten pasten perfect bij mijn lichaam. Nu ben ik 21 en helaas houdt je neit altijd het figuurtje van toen je 14 was! Dus nu zijn mijn borsten in verhouding met de rest van mijn lichaam wel erg klein. Afvallen is geen oplossing want ik zit gewoon op een hardstikke goed gewicht. Dan restten mij nog twee vragen: Heb ik er het geld voor over? Niet met het inkomen wat ik nu heb, dan ben ik nog tijden aan het sparen. Misschien als ik de loterij win wel
En dan of ik het risico er voor over heb… Dat weet ik niet. Dan zou ik me toch eerst heel goed laten inlichten over de risico’s die er zijn, de complicaties die kunnen optreden. Ik zou hier eerst een duidelijk beeld van willen hebben, voor ik een beslissing neem.