Plastische chirugie, ja of nee? geef je mening

Lieve dames,

ik maak voor mijn profielwerkstuk een tijdschrift over schoonheidsidealen. Hierin wil ik graag een rubriek plaatsen over plastische chirurgie. Ik wil graag weten wat jullie mening hier over is. Vinden jullie dat het kan? Zouden jullie het zelf overwegen, en zo ja, wat zou je dan aan jezelf willen doen? Kortom, geef je mening!

Naast je mening wil ik ook nog je (voor)naam en leeftijd weten, zodat ik deze er bij kan zetten. Het liefst zou ik ook nog een foto van je willen, zodat ik deze ook bij je stukje kan plaatsen. Het is namelijk wel leuk voor de lezer om te kunnen zien wie wat heeft gezegd. Als je geen foto hebt of niet wilt dat je foto geplaatst wordt is dat ook geen probleem.

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen!
Xx

Christina & 14 jaar

[size=2]Ik zet mijn foto liever niet op internet, sorry!

Nugget mooie naam :smirk:

Belinda, 16

Ik vind plastische chirurgie op zich geen probleem, als iemand doodongelukkig wordt van zijn/haar uiterlijk en de mogelijkheden zijn er om dat te veranderen; waarom dan niet? Ik vind dat iedereen dat lekker zelf moet weten. En als er een vrouw is die om wat voor reden dan ook cup K wil hebben moet ze dat ook zelf weten, haar lichaam - haar beslissingen. Soms hoor je echter van die verhalen van moeders die hun achtjarige kind al een cadeaubon geven om later een neuscorrectie ofzo te laten doen, of chirurgen die hun vrouw helemaal ombouwen omdat ze dat mooier vinden - tja, dat vind ik dus wel een probleem. Dat je jezelf wil ombouwen; prima, moet je helemaal zelf weten, maar sleep je kind/vrouw daar niet in mee.

aww thanks :hugs:

Nee, ik vind het zonde om te snijden (en dus mogelijke onnodige complicaties te veroorzaken) in een gezond lichaam. Ik zou het zelf ook niet doen.
Het is een ander verhaal als je ergens door gepest wordt (flaporen) of lichamelijke klachten ondervindt (bijvoorbeeld door erg grote borsten).

Becca, 17.

Ik vind het volledig je eigen keus. Als jij ergens niet blij mee bent moet je het zovaak veranderen als je wilt. Het is tenslotte JOUW lichaam, boeit het jou wat, wat andere mensen van je denken. Als jij lekker in je vel zit na zo’n ingreep vind ik het helemaal prima! Ik vind het prima, ik zou zelf niks aan mezelf veranderen want ik vind me eigen goed genoeg hoe ik ben.

Foto staat in “mooiste foto” topic als je die zou willen hebben.

Lotte, 21

Ik vind plastische chirurgie altijd een moeilijk onderwerp. De dingen waar je lichamelijk last van hebt vind ik geen probleem, borstverkleiningen of oogliften voor extreem overhangende oogleden en dergelijke.
Plastische chirurgie uit psychische problematiek is dan weer moeilijk, omdat ik denk dat dit vaak uit onzekerheid voorkomt. Ik denk persoonlijk dat het geen oplossing is om jouw lichaam te veranderen, je moet eerder je eigenbeeld en zelfvertrouwen aanpakken!

Plastische chirurgie ‘gewoon omdat het mooier is’, vind ik ook moeilijk. Het is toch een operatie, een narcose… er kunnen altijd complicaties ontstaan. Dus wil je dit risico nemen voor een rechtere neus of een plattere buik?

Nu heb ik het wel alleen over de heftigere ingrepen. Botox bijvoorbeeld wordt door de meeste mensen ook onder plastische chirurgie geschaald. Daar heb ik dan weer minder moeite mee omdat er niet zoveel risico’s aan vast zitten.

Maar dan toch, vind ik dat iedereen voor zichzelf moet bepalen of hij/zij wel of geen plastische chirurgie neemt. Ik zou bijvoorbeeld best een borstvergroting willen. Ik heb nooit problemen met mijn borsten gehad, maar ik was vroeger dan ook echt een sprietje, dus mijn wat kleinere borsten pasten perfect bij mijn lichaam. Nu ben ik 21 en helaas houdt je neit altijd het figuurtje van toen je 14 was! Dus nu zijn mijn borsten in verhouding met de rest van mijn lichaam wel erg klein. Afvallen is geen oplossing want ik zit gewoon op een hardstikke goed gewicht. Dan restten mij nog twee vragen: Heb ik er het geld voor over? Niet met het inkomen wat ik nu heb, dan ben ik nog tijden aan het sparen. Misschien als ik de loterij win wel :wink: En dan of ik het risico er voor over heb… Dat weet ik niet. Dan zou ik me toch eerst heel goed laten inlichten over de risico’s die er zijn, de complicaties die kunnen optreden. Ik zou hier eerst een duidelijk beeld van willen hebben, voor ik een beslissing neem.

Mijn foto en naam krijg je niet, maar ik wil best mijn mening vertellen hoor :wink:
Ik ben 24 trouwens.
Om medische redenen vind ik het sowieso wel kunnen. Maar ook als je ontzettend veel bent afgevallen en overtollig vet wilt laten weghalen snap ik dat zeker. Of een ooglidcorrectie als je ooglid heel laag hangt.
Maar dingen als botox en andere shit om alleen maar ‘mooier’ te worden, nee. Ook een borstvergroting vind ik in vele gevallen onzin.

Maar uiteindelijk gaat het om wat jij wilt. Als jij ergens gelukkiger mee word, wie zou je dan moeten tegenhouden.

Ben 20

Ik vind het maar onzin, het maken mensen alleen maar lelijker. en als ze eenmaal beginnen houden ze niet meer op! dus verpesten ze hun eigen lichaam ermee. Zonde van je lichaam toch?
En de meeste (eigelijk wel alle) mensen die het zo ver hebben laten komen vind ik voordat ze ermee begonnen veel en veel mooier eruit zien dan nadat ze dat allemaal hebben gedaan.

Zelf zou ik het nooit doen.

Ik las nounet van traveler als je veel bent afgevallen en je hebt al dat vel over dan zou ik het inderdaad ook nog wel snappen maar verder nee.

Michelle, 17

Ik heb er opzich geen problemen mee. Als je ergens echt heel onzeker over voelt of je gezondheid eronder leidt dan kan het wel. Maar bijvoorbeeld als je botox in laat spuiten om je huid wat voller/strakker/idk te laten maken omdat je rimpels hebt van ouderdom (wat iedereen dus gewoon krijgt maaroke) vind ik het weer beetje te ver gaan eigenlijk. Borstvergroting/verkleining ligt er ook maar net aan.
Zou het zelf ook niet snel doen.

Jennifer, 13

Ik vind plastische chirurgie op zich wel oké. Maar als je het doet omdat je op een barbie wilt lijken of je huid moet strakker dat vind ik persoonlijk te ver gaan. Als je nu bv gepest wordt om je oren ofso dat je flaporen hebt dan zou ik het begrijpen maar anders vindt ik het geen reden om plastische chirurgie te doen! Xxx

Ik vind dat je sowieso niet te ver moet gaan hierin. Maar ik kan nog wel begrijpen dat als je je gewoon echt niet fijn voelt in je lichaam/met(bepaalde delen van) je lichaam dat je dit kunt veranderen. Zelf zou ik het niet doen. So what als je een grotere neus hebt over weetikwat, het is toch jouw lichaam en daar mag je trots op zijn.

Josje 14jaar

Noa 17

Ja ik vind het kunnen, het is tenslotte jouw eigen lichaam. Stel iemand voelt zich onzeker over zijn neus of borsten dan is plastische chirugie een oplossing.

Ja, waarom niet? Ik heb 2 ingrepen ondergaan en ik ben heel erg blij met het resultaat. Zolang je het voor jezelf doet en er goed over na hebt gedacht (risco’s, complicaties etc.) vind ik het helemaal prima, iedereen moet kunnen doen waar hij/zij zich goed bij voelt. (Ik ben 19)

Ik vertel mij naam ook niet. Ik ben 20.
Ik vind plastisch chirurgie alleen kunnen wanneer het noodzakelijk is. Dit als iemand ergens last van heeft (hangende oogleden, zware borsten e.d.) of wanneer iemand een ongeluk heeft gehad en er slecht vanaf is gekomen en dit wil laten herstellen. Voor zuivere ingrepen (om gewoon mooier te worden) vind ik het eigenlijk niet kunnen. Iedereen is zoals hij/zij is en dat is goed.

Bedankt voor jullie reacties! Mijn profielwerkstuk is inmiddels af en ingeleverd. Ik had een 7. Het tijdschrift wat ik heb gemaakt is online te zien op http://www.ladyglossy.nl/magazine/LG06501_2/0010218/25482317376

Ik heb niet al jullie meningen gebruikt, maar wel een aantal. In ieder geval allemaal heel erg bedankt!
xxx